Ääntä eristävä kivikori keksittiin vahingossa

Report this content

Hiekalla täytetty Soundblock-kivikori vaimentaa myös liikenteen matalat äänet. Siksi se sopii erinomaisesti tienvarsien meluaidaksi.

Parhaat keksinnöt syntyvät vahingossa. Niin myös ääntä eristävä Soundblock-kivikori.

Saksalaisella omakotitaloalueella sijaitsevan huoltoaseman yhteyteen perustettiin itsepalveluperiaatteella toimiva autonpesupaikka, josta tuli huippusuosittu. Asukkaiden rauha ja yksityisyys oli mennyttä, sillä omatoimisia autonpesijöitä kurvasi paikalle jatkuvana virtana. Lähin naapuri hiiltyi täysin. Hän vaati huoltoasemayrittäjää rakentamaan aidan näkösuojaksi, jotta saisi oleskella pihallaan rauhassa.

Yrittäjä myöntyi, ja päätti rakennuttaa kivikoriaidan. Taloustarkkana hän kuitenkin keksi säästää kustannuksissa täyttämällä korin näkymättömiin jäävän sisuksen hiekalla. Vain näkyviin osiin, reunoille ja päälle ladottiin kiviä.

Naapuri oli lopputulokseen erittäin tyytyväinen. Hän nimittäin huomasi, että näkösuojan lisäksi äänetkin vaimenivat. Rauha palautui kotipihalle.

Keksintö patentoitiin, ja se lanseerattiin Saksassa, Belgiassa ja Hollannissa viime vuonna nimellä Soundblockâ. EN1793-normin mukaisesti ääntä vaimentavia, Betafencen valmistamia Soundblock-kivikoreja myy Suomessa perinteikäs Oy Cronvall Ab.

– Kokemukset Keski-Euroopasta ovat olleet erittäin hyviä, Cronvall Oy:n toimitusjohtaja Jussi Masalin kertoo.

– Soundblock-kivikori sopii erinomaisesti meluaidaksi teiden varsille, sillä se vaimentaa tehokkaasti myös liikenteen matalia ääniaaltoja, joita ei oikeastaan pystytä vaimentamaan muuten kuin massiivirakenteilla. Perinteisesti matalien äänien vaimennus on vaatinut valtavia maavalleja, mutta Soundblock käy sinnekin, missä tilaa on vähemmän, hän selittää.

Soundblock koostuu hitsatusta metalliverkkokorista, joka on jaettu kolmeen lokeroon. Keskimmäiseen  asennetaan hiekalla täytettävä täyttöpussi, ja uloimmat kerrokset sekä päällimmäinen kerros täytetään kivillä. Helposti ja nopeasti asennettava Soundblock-aita on kustannustehokas ja kestävä myös ympäristön kannalta.

– Hiekan tilalla voidaan käyttää mitä tahansa paikalta löytyvää hienojakoista maa-ainesta, joka muuten jouduttaisiin kuljettamaan pois, Masalin huomauttaa.

Kori on valmistettu alusinkitystä teräksestä, joka kestää kolme kertaa pidempään kuin tavallinen sinkitty teräs. Hitsattuna se pysyy ryhdikkäänä vuosikymmeniä ilman minkäänlaista huoltoa. Soundblock voidaan myös maisemoida upeaksi viheraidaksi, joka vain komistuu vuosien varrella köynnösten kiivetessä koko aidan korkeudelle.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Jussi Masalin,

jussi.masalin@cronvall.fi, puh. 0400 400 608

www.cronvall.fi

Painokelpoisia kuvia voit ladata täältä:

(Kuvalähde Betafence on mainittava kuvien yhteydessä)

Avainsanat: