Saksalainen ShapeQ rahastoyhtiö kaksinkertaisti sijoituksensa Fodeliaan ja nousi yhtiön kolmanneksi suurimmaksi osakkeenomistajaksi

Fodelia Oyj Lehdistötiedote 2.7.2024 klo 16.20

Saksalainen ShapeQ rahastoyhtiö on ostanut 350 000 Fodelia Oyj;n osaketta tänään tehdyllä osakekaupalla.

Osakkeet myynyt Fodelia Oyj:n toimitusjohtaja Mikko Tahkola kommentoi:

”Saimme esitellä ShapeQ:n edustajille kesäkuussa Fodelian tehtaita Pyhännällä. He olivat todella vakuuttuneita erityisesti Feelian konseptista ja tuotteista. Vierailun jälkeen he ilmoittivat halustaan sijoittaa lisää Fodeliaan, joten näin tässä yhtiön kannalta hienon mahdollisuuden saada todella ammattimainen kansainvälinen sijoittaja yhtiön kolmanneksi suurimmaksi omistajaksi. Heidän osaamisensa, kontaktinsa ja näkemyksensä tuovat meille sellaista lisäarvoa, että en voinut jättää tilaisuutta käyttämättä. ShapeQin sijoituksen myötä toivon, että tämä lisää Fodelian kiinnostavuutta sijoittajien keskuudessa sekä kotimaassa että erityisesti kansainvälisesti. Fodelian omistus on ollut hyvin keskittynyttä. Tämä tehty kauppa hajaannuttaa omistusta oikeaan suuntaan. Henkilökohtaisesti olen edelleen yhtiön suurin osakkeenomistaja ja jatkan yhtiön palveluksessa Fodelia Oyj:n toimitusjohtajana.”

Osakkeet hankkinut ShapeQ on Saksassa sijaitseva perheomisteinen sijoitusyhtiö, joka sijoittaa pitkäjänteistä pääomaa Euroopan pieniin ja mikroyrityksiin, jotka pyrkivät mullistamaan omat toimialansa skaalautuvalla liiketoimintamallilla.

”ShapeQ on erittäin innostunut mahdollisuudesta tulla merkittäväksi osakkeenomistajaksi Fodeliassa. Sen 100-prosenttisesti omistaman tytäryhtiön Feelian kautta näemme yrityksen mullistavan ruokapalvelusektoria tulevina vuosina, ja viimeisimmät voitetut asiakkuudet ovat jo osoitus tästä. Feelia tarjoaa esivalmistettuja ruokia ilman keskuskeittiötä, erittäin pitkällä säilyvyysajalla ja paikallisesti tuotetuilla tuotteilla ilman valmistuksessa lisättyjä lisäaineita, mikä tekee Feelian tuotevalikoimasta todella ainutlaatuisen. Kilpaillussa markkinassa, jota leimaavat nousevat kustannukset ja työvoimapula, samalla kun asiakkaita painavat budjettirajoitteet, odotamme yrityksen voittavan merkittävää markkinaosuutta tällä konseptilla tarjoten samalla terveellistä ruokaa yhteiskunnalle. Toisin kuin muut toimialan toimijat, Feelian hyvin skaalautuva teollinen lähestymistapa mahdollistaa paremman kannattavuuden nykyisten tilojen hyödyntämisen kautta. Lisäarvoa tuovat myös tytäryhtiöt Oikia ja Marjavasu, joilla molemmilla on vahva markkina-asema.”, kommentoi (käännös) ShapeQ:n toimitusjohtaja Johannes Köpple.

Fodelia Oyj, toimitusjohtaja Mikko Tahkola, puhelin 040 829 0195, sähköposti: mikko.tahkola@fodelia.fi

ShapeQ, CEO Johannes Köpple, puhelin +49 174 384 31 60, sähköposti koepple@shapeq.de

"Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia menestystarinoita, voidaksemme tarjota kuluttajille puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, jonka alkuperä varmasti tunnetaan. Yhtiön liiketoiminta-alueet ovat vähittäiskauppaan ja kuluttajille suunnattuun verkkokauppaan keskittyvä Oikia, sekä Foodservice-markkinan asiakkuuksiin keskittyvä Feelia. Lisäksi Fodelian portfolioon kuuluvat mehutuotteita valmistava tytäryhtiö Marjavasu, sekä ruokapalvelujen ulkoistusratkaisuja tarjoava yhteisyritys Fodbar. Fodelian omistamat yhtiöt ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin."