Fodelia Oyj laskee vuoden 2021 tulosennustettaan ja päivittää samalla pitkän aikavälin tavoitteitaan

Fodelia Oyj Yhtiötiedote 24.1.2022 klo 14.15

Sisäpiiritieto

Fodelia Oyj laskee vuoden 2021 tulosennustettaan ja täsmentää liikevaihtonäkymiään.

Fodelia-konsernin liikevaihto kehittyi vuonna 2021 ennusteen mukaisesti ja oli noin 34 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi lähes 50 % edellisvuoteen verrattuna.

Konsernin tulos kehittyi toisella vuosipuoliskolla alkuvuotta selkeästi paremmin, mutta yhtiön koko vuoden tulos jäi ennakoidusta. Raaka-aineiden, pakkausmateriaalien ja muiden kustannusten raju nousu, sekä koronapandemian negatiivinen vaikutus Foodservice -markkinaan laskivat kannattavuutta viimeisellä kvartaalilla.

Yhtiön uusi ohjeistus on: Konsernin vuoden 2021 liikevaihto on noin 34 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali (EBIT) noin 3–4 %. Konsernin liikevoitto ilman konserniliikearvo-poistoja (EBITA) on noin 4–5 %.

Yhtiön aikaisempi ohjeistus oli: Yhtiön johto arvioi konsernin vuoden 2021 liikevaihdon olevan noin 30–35 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaalin olevan noin 5–8 %.

Toimitusjohtaja Mikko Tahkola kommentoi:

”Konsernin kannattavuudessa saatiin toteutettua selkeä positiivinen käänne vuoden 2021 toisella vuosipuoliskolla. Viimeisen kvartaalin tulos ei kuitenkaan riittänyt nostamaan koko vuoden tulosta ennustetulle tasolle. Viimeistä kvartaalia rasitti marras-joulukuussa kiristyneiden koronarajoitusten ohella voimakkaasti kohonneet kustannukset, joita ei pystytty viemään välittömästi myyntihintoihin vielä vuoden 2021 aikana.

Vaikka koronapandemian jatkuminen tuo vielä epävarmuutta liiketoiminnan kehittymiseen, näkymät vuodelle 2022 ja siitä eteenpäin ovat vahvoja. Liikevaihdon kasvu on ollut koronapandemiasta huolimatta konsernin keskimääräistä kasvutavoitetta nopeampaa ja arvioimme ylittävämme tavoitteena olleen 60 miljoonan euron liikevaihdon suunniteltua aikaisemmin. Liikevaihdon vahvan kasvun ja konserniyhtiöiden myönteisten liiketoimintanäkymien johdosta olemme päivittäneet pidemmän aikavälin taloudellisia tavoitteitamme. Tarkoituksemme on jatkaa kannattavaa kasvua ja saavuttaa 100 miljoonan euron liikevaihto vuonna 2026.”

Yhtiön päivitetyt pitkän aikavälin tavoitteet ovat:

• Konsernin liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa vuonna 2026.
  • Konsernin liikevoittomarginaali on noin 8–10 %.
  • Konsernin sijoitetun pääoman tuotto on yli 10 %.
  • Konsernin korolliset velat suhteessa käyttökatteeseen ovat alle 3.
  • Yhtiö säilyttää osingonjakotavoitteen ennallaan: Osinkoa jaetaan vähintään 35 % tuloksesta.

Sähköposti:

Hyväksytty neuvonantaja, Ernst & Young Oy, puhelin 0207 280 190
Sähköposti:

Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia, kansainvälisiä menestystarinoita, jotta voimme tarjota kuluttajille puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, jonka alkuperä varmasti tunnetaan. Portfolioomme kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia, snacks-tuotteita valmistava Real Snacks, Feelia ruokakauppana tunnettu FodNet, Suomen vanhimpiin makkaratehtaisiin lukeutuva Perniön Liha, välipalatuotteita ja pitaleipää valmistava Pita Factory sekä yhteisyrityksemme Fodbar, joka tarjoaa kustannustehokkaan ratkaisun kokonaisvaltaisten ruokapalvelujen ulkoistamiseksi. Omistamamme yhtiöt ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin.