Fondia Oyj: Kannattavuuden torjuntavoitto kasvuhaasteista huolimatta

Yhtiötiedote

22.8.2024 klo 8.30

Fondia Oyj -konserni: Puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2024 (Tilintarkastamaton)

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen, ellei muuta mainita.

4–6/2024 yhteenveto:

• Liikevaihto 6,7 miljoonaa euroa (6,9), muutos -3,0 %
  • Käyttökate (EBITDA) 0,6 miljoonaa euroa (0,7)
  • Käyttökate-% (EBITDA-%) 8,2 % (9,8)
  • Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) 0,6 miljoonaa euroa (0,7) *
  • Vertailukelpoinen käyttökate-% (EBITDA-%) 9,5 % (9,8) *
  • Liikevoitto (EBIT) 0,3 miljoonaa euroa (0,5)
  • Liikevoitto-% (EBIT-%) 4,9 % (7,0)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) 0,4 miljoonaa euroa (0,5) *
  • Vertailukelpoinen liikevoitto-% (EBIT-%) 6,1 % (7,0) *
  • Kauden tulos 0,2 miljoonaa euroa (0,4)
  • Vertailukelpoinen kauden tulos 0,3 miljoonaa euroa (0,4) *
  • Henkilöstö (kauden keskimääräinen FTE) 162 (163), muutos -0,9 %

*Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä on kirjattu 84 tuhatta euroa huhti–kesäkuussa 2024. Kaikki kertaluontoiset kulut liittyvät Ruotsin toimitusjohtajan vaihdokseen ja organisaation uudelleenjärjestelyihin. Vertailukaudella ei kirjattu kertaluontaisia kuluja.

1–6/2024 yhteenveto:

• Liikevaihto 13,8 miljoonaa euroa (13,5), muutos 1,8 %
  • Käyttökate (EBITDA) 1,3 miljoonaa euroa (1,2)
  • Käyttökate-% (EBITDA-%) 9,1 % (8,9)
  • Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) 1,3 miljoonaa euroa (1,2) *
  • Vertailukelpoinen käyttökate-% (EBITDA-%) 9,7 % (8,9) *
  • Liikevoitto (EBIT) 0,8 miljoonaa euroa (0,8)
  • Liikevoitto-% (EBIT-%) 6,0 % (6,2)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) 0,9 miljoonaa euroa (0,8) *
  • Vertailukelpoinen liikevoitto-% (EBIT-%) 6,6 % (6,2) *
  • Kauden tulos 0,6 miljoonaa euroa (0,6)
  • Vertailukelpoinen kauden tulos 0,7 miljoonaa euroa (0,6) *
  • Jatkuvan kk-laskutuksen osuus liikevaihdosta 44 % (46)
  • Henkilöstö (kauden keskimääräinen FTE) 169 (160), muutos 5,6 %

*Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä on kirjattu 84 tuhatta euroa tammi-kesäkuussa 2024. Kaikki kertaluontoiset kulut liittyvät Ruotsin toimitusjohtajan vaihdokseen ja organisaation uudelleenjärjestelyihin. Vertailukaudella ei kirjattu kertaluontaisia kuluja.

