Fondia Oyj: Liikevaihto kasvoi hyvin ja kannattavuus parani

Yhtiötiedote

25.8.2022 klo 8.30

Fondia Oyj -konserni: Puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2022 (Tilintarkastamaton)

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen, ellei muuta mainita.

4-6/2022 yhteenveto:

• Liikevaihto 6,0 miljoonaa euroa (5,4), muutos 12,0 %
  • Käyttökate (EBITDA) 0,6 miljoonaa euroa (0,5)
  • Käyttökate-% (EBITDA-%) 9,8 % (9,0)
  • Liikevoitto (EBIT) 0,4 miljoonaa euroa (0,3)
  • Liikevoitto-% (EBIT-%) 6,7% (5,7)
  • Henkilöstö (kauden keskimääräinen FTE) 147 (133), muutos 10,5 %

1-6/2022 yhteenveto:

• Liikevaihto 12,2 miljoonaa euroa (10,7), muutos 15,0 %
  • Käyttökate (EBITDA) 1,2 miljoonaa euroa (1,0)
  • Käyttökate-% (EBITDA-%) 9,9 % (9,1)
  • Liikevoitto (EBIT)  0,9 miljoonaa euroa (0,6)
  • Liikevoitto-% (EBIT-%) 7,0 % (6,0)
  • Kauden tulos 0,7 miljoonaa euroa (0,5)
  • Jatkuvan laskutuksen osuus liikevaihdosta 47 % (45)
  • Henkilöstö (kauden keskimääräinen FTE) 145 (129), muutos 12,4 %

AVAINLUVUT

Fondia Oyj konserni 1–6/2022 1–6/2021 Muutos, % 1–12/2021
Liikevaihto, 1 000 euroa 12 249 10 652 15,0 % 21 107
Käyttökate (EBITDA), 1 000 euroa 1 208 973 24,2 % 1 142
% liikevaihdosta 9,9 % 9,1 % 5,4 %
Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA)*, 1 000 euroa 1 208 973 24,2 % 1 386
% liikevaihdosta* 9,9 % 9,1 % 6,6 %
Liikevoitto (EBIT), 1 000 euroa 863 643 34,2 % 393
% liikevaihdosta 7,0 % 6,0 % 1,9 %
Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT)*, 1 000 euroa 863 643 34,2 % 637
% liikevaihdosta* 7,0 % 6,0 % 3,0 %
Kauden tulos, 1 000 euroa 683 480 42,4 % 259
% liikevaihdosta 5,6 % 4,5 % 1,2 %
Vertailukelpoinen kauden tulos*,  1000 euroa 683 480 42,4 % 454
% liikevaihdosta* 5,6 % 4,5 % 2,2 %
Nettovelkaantumisaste % -74,3 % -76,9 % -70,9 %
Omavaraisuusaste % 50,5 % 58,6 % 56,1 %
Oman pääoman tuotto (ROE) % 14,5 % 8,4 % 4,7 %
Keskimääräisiksi kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettu henkilöstömäärä (FTE) 145 129 12,4 % 135
Taseen loppusumma, 1 000 euroa 8 681 9 519 9 191
Osakekohtainen nettotulos, euroa 0,17 0,12 0,07

* Vertailukelpoisuuteen vaikuttivat tulosta rasittaneet kertaluontoiset kulut, jotka olivat yhteensä 244 tuhatta euroa tilikaudella 2021. Kaikki kertaluontoiset kulut on kirjattu joulukuussa 2021 ja ne liittyvät toimitusjohtajan vaihdokseen. Katsauskaudella 2022 ja 2021 ei kirjattu kertaluontoisia kuluja.

TOIMITUSJOHTAJA HARRI SAVOLAINEN

”Myynti, asiakasarvo ja henkilöstö olivat ja ovat edelleen vahvat teemamme alkaneella muutosmatkalla. Näiden teemojen pragmaattinen johtaminen ja onnistunut toimeenpano kantoivat ensimmäisen vuosipuoliskon kelpo tulokseen, johon olemme tässä vaiheessa tyytyväisiä.

Vuoden toisella kvartaalilla huhti-kesäkuussa liikevaihto kasvoi 12,0 % vertailukauteen nähden. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi erinomaisesti 28,5 % ja Suomen liikevaihto maltillisemmin 6,7 %. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla tammi-kesäkuussa liikevaihto kasvoi 15,0 % vertailukauteen nähden, mihin olemme jo tyytyväisiä.

Ensimmäisen vuosipuoliskon kasvua siivitti kansainvälisen liikevaihdon 35,0 % kasvu. Ruotsin liikevaihto kasvoi 37,2 % ja Baltian 18,8 % vertailukauteen nähden. Vastaavasti Suomen liikevaihto kasvoi 8,2 %. Ensimmäisen vuosipuoliskon suotuisaan liikevaihdon kehitykseen vaikutti hyvän kysynnän lisäksi koko konsernin muutosmatkan onnistunut alkutaival. Palasimme tekemisen perusasioihin, jossa aktiivinen myynti, asiakasarvon kasvattaminen sekä henkilöstöstä huolehtiminen olivat keskiössä. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla myyntitulokset olivat hyvällä tasolla kaikissa toimintamaissamme. Erityisesti lakiosasto-palvelun myynti kasvoi vertailukauteen nähden hyvin, mikä tukee strategiamme mukaista tavoitettamme kasvattaa jatkuvan lakiosastopalvelun ja muiden tuotteistettujen jatkuvien palveluiden osuutta kaikilla markkina-alueillamme. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla lakiosastopalvelun ja muiden jatkuvien palveluiden osuus konsernin liikevaihdosta oli 47 % (45). Suomessa kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli 48 % (48). Ruotsissa jatkuvan lakiosastopalvelun kysyntä kasvoi alkuvuonna mainiosti ja liiketoiminnan kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli jo 44 % (31). Baltian liikevaihdosta kaikkien jatkuvien palveluiden osuus oli 26 % (15). Näiden kaikkien jatkuvien palveluiden piirissä olevien asiakkaiden kokonaislaskutuksen osuus konsernissa oli 77 % (72) liikevaihdosta.

Konsernin ensimmäisellä vuosipuoliskolla kannattavuus parani hyvän liikevaihtokehityksen ja kustannustietoisen johtamisen tuloksena. Vuoden toisella kvartaalilla huhti-kesäkuussa liikevoitto-% (EBIT-%) oli 6,7 % (5,7) ja vuoden ensimmäisellä puoliskolla tammi-kesäkuussa konsernin liikevoitto -% (EBIT-%) oli 7,0 % (6,0).

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla Suomen liiketoiminnassa näkyi ajalle ominainen henkilöstön vaihtuvuus, johon onnistuimme vastaamaan korvaavin rekrytoinnein. Tämä henkilöstön vaihtuvuus aiheutti jonkin verran kuluja ja sitoi resursseja asiakkuussiirtoihin, rekrytointiprosessiin sekä perehdyttämiseen. Henkilöstön hyvinvointi ja sitoutuneisuus sekä tarpeen mukaiset rekrytoinnit ovat myös jatkossa liiketoimintamme keskiössä, sillä emme ole immuuneja markkinassa tapahtuville muutoksille. Fondian henkilöstö-tyytyväisyys ja vetovoima työnantajana ovat pysyneet erinomaisina, mistä olemme erittäin iloisia. Nämä antavat yhtiöllemme pienen etulyöntiaseman työntekijämarkkinoilla jatkoa ajatellen.

Teknologiahanke eteni ensimmäisellä vuosipuoliskolla suunnitellusti. Jatkoimme MyFondian kehitystyötä keskittyen toiminnallisuuksien suunnitteluun ja erityisesti niiden validointiin sekä pilotointiin. Hanke tulee keskittymään toisella vuosipuoliskolla uuden MyFondian käyttöönoton varmistamiseen vuoden 2023 alussa. Tavoitteenamme on yhden digitaalisen palvelukanavan ja -kokemuksen luominen. Teknologiahanke on osittain Business Finlandin rahoittama ja osittain Fondian oma investointi. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa juridiikan tekemisen tehokkuus ja mielekkyys sekä hyvä asiakaskokemus.

Jatkossa keskitymme edelleen myyntiin, juridiseen asiakastyöhön ja lisäarvon tuottamiseen asiakkaille. Lisäksi panostamme henkilöstön hyvinvointiin ja ammatilliseen kehittymiseen. Näemme myös tärkeänä kaupallisen kyvykkyyden kasvattamisen ja maantieteellisen yhteistyön vahvistamisen. Tavoitteenamme on parantaa entisestään asiakastyömme laatua ja hyvää asiakas- ja työntekijäkokemusta. Suhtaudumme edelleen luottavaisesti kasvuun ja kannattavuutemme parantumiseen kuluvalla tilikaudella.”

LEHDISTÖ- JA ANALYYTIKKOTILAISUUS

Fondia julkistaa puolivuotiskatsauksen tammi–kesäkuulta 2022 torstaina 25.8.2022 klo 8.30. Suomenkielinen lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään samana päivänä klo 10.30  Fondian Helsingin toimipisteessä osoitteessa Aleksanterinkatu 11, Helsinki.

Katsauksen esittelee toimitusjohtaja Harri Savolainen. Esitystä voi myös seurata livestreamina osoitteessa https://fondia.videosync.fi/2022-h1.

Esityksestä taltioitu video ja esitysmateriaali julkaistaan myöhemmin osoitteessa https://services.fondia.com/sijoittajille.

Helsingissä 24.8.2022

Toimitusjohtaja Harri Savolainen

puh. 040 502 1919

Hyväksytty neuvonantaja Aktia Alexander Corporate Finance Oy

FONDIA LYHYESTI

Fondia ratkaisee yritysten lakitarpeet yhdistämällä sisäisten lakiosastojen ja asianajomaailman palveluiden parhaat puolet. Fondia toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Liettuassa ja vuonna 2021 konsernin liikevaihto oli 21,1 miljoonaa euroa. Fondian palveluksessa on noin 170 työntekijää.