Fodelia Oyj on tehnyt aiesopimukset Perniön Liha Oy:n sekä T J Jockis Oy:n ja sen tytäryhtiö Pita Factory Oy:n osakekannan hankinnasta

Fodelia Oyj   Yhtiötiedote 24.11.2020 klo 14.00

Sisäpiiritieto

Fodelia Oyj on allekirjoittanut aiesopimukset, joiden mukaan se hankkisi 100 prosentin omistusosuuden Perniön Liha Oy:stä sekä T J Jockis Oy:stä ja sen tytäryhtiöstä Pita Factory Oy:stä. Kauppojen toteutuminen edellyttää ostajan, eli Fodelian, suorittamaa due diligence -tarkastusta, kaupan muiden aiesopimuksissa sovittujen ehtojen toteutumista ja kauppojen lopullisten ehtojen hyväksyntää.

Fodelia Oyj:n toimitusjohtaja Mikko Tahkola:

”Fodelia Oyj on holdingyhtiö, jonka strategiana on elintarviketeollisuuden elinvoimaisten yhtiöiden omistaminen ja niiden pitkäjänteinen kehittäminen omistaja-arvoa kasvattaen. Pyrimme kasvattamaan suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia, kansainvälisiä menestystarinoita ja pitämään kotimaisen ruoantuotannon voimissaan. Olemme iloisia, että Fodelia-konserni laajenee ja näemme, että Perniön Liha Oy ja Pita Factory Oy sopisivat hyvin Fodelian portfolioyhtiöiksi laadukkaiden ja innovatiivisten tuotteidensa ansiosta. Toteutuessaan hankinnat tukisivat myös Fodelian tytäryhtiön Feelia Oy:n foodservice- ja kuluttajille suunnatun verkkokaupan liiketoimintaa.”

Perniön Liha Oy on Salossa toimiva perheyritys ja yksi Suomen vanhimmista makkaratehtaista, joka  täytti 90 vuotta maaliskuussa 2020. Yhtiölle on tärkeää sen tuotteiden korkea laatu, minkä vuoksi se tekee paljon yhteistyötä lähialueen tuottajien kanssa ja minimoi lisäaineiden käytön. Yhtiön päätuotteita ovat luonnonkuoriin valmistetut erikoismakkarat ja maksamakkarat. Perniön Lihan tuotteita myydään Perniön ja Helsingin Makkaratehdas -brändien alla. Yhtiön liikevaihto on vuositasolla noin 6 miljoonaa euroa ja käyttökate noin 0,5 miljoonaa euroa. Yhtiön varat ovat noin 1,9 miljoonaa euroa ja velat noin 0,8 miljoonaa euroa. Luvut ovat ennusteita vuodelle 2020.

T J Jockis Oy on holdingyhtiö, joka omistaa 100 prosenttia Pita Factory Oy:stä. Pita Factoryn tehdas Jokioisissa valmistaa kotimaisia ja laadukkaita välipalatuotteita ja pitaleipää. Yhtiön tuotteissa käyttämän lihan ja leivän kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Pita Factory Oy:n liikevaihto on vuositasolla noin 1,5 miljoonaa euroa ja käyttökate noin 0,3 miljoonaa euroa. Yhtiön varat ovat noin 0,5 miljoonaa euroa ja velat noin 0,5 miljoonaa euroa. Luvut ovat ennusteita vuodelle 2020.

Kauppojen arvioidaan toteutuvan viimeistään 31.12.2020. Kauppahinnat ovat yhteensä noin 4,7 miljoonaa euroa ja siitä noin 60 prosenttia maksetaan Fodelia Oyj:n osakkeina ja loput rahana. Kaupoista arvioidaan syntyvän noin 3,7 miljoonan euron liikearvo. Tarkat arvot määriytyvät kaupantekohetkellä.

Sähköposti:

Hyväksytty neuvonantaja, Ernst & Young Oy, puhelin 0207 280 190
Sähköposti:

Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia, kansainvälisiä menestystarinoita, jotta voimme tarjota kuluttajille puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, jonka alkuperä varmasti tunnetaan. Portfolioomme kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia, snacks-tuotteita valmistava Real Snacks sekä Fodbar, Bravedo-konsernin kanssa perustamamme yhteisyritys, joka tarjoaa kustannustehokkaan ratkaisun kokonaisvaltaisten ruokapalvelujen ulkoistamiseksi. Omistamamme yhtiöt ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin