Fodelia Oyj päivittää strategiaansa ja keskipitkän aikavälin tavoitteitaan

Fodelia Oyj Yhtiötiedote 16.5.2024 klo 8.30

Sisäpiiritieto

Fodelia Oyj:n hallitus on tänään vahvistanut yhtiön päivitetyn strategian ja keskipitkän aikavälin tavoitteet kaudelle 2024-2028.

Päivitetty strategia

Fodelia muuttaa suuntaansa holding-yhtiöstä aktiiviseksi elintarviketeolliseksi toimijaksi. Nykyliiketoiminnassa haemme kasvua orgaanisesti sekä tutkimme vaihtoehtoja epäorgaaniseen kasvuun nykyliiketoimintojen tueksi.

Fodelian tavoitteena (visio) on olla elintarvikealan kiinnostavin uudistaja, arjen helpottaja ja kumppani, joka tarjoaa maukasta ja puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa. Toimintamme tarkoitus on luoda maistuvaa merkityksellisyyttä jokaisen päivään.

Käynnissä oleva ruokahuoltomarkkinan murros mahdollistaa vahvan liiketoiminnan kasvun teolliseen valmistamiseen perustuville konsepteille. Konsernin kasvun painopiste nojaakin entistä voimakkaammin Feelian valmisruokien tarjoamiin mahdollisuuksiin. Pystymme tarjoamaan foodservice-asiakkaille laajan tuoteportfolion sisältäen Feelian valmisruoat, välitystuotteet sekä Marjavasun mehut ja soseet. Yhteisyrityksemme Fodbarin kautta pystymme palvelemaan asiakkaita entistä laajemmalla konseptilla, sisältäen kustannustehokkaan ratkaisun kokonaisvaltaisten ruokapalvelujen ulkoistamiseksi.

23.4.2024 tiedotettu liiketoimintakauppa tiivistää Fodelia Retailin rakennetta ja yhtiön liiketoimintaa yhdistetään jatkossa Oikia-brändin alle. Fodelia Retail Oy keskittyy jatkossa "helppoa hyvää" kattoteeman alle istuviin tuotteisiin. Erilaiset snacksit, kuten sipsit ja maissinaksut sekä monikäyttöiset pitaleivät muodostavat yhden kivijalan, edustaen monen käyttötilanteen helposti syötäviä tuotteita. Toisen kivijalan muodostaa sisaryhtiö Feelian valmistamien ruokien verkkokauppa, teemalla "oikiaa ruokaa pienellä vaivalla". Snacks-markkinassa yhtiöllä on mahdollisuus kasvaa yhdeksi Pohjoismaiden johtavaksi snacks-valmistajaksi. Uudistettavalla kotiruokakonseptilla voimme tarjota arjen helpottajaa kuluttajille pääosin verkkokaupan kautta.

Strategian kulmakivet:

1. Kasvun ja kannattavuuden varmistaminen osaamisen ja resurssien tehokkaalla hyödyntämisellä sekä yhteistyöllä

• Sitoutunut ja osaava henkilöstö
  • Ruokahuoltomarkkinan mahdollisuuksiin tarttuminen
  • Toimivat, kustannustehokkaat prosessit, modernit työvälineet ja toimintamallit

2.Erottautuminen uusilla, vastuullisilla ja innovatiivisilla tuotteilla ja konsepteilla

• Foodservice/Feelia: teolliseen valmistamiseen perustuvat konseptit ja autoklaaviteknologian hyödyntäminen
  • Kuluttajat/Oikia-brändi: laajentaminen kotiruokapuolelle, vahvistaminen snacks-puolella Pohjoismaissa

3.Listayhtiön erilaisten rahoitusmahdollisuuksien hyödyntäminen kasvustrategian toteuttamisessa

• Oikea-aikaiset investoinnit
  • Nykyisiä liiketoimintoja tukevat yritysostot

Keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet 2024-2028

• Vuotuinen liikevaihdon kasvu noin 20 %. Liikevaihtotavoite strategiakauden lopulle eli vuodelle 2028 on vähintään 100 miljoonaa euroa.
  • Liikevoittomarginaali strategiakauden lopussa vuonna 2028 ylittää 10 %:n. Kannattavuuden asteittainen parantuminen nykytasosta kohti tavoitetta.

Ohjeistus vuodelle 2024

Yhtiö päivittää ohjeistuksen vuodelle 2024 23.4.2024 tiedotettujen liiketoimintakauppojen toteuduttua, kunhan yhtiö on analysoinut kauppojen vaikutuksia vuoden 2024 tulokseen tarkemmalla tasolla.

Pääomamarkkinapäivä

Fodelia järjestää torstaina 16.5.2024 pääomamarkkinapäivän, jossa se tarjoaa syventävää tietoa yhtiön uudesta strategiasta ja liiketoimintojen tilanteesta.

Pääomamarkkinapäivän verkkolähetys alkaa klo 9.30 ja sitä voi seurata osoitteessa https://kepit.tv/#/c/fodelia/e/URYJYH5VYS

Fodelia Oyj, toimitusjohtaja Mikko Tahkola, puhelin 040 829 0195, sähköposti: mikko.tahkola@fodelia.fi

Hyväksytty neuvonantaja, EY Advisory Oy, puhelin 0207 280 190, sähköposti: heikki.saukola@fi.ey.com

"Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia menestystarinoita, voidaksemme tarjota kuluttajille puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, jonka alkuperä varmasti tunnetaan. Yhtiön liiketoiminta-alueet ovat vähittäiskauppaan ja kuluttajille suunnattuun verkkokauppaan keskittyvä Fodelia Retail, sekä Foodservice-markkinan asiakkuuksiin keskittyvä Feelia. Lisäksi Fodelian portfolioon kuuluvat mehutuotteita valmistava tytäryhtiö Marjavasu, sekä ruokapalvelujen ulkoistusratkaisuja tarjoava yhteisyritys Fodbar. Fodelian omistamat yhtiöt ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin."