Fondia Oyj:n ja sen kahden perustajan välisessä työsuhderiidassa sovinto

Yhtiötiedote, 22.10.2019 klo 17.35

Fondia Oyj:n kaksi perustajaa Marianne Saarikko Janson ja Mårten Janson jättivät toukokuun lopussa Helsingin käräjäoikeudelle haastehakemuksen työsuhteidensa päättämistä koskien. Tämä riita on nyt saatu sovittua.

Osana sovintoa Fondia on sitoutunut maksamaan Marianne Saarikko Jansonille ja Mårten Jansonille korvauksena yhteensä 170 000 euroa (alkuperäiset kannevaatimukset olivat 410 400 euroa, joka on kerrottu 28.5.2019 tiedotteessa). Muilta osin osapuolet ovat sopineet, että sovinnon sisältöä ei julkisteta. Sovinnolla ei ole merkittävää vaikutusta yhtiön taloudelliseen tilanteeseen.

”Haluan erityisesti todeta, että riitaan johtaneissa syissä ei ollut kysymys väärinkäytöksistä. Niin kuin riidoissa yleensä, tässäkin oli kyse monista tekijöistä, ei yhdestä yksittäisestä asiasta. Yhtiö ja kantajat kävivät keskusteluja, jotka lisäsivät ymmärrystämme irtisanomisiin johtaneista syistä. Olemme pahoillamme siitä, että riidan selvittäminen kesti näin kauan ja tyytyväisiä siihen, että riita on saatu sovittua”, sanoo Fondian hallituksen puheenjohtaja Juha Sarsama.

”Fondia on raivannut oman ainutlaatuisen latunsa äärimmäisen perinteisessä liikejuridiikan kentässä tarjoamalla palveluja nopeasti, joustavasti ja välttäen turhia koukeroita. Toivotamme yhtiölle mitä parhainta tulevaisuutta”, toteavat Marianne Saarikko Janson ja Mårten Janson.

Sarsama haluaa kiittää Marianne Saarikko Jansonia ja Mårten Jansonia heidän työpanoksistaan yhtiön eteen.

”Heillä on yhtiön perustajina ollut hyvin keskeinen rooli yhtiön kasvattamisessa startupista kansainväliseksi listayhtiöksi, mikä tullaan muistamaan yhtiössä”, Sarsama sanoo.

Fondia tiedotti Marianne Saarikko Jansonin ja Mårten Jansonin yhtiötä vastaan nostamasta kanteesta 28.5.2019.

Juha Sarsama, hallituksen puheenjohtaja, puh.+358 40 774 2099

Leena Hellfors, toimitusjohtaja, puh. +358 40 032 3434

Hyväksytty neuvonantaja: Alexander Corporate Finance Oy, puh. +358 50 520 4098

Fondia Oyj lyhyesti

Fondia on liikejuridiikan täyden palvelun talo, joka tarjoaa uudenlaisia palvelumalleja ja hyödyntää digitaalisia teknologioita. Fondia toimii Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Virossa ja konsernin liikevaihto oli vuonna 2018 noin 20,2 miljoonaa euroa. Fondian palveluksessa on noin 160 työntekijää.