Fondia Oyj: Liiketoimintakatsaus heinä-syyskuu 2023 – haasteita kasvussa ja tuottavuudessa

Yhtiötiedote

26.10.2023 klo 8.30

Yhtiö noudattaa arvopaperimarkkinalain mukaista puolivuotisraportointia ja julkistaa vuoden kolmen ja yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta liiketoimintakatsaukset, joissa esitetään yhtiön taloudellista kehitystä kuvaavat keskeiset tiedot. Tässä liiketoimintakatsauksessa esitettävät taloudelliset tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Taloudellinen kehitys heinä-syyskuussa ja tammi-syyskuussa 2023

KONSERNI 7–9/2023 7–9/2022 1–9/2023 1–9/2022
Liikevaihto, MEUR 5,3 5,5 18,9 17,7
Liikevaihdon muutos-% –2,8 % 19,1 % 6,4 % 16,2 %
Käyttökate EBITDA, MEUR 0,1 0,6 1,3 1,8
Käyttökate EBITDA % 1,8 % 11,0 % 6,9 % 10,2 %
Liikevoitto EBIT, MEUR –0,1 0,4 0,7 1,3
Liikevoitto EBIT % –2,1 % 7,4 % 3,8 % 7,2 %
Henkilöstö FTE, kauden keskiarvo 169 148 163 146
Henkilöstö FTE, kauden keskiarvon muutos-% 14,2 % 5,7 % 11,6 % 9,8 %

Näkymät vuodelle 2023 (tarkennettu 26.10.2023)

Fondia tarkentaa tilinpäätöstiedotteessaan 16.2.2023 antamaansa sekä Q1–liiketoimintakatsauksen ja H1–puolivuosikatsauksen yhteydessä toistamaansa näkymää vuodelle 2023 aiemmin julkistamansa ennustehaarukan sisällä.

Fondia odottaa kasvua ja vuoden 2023 liikevaihdon olevan 26–27 miljoonaa euroa sekä liikevoittoprosentin olevan 7–8 %. Markkinatilanne jatkuu epävarmana ja tämä vaikuttaa heikentävästi mahdollisuuksiin arvioida tulevaa liiketoiminnan kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

Aiemmat näkymät vuodelle 2023 (julkaistu 16.2.2023)

Fondia odottaa kasvua ja vuoden 2023 liikevaihdon olevan 25–28 miljoonaa euroa sekä liikevoittoprosentin olevan 7–10 %. Markkinatilanne jatkuu epävarmana ja tämä vaikuttaa heikentävästi mahdollisuuksiin arvioida tulevaa liiketoiminnan kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

Toimitusjohtaja Harri Savolainen:

”Tilikauden alussa laajensimme fokustamme myynnin, asiakastyön ja henkilöstön lisäksi myös selkeämpään toiminnan tulokselliseen johtamiseen sekä kaupallisen kyvykkyyden kehittämiseen. Tavoitteenamme on varmistaa hyvän asiakas- ja työntekijäkokemuksen lisäksi kannattava kasvu. Haluamme laajentaa myös asiakaskuntaamme kaikilla liiketoiminta-alueilla kasvun varmistamiseksi. Olemme onnistuneet asiakas- ja työntekijäkokemuksen johtamisessa, mutta emme vielä riittävästi toimintamme tuloksellisuudessa kasvun ja kannattavuuden osalta.

Konsernin liikevaihto laski heinä-syyskuun katsauskaudella –2,8 % vertailukauteen nähden. Liikevaihdon laskun taustalla oli Suomen ja Ruotsin liikevaihdon heikko kehitys. Suomen liikevaihto laski katsauskaudella –2,6 % ja Ruotsin –5,4 % vertailukauteen nähden. Kruunun valuuttakurssikehitys vaikutti Ruotsin yhtiön liikevaihtoon, joka kruunuissa kasvoi katsauskaudella +4,8 %. Baltian liikevaihto kasvoi 13,6 % vertailukauteen nähden, mihin olemme tyytyväisiä. Heikkoon liikevaihdon kehitykseen vaikuttivat lakiosastoasiakkuuksien hieman normaalia suurempi vaihtuvuus ja yleinen haastava taloustilanne sekä kiristynyt kilpailu. Huomioitavaa on, että vertailukauden liikevaihtoa vahvistivat muutamat suuret transaktiotoimeksiannot.

Konsernin liikevoittomarginaali (EBIT %) heikentyi heinä-syyskuun katsauskaudella ja oli –2,1 % (7,4). Liikevoittomarginaaliin heikentymiseen vaikuttivat liikevaihtokehityksen ja tuottavuuden laskun lisäksi etupainotteiset rekrytoinnit sekä inflaation seurannaisvaikutukset kustannusrakenteessamme. Taloudellinen kehityksemme katsauskaudelta oli meille harmillinen pettymys muutoin varsin hyvin kuluneeseen vuoteen.

Katsauskauden taloudellisen tulosten taustalla oli paljon hyvääkin. Asiakastyytyväisyys ja henkilöstötyytyväisyys ovat edelleen kiitettävällä tasolla. Asiakastyytyväisyyskyselyn NPS tulos oli 61 (64) ja henkilöstötyytyväisyyskyselymme eNPS tulos oli 48 (50). Saimme katsauskaudella kolmannen kerran peräkkäin Future Workplaces –sertifikaatin tunnustuksena poikkeuksellisen hyvästä työntekijäymmärryksestä ja –tyytyväisyydestä. Nämä yhdessä vahvistavat proaktiivisen palvelukonseptimme ja työtekijälupauksemme toimivuuden, joiden pohjalta on hyvä jatkaa toimintamme tuloksellista johtamista.

Katsauskaudella saimme onnistuneesti päätökseen ensimmäiset asiakasprojektit kehittyneemmän tekoälyn käyttöönottojen tukemisessa. Rekrytoimme myös lisää teknologista osaamista vastataksemme entistä paremmin asiakastarpeen kasvuun Legal Tech & Design –alueella. Lisäksi täydensimme kiinteistöverotukseen liittyviä veroneuvontapalvelujamme katsauskaudella. Ostimme myös pienen liettualaisen immateriaalioikeuspalveluihin erikoistuneen Intels UAB:n, jolla laajennamme palvelutarjontaamme ja asiakaspohjaamme erityisesti Baltian markkinassa. Lisäksi nykyiset ja potentiaaliset asiakkaamme ovat ottaneet hyvin vastaan MyFondia-alustalle aiemmin lanseeratut Legal Health Check– ja Fondia Insights –toiminnallisuudet. Jatkamme MyFondia -alustan toiminnallisuuksien kehittämistä sekä uusien ominaisuuksien vaiheittaista käyttöönottoa suunnitellusti tavoitteenamme yhden digitaalisen palvelukanavan ja -kokemuksen luominen.

Jatkamme strategiamme mukaisesti systemaattista toiminnan tuloksellista kehittämistä. Lisäksi seuraamme herkän taloustilanteen ja kärjistyneen geopoliittisen tilanteen mahdollisia vaikutuksia toimintaympäristöön sekä omaan toimintaamme. Reagoimme mahdollisiin muutoksiin tarvittavin keinoin vaarantamatta kuitenkaan asiakastyömme laatua tai hyvää asiakas- ja työntekijäkokemusta.”

Sijoittajaviestintä

Fondia julkistaa liiketoimintakatsauksen heinä-syykuulta torstaina 26.10.2023 kello 8.30. Liiketoimintakatsaus ja toimitusjohtajan esityksestä taltioitu video sekä esitysmateriaali ovat saatavilla myöhemmin yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://investors.fondia.com/fi/fi/julkaisut/raportit-ja-esitykset.

Sijoittajapuhelu pidetään torstaina 26.10.2023 kello 10.00. Sijoittajapuhelu pidetään suomeksi ja puheluun voi osallistua verkossa rekisteröitymällä osoitteessa https://fondia.videosync.fi/liiketoimintakatsaus-q3-2023/register.

Toimitusjohtaja Harri Savolainen

puh. 040 502 1919

Hyväksytty neuvonantaja Aktia Alexander Corporate Finance Oy

Fondia ratkaisee yritysten lakitarpeet yhdistämällä sisäisten lakiosastojen ja asianajomaailman palveluiden parhaat puolet. Fondia toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Liettuassa ja vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 24,6 miljoonaa euroa. Fondian palveluksessa on noin 190 työntekijää.