AVAINLUVUT

Fondia Oyj -konserni 1–6/2024 1–6/2023 Muutos, % 1–12/2023
Liikevaihto, 1 000 euroa 13 786 13 540 1,8 % 26 094
Käyttökate (EBITDA) 1 000 euroa 1 254 1 210 3,7 % 2 642
% liikevaihdosta 9,1 %           8,9 % 10,1 %
Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA), 1 000 euroa 1 338 1 210 10,6 %
% liikevaihdosta * 9,7 % 8,9 %
Liikevoitto (EBIT), 1 000 euroa 831 837 –0,7 % 1 827
% liikevaihdosta 6,0 % 6,2 % 7,0 %
Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) 915 837 9,3 %
% liikevaihdosta * 6,6 % 6,2 %
Kauden tulos, 1 000 euroa 591 605 –2,3 % 1 353
% liikevaihdosta 4,3 % 4,5 % 5,2 %
Vertailukelpoinen kauden tulos, 1 000 euroa 659 605 8,9 % 1 353
% liikevaihdosta * 4,8 % 4,5 % 5,2 %
Nettovelkaantumisaste % –114,6 %       –78,4 % –83,9 %
Omaraisuusaste % 36,6 % 46,8 % 52,0 %
Oman pääoman tuotto (ROE) % 14,5 % 12,9 % 27,1 %
Keskimääräinen kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettu henkilöstömäärä (FTE) 169 160 5,6 % 163
Taseen loppusumma, 1 000 euroa 9 012 9 390 9 514
Osakekohtainen nettotulos, euroa 0,15 0,15 0,34

* Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä on kirjattu 84 tuhatta euroa tammi–kesäkuussa 2024. Kaikki kertaluontoiset kulut liittyvät Ruotsin toimitusjohtajan vaihdokseen ja organisaation uudelleenjärjestelyihin. Vertailukaudella tai tilikaudella 2023 ei kirjattu kertaluontaisia kuluja.

NÄKYMÄT VUODELLE 2024 (ennallaan)

Fondia odottaa vuoden 2024 liikevaihdon olevan 27–29 miljoonaa euroa sekä liikevoittoprosentin olevan 7–10 %. Markkinatilanne jatkuu epävarmana ja tämä vaikuttaa heikentävästi mahdollisuuksiin arvioida tulevaa liiketoiminnan kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

TOIMITUSJOHTAJA HARRI SAVOLAINEN:

”Alkuvuonna olemme jatkaneet laadukkaan asiakastyön ja henkilöstön hyvinvoinnin lisäksi asiakaskokemuksen kehittämistä sekä toimintamme tuloksellista johtamista. Tavoitteenamme on varmistaa hyvän asiakas- ja työntekijäkokemuksen lisäksi kannattava kasvu sekä kaupallisen kyvykkyyden kehitys teknologiaa hyödyntäen ja toimintaamme terävöittäen.

Konsernin liikevaihto laski huhti–kesäkuussa 3,0 % vertailukauteen nähden, mikä ei vastannut odotuksiemme. Huhti–kesäkuun liikevaihto laski Suomessa 0,4 % ja Ruotsissa 18,3 % vertailukauteen nähden. Baltiassa liikevaihto kasvoi huhti–kesäkuussa 47,7 % vertailukauteen nähden. Markkinatilanne vaikutti heikentävästi lakipalveluidemme myyntiin ja aiheutti osaltaan myös asiakaspoistumaa erityisesti Suomessa ja Ruotsissa. Baltia jatkoi hyvää kasvuaan markkinatilanteesta huolimatta.

Tammi–kesäkuun katsauskaudella konsernin liikevaihto kasvoi 1,8 % vertailukauteen nähden. Katsauskaudella liikevaihto kasvoi Suomessa 5,5 % ja Baltiassa 46,7 % vertailukauteen nähden. Ruotsin liiketoiminta-alueellamme liikevaihto laski 15,7 % vertailukauteen nähden. Vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta juridisen neuvonnan tarve myös kasvoi katsauskaudella muun muassa ESG-alueella ja työoikeudellisessa neuvonnassa. Katsauskaudella tammi-kesäkuussa konsernin liikevaihdosta kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli 44 % (46). Lakiosastopalvelu-asiakkaiden (LDaaS) ja muiden jatkuvien palveluiden piirissä olevien asiakkaiden kokonaislaskutuksen osuus oli 76 % (75) liikevaihdosta. Ruotsissa kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli 45 % (37) liikevaihdosta ja Baltiassa 29 % (27). Suomen liikevaihdosta kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli 43 % (47). Kansainvälisen liikevaihdon osuus oli konsernin kokonaisliikevaihdosta 23 % (25).

Konsernin vertailukelpoinen liikevoittoprosentti (EBIT-%) huhti–kesäkuussa oli 6,1 % (7,0) ja tammi–kesäkuussa vertailukelpoinen liikevoittoprosentti (EBIT-%) oli 6,6 % (6,2). Vuoden alussa terävöitimme toiminnan ja kustannusten johtamista sekä inflaation hallintaa varmistaaksemme kannattavuuskehityksemme. Näissä onnistuimme kohtuullisesti, mutta liikevaihtokehityksemme ei riittänyt katsauskaudella tukemaan liikevoittoprosentin parempaa kehitystä. Vaikka katsauskausi oli liikevaihdon osalta lievä pettymys, turvasimme liikevoiton kehityksen toimenpiteillämme.

Alkuvuoden aikana julkistimme yhdenmukaistetun ja päivitetyn brändi-ilmeen yhtiömme 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sekä tukeaksemme paremmin näkyvyyttämme kaikilla liiketoiminta-alueillamme yhtenä Fondiana. Lisäksi otimme katsauskaudella Microsoft Copilotin (AI) käyttöön jatkaen myös muiden tekoälysovellusten arviointia liikejuridisen asiakastyömme arvontuotannon tueksi. MyFondia-alustalle keskityimme katsauskaudella kehittämään Legal Review- ja Legal Plan -toiminnallisuuksia, joiden on tarkoitus olla asiakastyön tukena loppuvuoden aikana. MyFondia-alustan tavoitteena on yhden digitaalisen palvelukanavan ja -kokemuksen luominen.

Konsernin Ruotsin-tytäryhtiön toimitusjohtaja Monica Söderlund jäi pois yhtiön palveluksesta katsauskauden lopussa ja uuden toimitusjohtajan haku käynnistyi. Katsauskauden jälkeen ilmoitimme 3.7.2024 yhtiötiedotteella, että Emma Ridderstad on nimitetty Fondia Oyj:n Ruotsin-tytäryhtiön toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi 12.8.2024 alkaen.

Jatkamme toimintamme tuloksellista johtamista keskittyen jatkossakin liiketoiminnan kannalta olennaisiin asioihin ja tekoihin: juridiseen asiakastyöhön, myyntiin, lisäarvon tuottamiseen asiakkaille ja henkilöstön hyvinvointiin sekä liiketoiminnan kannattavuuden kehittämiseen. Seuraamme tarkasti mahdollisia muutoksia markkinatilanteessa. Tarvittaessa reagoimme nopeasti muutoksiin tarvittavin keinoin vaarantamatta asiakastyömme laatua tai hyvää asiakas- ja työntekijäkokemusta.”

SIJOITTAJAVIESTINTÄ

Fondia julkistaa puolivuosikatsauksen tammi–kesäkuulta 2024 torstaina 22.8.2024 kello 8.30. Puolivuosikatsaus ja toimitusjohtajan esityksestä taltioitu video sekä esitysmateriaali ovat saatavilla myöhemmin yhtiön verkkosivuilla https://investors.fondia.com/fi/fi/julkaisut/raportit-ja-esitykset.

Sijoittajapuhelu pidetään torstaina 22.8.2024 kello 10.00. Sijoittajapuhelu pidetään suomeksi ja puheluun voi osallistua verkossa rekisteröitymällä osoitteessa https://fondia.videosync.fi/2024-h1-tulosjulkistus/register.

Helsingissä 22.8.2024

Konsernin toimitusjohtaja Harri Savolainen
puh. 040 502 1919

Hyväksytty neuvonantaja Aktia Alexander Corporate Finance Oy

Fondia ratkaisee yritysten lakitarpeet yhdistämällä sisäisten lakiosastojen ja asianajomaailman palveluiden parhaat puolet. Fondia toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Liettuassa.  Vuonna 2023 konsernin liikevaihto oli 26,1 miljoonaa euroa. Fondian palveluksessa on noin 190 työntekijää.