Fodelia Oyj laskee vuoden 2020 tulosennustetta COVID-19-pandemian kiihtymisen vuoksi

Fodelia Oyj Yhtiötiedote 13.10.2020 klo 17.00

Sisäpiiritieto

Fodelia arvioi, että loppuvuoden liiketoimintanäkymät ovat heikentyneet koronaviruksen toisen aallon vaikutuksesta ja laskee sen vuoksi vuoden 2020 liikevaihto- ja tulosohjeistusta. Toimenpiteet pandemian hillitsemiseksi ja kuluttajakäyttäytymisen muutos vaikuttavat negatiivisesti foodservice-markkinaan ja laskevat myyntiä lounas- ja opiskelijaravintoloissa sekä muissa Horeca-sektorin asiakkuuksissa.

Yhtiön uusi ohjeistus on: Yhtiön johto arvioi konsernin liikevaihdon kasvavan noin 15–20 prosenttia tilikaudella 2020 verrattuna pro forma -liikevaihtoon kaudella 1–12/2019. Liikevoiton arvioidaan olevan noin 4–7 % liikevaihdosta.

Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteet säilyvät ennallaan.

Yhtiön aikaisempi ohjeistus oli: Yhtiön johto arvioi konsernin liikevaihdon kasvavan 20–30 prosenttia tilikaudella 2020 verrattuna pro forma -liikevaihtoon kaudella 1–12/2019. Liikevoiton arvioidaan olevan noin 7–10 % liikevaihdosta.

Toimitusjohtaja Mikko Tahkola kommentoi:

”Suomen foodservice-markkina supistui koronapandemian vuoksi tammi–elokuussa 17,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna (Päivittäistavarakauppa ry:n tilasto). Markkina toipui keskikesällä hieman ravintoloiden sulkemisesta aiheutuneesta myynnin romahduksesta, mutta elokuussa myynnin lasku lähti uudelleen jyrkkenemään. Viimeaikaiset tiedot koronaviruksen toisesta aallosta ja sen vaikutuksista yhteiskunnan toimintaan ja kuluttajakäyttäytymiseen heikentävät yhtiömme lyhyen aikavälin kasvunäkymiä. Rajoitusten ja suositusten myötä ruokailun painopiste on siirtynyt aikaisempaa enemmän koteihin, mikä on laskenut foodservice-markkinan myyntiä, mutta avannut samalla uusia mahdollisuuksia muun muassa ruoan verkkokaupalle.

Pandemiasta huolimatta jatkamme yhtiönä vahvaa panostamista kasvuun ja toiminnan kehittämiseen. Käynnissä olevat investointiprojektit tuovat lisäkapasiteettia ja mahdollistavat kustannustehokkaan toiminnan. Olemme lisäksi käynnistäneet toimenpiteet kuluttajille suunnatun Feelian Ruokakaupan yhtiöittämiseksi. Uuteen perustettavaan yhtiöön rekrytoitava toimitusjohtaja tulee raportoimaan Fodelia-konsernin toimitusjohtajalle ja on konsernin johtoryhmän jäsen. Muutoksella tuemme verkkokauppaliiketoiminnan vahvan kasvun jatkumista ja mahdollistamme Feelia Oy:n keskittymisen kustannustehokkaaseen toimintaan foodservice-markkinassa.”

Sähköposti:

Hyväksytty neuvonantaja, Ernst & Young Oy, puhelin 0207 280 190
Sähköposti:

Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia, kansainvälisiä menestystarinoita, jotta voimme tarjota kuluttajille puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, jonka alkuperä varmasti tunnetaan. Portfolioomme kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia, snacks-tuotteita valmistava Real Snacks, liha- ja kasvistuotteita valmistava Beofood sekä Fodbar, Bravedo-konsernin kanssa perustamamme yhteisyritys, joka tarjoaa kustannustehokkaan ratkaisun kokonaisvaltaisten ruokapalvelujen ulkoistamiseksi. Omistamamme yhtiöt ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin.