Fondiaa vastaan on nostettu kanteet työsuhdeasiassa

Sisäpiiritieto, 28.5.2019 klo 20.30

Fondia Oyj on saanut tiedoksi, että Marianne Saarikko Janson ja Mårten Janson ovat tänään 28.5.2019 jättäneet Helsingin käräjäoikeudelle haastehakemuksen Fondiaa vastaan työsuhteidensa päättämistä koskien. Fondia tiedotti työsuhteiden päättymisestä yhtiötiedotteella 27.10.2017.

Yhtiö pitää nyt vireille tulleita kanteita perusteettomina.

”Fondian hallitus on tehnyt asiaa koskevat päätökset lokakuussa 2017. Edelleenkin asiassa on kysymys yksittäisiin työsuhteisiin liittyvistä kysymyksistä, joita emme voi kommentoida julkisuudessa sen laajemmin. On luonnollisesti valitettavaa, että asia on edennyt riidaksi asti, mutta toisaalta voimme mahdollisen oikeudenkäynnin yhteydessä esittää ne perusteemme, jotka johtivat työsuhteiden päättämiseen. Olemme Fondialla pahoillamme ikävästä tilanteesta, joka varmasti mietityttää myös henkilöstöämme”, sanoo Fondian hallituksen puheenjohtaja Juha Sarsama.

Yhtiön hallituksen näkemyksen mukaan kanteilla ei ole vaikutusta yhtiön taloudelliseen tilanteeseen tai taloudellisiin tavoitteisiin. Fondia tiedottaa asiasta kysymyksen aiemmin saaman julkisen huomion vuoksi.

Marianne Saarikko Janson ja Mårten Janson pyytävät haastehakemuksessa, että Fondia Oyj velvoitettaisiin maksamaan kummallekin viivästyskorkoineen 24 kuukauden palkkaa vastaava määrä korvauksena työsuhteen perusteettomasta päättämisestä sekä kantajien oikeudenkäyntikulut. Palkkasummiin perustuva vaatimus on yhteensä 410 400 euroa ilman viivästyskorkoja.

Saarikko Janson ja Janson kuuluvat yhtiön perustajaosakkaisiin. Saarikko Janson ja Janson työskentelivät aiemmin Fondian palveluksessa ja kuuluivat yhtiön johtoryhmään. Saarikko Janson toimi myös Fondia Oyj:n hallituksen jäsenenä vuosina 2004-2018.

Juha Sarsama, hallituksen puheenjohtaja, puh. 040 774 2099

Hyväksytty neuvonantaja: Alexander Corporate Finance Oy, puh. +358 50 520 4098

Fondia Oyj lyhyesti

Fondia on liikejuridiikan täyden palvelun talo, joka tarjoaa uudenlaisia palvelumalleja ja hyödyntää digitaalisia teknologioita. Fondia toimii Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Virossa ja konsernin liikevaihto oli vuonna 2018 noin 20,2 miljoonaa euroa. Fondian palveluksessa on noin 160 työntekijää.