Fodelia Oyj perustaa yhteisyrityksen Bravedo Oy:n kanssa tarjotakseen asiakkaille kokonaisvaltaista ratkaisua ruokapalvelujen ulkoistamiseksi

Fodelia Oyj Yhtiötiedote 1.6.2020 klo 8.15

Sisäpiiritieto

Fodelia Oyj on 1.6.2020 sopinut yhteisyrityksen perustamisesta Bravedo Oy:n kanssa. Osapuolet perustavat yhteisomistuksessa olevan yrityksen, joka tarjoaa vaivatonta ja kustannustehokasta ratkaisua kokonaisvaltaisten ruokapalveluiden ulkoistamiseksi. Molempien osakkaiden omistusosuus uudesta yrityksestä tulee olemaan 50 % ja yhtiö tullaan yhdistelemään Fodelia-konsernitilinpäätökseen yhteisyrityksenä omistusosuuden mukaisesti. Yhtiön toiminta käynnistetään kesäkuun 2020 aikana.

Yhtiön liikeideana on yhdistää Fodelia Oyj:n tytäryhtiön Feelia Oy:n ja Bravedo Oy:n tytäryhtiön Baronan osaaminen ja tuottaa asiakkaalle helppo, nopea ja kustannustehokas kokonaisratkaisu ruokapalvelujen ulkoistamiseksi. Feelia Oy:n rooli yhteistyössä on valmistaa ja myydä tuotteet uudelle perustettavalle yritykselle sekä tuoda yhteisomistuksessa olevaan yritykseen osaamista foodservice-markkinasta ja ruokatuotteista. Baronan rooli yhteistyössä on varmistaa henkilöstön saatavuus ja tuoda yhtiöön osaamista kustannustehokkaissa ja toimivissa henkilöstöprosesseissa.

Fodelia Oyj:n toimitusjohtaja Mikko Tahkola kommentoi:

”Näemme yhteistyössä suuren potentiaalin, sillä markkinassa on mielestämme tilaa perustettavan yrityksen tarjoamalle kokonaisratkaisulle. Julkisella sektorilla on säästöpaineita, jotka avaavat kysyntää laadukkaalle, mutta kustannustehokkaalle vaihtoehdolle ruokahuoltopalveluiden järjestämiseksi. Hyödyntämällä valmista ratkaisuamme kuntien ei tarvitse investoida keskuskeittiöhin eikä valmistuskeittiöihin. Kustannussäästöjä syntyy myös henkilöstökuluista. Ruokahävikin minimointi sekä tehokkaampi logistiikka vähentävät myös asiakkaiden kustannuksia. Julkisen sektorin lisäksi uuden yrityksen asiakaskuntaa tulee olemaan yksityiset sosiaalialan toimijat sekä muut yritykset, joiden toiminnassa ruokatarjonta on vahvassa roolissa.”

Yhtiö säilyttää aikaisemmin julkistetun tulosennusteen vuodelle 2020 ennallaan. Yhteistyö tukee osaltaan Fodelia-konsernin pidemmän aikavälin kasvutavoitteiden saavuttamista.

Sähköposti:

Hyväksytty neuvonantaja, Ernst & Young Oy, puhelin 0207 280 190
Sähköposti:

Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia, kansainvälisiä menestystarinoita, jotta voimme tarjota kuluttajille puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, jonka alkuperä varmasti tunnetaan. Portfolioomme kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia ja snacks-tuotteita valmistava Real Snacks sekä liha- ja kasvistuotteita valmistava Beofood. Ne ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin.