Fondia 2022: Kasvu tuki liikevoiton kehitystä

Yhtiötiedote

16.2.2023 klo 08.30

Fondia Oyj -konserni: Tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2022 (Tilintarkastettu)

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen, ellei muuta mainita.

Heinä–joulukuun 2022 yhteenveto:

• Liikevaihto 12,3 miljoonaa euroa (10,5), muutos 17,9 %
  • Käyttökate (EBITDA) 1,7 miljoonaa euroa (0,2)
  • Käyttökate-% (EBITDA-%) 13,5 % (1,6)
  • Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) 1,7 miljoonaa euroa (0,4)*
  • Vertailukelpoinen käyttökate-% (EBITDA-%) 13,5 % (3,9)*
  • Liikevoitto (EBIT) 1,2 miljoonaa euroa (-0,3)
  • Liikevoitto-% (EBIT-%) 10,0 % (-2,4)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) 1,2 miljoonaa euroa (0,0)*
  • Vertailukelpoinen liikevoitto-% (EBIT-%) 10,0 % (-0,1)*
  • Kauden tulos 1,0 miljoonaa euroa (-0,2)
  • Vertailukelpoinen kauden tulos 1,0 miljoonaa euroa (0,0)*
  • Jatkuvan kk-laskutuksen osuus liikevaihdosta 47 % (50)
  • Henkilöstö (kauden keskimääräinen FTE) 149 (142), muutos 4,9 %

*Heinäjoulukuussa 2022 ei kirjattu kertaluontoisia kuluja. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä on kirjattu heinä–joulukuussa 2021.

Tammi–joulukuun 2022 yhteenveto:

• Liikevaihto 24,6 miljoonaa euroa (21,1), muutos 16,5 %
  • Käyttökate (EBITDA) 2,9 miljoonaa euroa (1,1)
  • Käyttökate-% (EBITDA-%) 11,7 % (5,4)
  • Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) 2,9 miljoonaa euroa (1,4)*
  • Vertailukelpoinen käyttökate-% (EBITDA-%) 11,7 % (6,6)*
  • Liikevoitto (EBIT)  2,1 miljoonaa euroa (0,4)
  • Liikevoitto-% (EBIT-%) 8,5 % (1,9)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) 2,1 miljoonaa euroa (0,6)*
  • Vertailukelpoinen liikevoitto-% (EBIT-%) 8,5 % (3,0)*
  • Tilikauden tulos 1,6 miljoonaa euroa (0,3)
  • Vertailukelpoinen tilikauden tulos 1,6 miljoonaa euroa (0,5)*
  • Jatkuvan kk-laskutuksen osuus liikevaihdosta 47 % (48)
  • Henkilöstö (kauden keskimääräinen FTE) 147 (135), muutos 8,9 %
  • Osakekohtainen nettotulos 0,42 euroa (0,07)
  • Hallituksen osingonjakoehdotus on 0,30 euroa osaketta kohden

*Tilikaudella 2022 ei kirjattu kertaluontoisia kuluja. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä on kirjattu tilikaudella 2021.

AVAINLUVUT

Fondia Oyj konserni 7-12/2022 7-12/2021 Muutos, % 1-12/2022 1-12/2021 Muutos, %
Liikevaihto, 1 000 euroa 12 331 10 455 17,9 % 24 580 21 107 16,5 %
Käyttökate (EBITDA), 1 000 euroa 1 664 169 884,7 % 2 873 1 142 151,5 %
% liikevaihdosta 13,5 % 1,6 % 11,7 % 5,4 %
Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA), 1 000 euroa 1 664 413 303,3 % 2 873 1 386 107,3 %
% liikevaihdosta 13,5 % 3,9 % 11,7 % 6,6 %
Liikevoitto (EBIT), 1 000 euroa 1 237 -250   2 099 393 434,1 %
% liikevaihdosta 10,0 % -2,4 % 8,5 % 1,9 %
Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT)* 1 237 -6 2 099 637 229,7 %
% liikevaihdosta* 10,0 % -0,1 % 8,5 % 3,0 %
Kauden tulos, 1 000 euroa    959 -220 1 642 259 533,4 %
% liikevaihdosta 7,8 % -2,1 % 6,7 % 1,2 %
Vertailukelpoinen kauden tulos*, 1 000 euroa 959 -25 1 642 454 261,6 %
% liikevaihdosta 7,8 % -0,2 % 6,7 % 2,2 %
Nettovelkaantumisaste % -94,1 % -70,9 % -94,1 % -70,9 %
Omavaraisuusaste % 49,7 % 56,1 % 49,7 % 56,1 %
Oman pääoman tuotto (ROE) % 32,3 % 4,7 % 32,3 % 4,7 %
Keskimääräinen kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettu henkilöstömäärä (FTE) 149 142 4,9 % 147 135 8,9 %
Taseen loppusumma, 1 000 euroa 10 327 9 191 10 327 9 191
Osakekohtainen nettotulos, euroa 0,24 -0,06 0,42 0,07

NÄKYMÄT VUODELLE 2023

Fondia odottaa kasvua ja vuoden 2023 liikevaihdon olevan 25–28 miljoonaa euroa sekä liikevoittoprosentin olevan 7­–10 %. Markkinatilanne jatkuu epävarmana ja tämä vaikuttaa heikentävästi mahdollisuuksiin arvioida tulevaa liiketoiminnan kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Yhtiö tarkentaa kuluvalla tilikaudella näkymiään neljännesvuosittain liiketoimintakatsausten yhteydessä tai tilanteen ja tarpeen niin vaatiessa.

TOIMITUSJOHTAJA HARRI SAVOLAINEN:

Tilikaudella 2022 yhtiön toiminnallisena fokuksena oli proaktiivisen myynnin vahvistaminen, asiakaskokemuksen ja asiakasarvon lisääminen sekä henkilöstön sitouttaminen ja kehittäminen. Tilikauden tavoitteena oli parantaa tuloksellista toimeenpanoa ja toiminnan tehokkuutta. Käytännössä tämä tarkoitti palaamista liiketoiminnan perusasioihin ja liiketoiminnan ytimeen. Tavoite vaati myynnin ja asiakastyön lisäksi myös selkeämpää johtamista, toiminnan roolitusta sekä kaupallisen kyvykkyyden kehittämistä kohti parempaa asiakas- ja työntekijäkokemusta parempien taloudellisten tulosten saavuttamiseksi. Olemme aloitettuun matkaamme tilikauden osalta tyytyväisiä, sillä saimme paljon onnistumisia ja hyviä tuloksia aikaiseksi.

Yhtiön liikevaihto tilikaudella kasvoi 16,5 % vertailukauteen nähden. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi 28,5 % vertailukaudesta, mistä Ruotsin kasvu edusti valtaosaa kasvaen 31,4 %. Baltian liikevaihto kasvoi 6,7 % ja Suomen liikevaihto kasvoi 11,8 % vertailukauteen nähden. Yhtiön liikevoitto kehittyi myös kasvun myötä ja oli 8,5 % (3,0).

Lakipalveluiden myynti oli tilikaudella tavoitteidemme mukaista ja kasvoi hyvin vertailukauteen nähden. Strategisena tavoitteenamme on kasvattaa lakiosastopalvelun ja muiden tuotteistettujen jatkuvien palveluiden osuutta kaikilla markkina-alueilla ja sitä kautta myös kansainvälisen liiketoiminnan osuutta yhtiön kokonaisliikevaihdosta. Tässä onnistuimme tilikaudella hyvin ja jatkuvuus tukee vahvasti myös kokonaislaskutusta jatkuvien asiakkuuksien kertatoimeksiantoina. Yhtiön liikevaihdosta kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli 47 % (48). Lakiosastoasiakkaiden ja muiden jatkuvien palveluiden piirissä olevien asiakkaiden kokonaislaskutuksen osuus oli 77 % (73) liikevaihdosta. Ruotsissa jatkuvan lakiosastopalvelun kysyntä kasvoi tilikaudella mainiosti ja liiketoiminnan kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli jo 40 % (36). Baltian liikevaihdosta kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli 28 % (17) ja Suomen liikevaihdosta kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli 48 % (50). Kansainvälisen liikevaihdon osuus oli yhtiön kokonaisliikevaihdosta tilikaudella 25 % (23).

Asiakasarvon ja asiakaskokemuksen johtamisessa otimme tilikaudella harppauksia eteenpäin. Asiakkailla tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn hyvät tulokset ja suositteluindeksin NPS tulos 64 (ei vertailulukua) osoittivat proaktiivisen palvelumallimme toimivuuden.

Tilikaudella vetovoimamme työnantajana on pysynyt erinomaisena. Tästä osoituksena ovat onnistuneet rekrytoinnit ja Future Workplaces -sertifikaatti, jonka saimme jo toisen kerran peräkkäin tunnustuksena hyvästä työntekijäymmärryksestä ja -tyytyväisyydestä. Lisäksi entisestään kehittynyt henkilöstön suositteluindeksi eNPS 50 (41) osoittaa, että toimintamme ja tekemisen mallimme terävöittäminen resonoi hyvin henkilöstössämme. Jatkoimme myös pitkän tähtäimen strategian toteuttamista toiminnan tehostamisessa ja paransimme organisaation keskimääräistä tuottavuutta tilikaudella 7,0 % vertailukauteen nähden.

Jatkoimme tilikaudella myös MyFondia-alustan kehitystyötä, jossa keskityimme erityisesti toiminnallisuuksien testaukseen ja pilotointiin. Loppuvuoden painopisteenämme oli varmistaa vuoden 2023 alussa uuden MyFondia-alustan käyttöönotto. Teknologiahankkeemme siirtyi vuodenvaihteen jälkeen uuteen kehitysvaiheeseen, jolloin osittain Business Finlandin rahoittama hanke sellaisenaan päättyi ja teknologinen kehitys jatkuu kuluvalla tilikaudella Fondian omana investointina. Tavoitteenamme on yhden digitaalisen palvelukanavan ja -kokemuksen luominen osana strategiamme toteuttamista.

Yhtiön hyvä kasvu tilikaudella tuki liikevoiton kehitystä. Toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset johtivat osaltaan alihankintakustannusten nousuun, mikä rasitti jonkin verran yhtiön liikevoittoa. Kasvaneet henkilöstökustannukset ja osin vaihtuvuudesta aiheutuneet ylimääräiset kustannukset ovat asiantuntijaorganisaation arkipäivää ja vaikuttivat osaltaan liikevoittoomme tilikaudella. Kustannustietoisella johtamisella ja tehokkuutta tukevilla toimenpiteillä oli yhtiössä tärkeä rooli suotuisan tuloskehityksen varmistamisessa koko tilikauden aikana.

Jatkamme aloitettua muutosmatkaa keskittyen jatkossakin liiketoiminnan kannalta olennaisiin asioihin ja tekoihin: juridiseen asiakastyöhön, myyntiin, lisäarvon tuottamiseen asiakkaille ja henkilöstön hyvinvointiin. Lisäksi seuraamme tarkkaan mahdollisia markkinatilanteen muutoksia ja reagoimme niihin tarvittavin keinoin, kuitenkaan vaarantamatta asiakastyömme laatua tai hyvää asiakas- ja työntekijäkokemusta. Pyrimme pitämään liiketoimintamme suoraviivaisena ja helposti lähestyttävänä. Suhtaudumme markkinatilanteen epävarmuudesta huolimatta luottavaisesti kasvuun ja kannattavuuteemme alkaneella tilikaudella.

LEHDISTÖ- JA ANALYYTIKKOTILAISUUS

Fondia julkistaa tilinpäätöksen tammi—joulukuulta 2022 torstaina 16.2.2023 klo 8.30. Suomenkielinen lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään samana päivänä klo 9.00 Fondian Helsingin toimipisteessä osoitteessa Aleksanterinkatu 11, Helsinki.

Katsauksen esittelee toimitusjohtaja Harri Savolainen. Esitystä voi myös seurata livestreamina osoitteessa https://fondia.videosync.fi/2022-tilinpaatostiedote.

Esityksestä taltioitu video ja esitysmateriaali julkaistaan myöhemmin osoitteessa https://services.fondia.com/sijoittajille.

Helsingissä 16.2.2023

Toimitusjohtaja Harri Savolainen

puh. 040 502 1919

Hyväksytty neuvonantaja Aktia Alexander Corporate Finance Oy

FONDIA LYHYESTI

Fondia ratkaisee yritysten lakitarpeet yhdistämällä sisäisten lakiosastojen ja asianajomaailman palveluiden parhaat puolet. Fondia toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Liettuassa. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 24,6 miljoonaa euroa. Fondian palveluksessa on noin 180 työntekijää.