Fodelia Oyj ostaa Beofood Oy:n ja hankkii siten kapasiteettia sekä osaamista erityisesti kasvispohjaisten tuotteiden valmistukseen

Fodelia Oyj Yhtiötiedote 13.12.2019 kello 11.15
Sisäpiiritieto

Suomalaista elintarviketeollisuutta kehittävä Fodelia Oyj (”Fodelia”) on tänään 13.12.2019 sopinut ostavansa Beofood Oy:n (”Beofood”) koko osakekannan. Beofood on Kokkolassa toimiva liha- ja kasvistuotteita valmistava yritys, jonka asiakkaina ovat kaikki keskeiset Food Service -alan tukut sekä kaupan keskusliikkeet. Beofoodin liikevaihto tilikaudella 1.7.2018–30.6.2019 oli 1 826 tuhatta euroa, käyttökate 110 tuhatta euroa ja tilikauden tulos 25 tuhatta euroa. Tilikaudella 1.7.2017–30.6.2018 Beofoodin liikevaihto oli 1 680 tuhatta euroa, käyttökate 166 tuhatta euroa ja tilikauden tulos 64 tuhatta euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee tällä hetkellä 6 henkilöä. Koko osakekannan kauppahinta on 666 tuhatta euroa ja se maksetaan käteisellä.

”Beofoodin kasvis- ja lihatuotteet täydentävät erinomaisesti Fodelian tytäryhtiön Feelian tuotesalkkua. Tämän lisäksi yrityskaupassa saatava tuotantokapasiteetti yhdistettynä Feelian tuotekehitykseen ja konseptiosaamiseen tuovat hienon mahdollisuuden kehittää uusia kasvispohjaisia tuotteita Food Service -markkinoille. Keskitymme Fodelia-konsernissa vahvasti nykyisen kahden portfolioyrityksen, Feelian ja Real Snacksin, kehittämiseen. Tämä yrityshankinta tukee hyvin Fodelia-konsernin kasvutarinaa”, sanoo Fodelian toimitusjohtaja Mikko Tahkola.

Yrityshankinta toteutuu sopimuksen ehtojen mukaisesti 31.12.2019, mistä alkaen Beofood Oy raportoidaan osana Fodelia-konsernia. Beofoodin toimitusjohtajaksi nimitetään Feelia Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ojala.

”Tunnen yhtiön tuotteet, kone- ja laitekannan sekä henkilöstön hyvin, sillä siirryin Beofoodin toimitusjohtajan paikalta Feelian myyntijohtajaksi vuonna 2012. Olemme todella innoissamme saadessamme yrityskaupan myötä mahdollisuuden tuoda nopealla aikataululla uusia tuotteita tarjottavaksi asiakkaillemme. Näemme erityisesti kasvispohjaisissa tuotteissa hienoja mahdollisuuksia”, toteaa Feelia Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ojala.

Fodelian strategiana on omistaa elintarviketeollisuuden elinvoimaisia yhtiöitä ja kehittää niitä pitkäjänteisesti omistaja-arvoa kasvattaen. Fodelian tavoitteena on saavuttaa vuonna 2024 yli 60 miljoonan euron liikevaihto. Lisäksi keskipitkän aikavälin tavoitteena on keskimäärin noin 25 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu sekä yli 10 prosentin liikevoittomarginaali. Fodelian johto arvioi konsernin liikevaihdon kasvavan yli 35 prosenttia tilikaudella 2020 verrattuna pro forma -liikevaihtoon kaudella 1–12/2019 sekä liikevoittomarginaalin olevan linjassa keskipitkän aikavälin tavoitteiden kanssa. Yrityskaupalla ei ole vaikutusta Fodelian tulosennusteeseen vuodelle 2020 eikä keskipitkän aikavälin tavoitteisiin.

Sähköposti:

Hyväksytty neuvonantaja, Ernst & Young Oy, puhelin 0207 280 190
Sähköposti:

Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia, kansainvälisiä menestystarinoita, jotta voimme tarjota kuluttajille puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, jonka alkuperä varmasti tunnetaan. Portfolioomme kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia ja snacks-tuotteita valmistava Real Snacks. Ne ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin.