LDaaS-liiketoiminnan kasvu jatkui tasaisena – Tietosuojaan liittyvien toimeksiantojen väheneminen ja kansainvälistyminen heikensivät tulosta ennakoidusti

Fondia Oyj Yhtiötiedote 29.8.2019 klo 8.30

Fondia Oyj -konserni: Puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2019 (Tilintarkastamaton)

Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen, ellei muuta mainita. Jansson & Norin AB on raportoitu osana Fondiaa 1.2.2018 alkaen.

Tammi­–kesäkuun 2019 yhteenveto:

• Liikevaihto kasvoi 10,8 miljoonaan euroon (10,7), kasvu +1,0%.
  • Jatkuvan kuukausilaskutuksen (LDaaS) osuus liikevaihdosta kasvoi 46 %:iin (42).
  • Liikevoitto (EBIT) oli 0,7 miljoonaa euroa (1,6), Liikevoittomarginaali oli 6,1 % (15,1).
  • Kauden tulos oli 0,5 miljoonaa euroa (1,3).
  • Yhtiön kansainvälistyminen edistyi strategian mukaisesti. Ruotsin liiketoiminnassa Jansson & Norin AB -yrityskaupan yhteydessä aloitettu integraatio sujui suunnitelmien mukaisesti. Ruotsin tytäryhtiön uusi toimitusjohtaja Monica Söderlund aloitti tehtävässään 10. kesäkuuta 2019.
  • Baltian liiketoiminnoissa tilikauden alussa avatun Liettuan tytäryhtiön toiminta käynnistyi strategian mukaisesti
  • Keskimääräinen henkilöstö (FTE)* kasvoi 14,8% mahdollistaen konsernin kansainvälistymisen ja erityisesti LDaaS-asiakkuuksien kasvun.

AVAINLUVUT

Fondia Oyj konserni 1–6/2019 1–6/2018 Muutos, % 1–12/2018
Liikevaihto, 1 000 euroa 10 804 10 696 1,0 20 244
Liikevoitto (EBIT), 1 000 euroa 657 1 617 -59,4 2 138
     % liikevaihdosta                      6,1 15,1 10,6
Kauden tulos, 1 000 euroa 478 1 261 -62,1 1 618
     % liikevaihdosta 4,4 11,8 8,0
Nettovelkaantumisaste % -86,9 -89,6 -95,2
Omavaraisuusaste %           57,6 57,8 58,7
Oman pääoman tuotto (ROE) % 7,2 18,9 23,6
Taseen loppusumma, 1 000 euroa 10 960 11 720 12 153
Osakekohtainen nettotulos, euroa 0,12 0,32 0,41
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin kauden aikana

Työssä käyvä henkilöstö (FTE*)
                     140 122 14,8 126

*Tarkentaakseen raportointiaan, yhtiö raportoi jatkossa työsuhteessa olevan henkilöstömäärän lisäksi (HC) myös työssä käyvän henkilöstömäärän (FTE). Lukujen eroon vaikuttavat yhtiössä muun muassa harjoitteluohjelmassa olevat oikeustieteenopiskelijat, perhe- ja opintovapaalla olevat työntekijät sekä muut osa-aikaiset työntekijät.

TOIMITUSJOHTAJA LEENA HELLFORS: VAHVAN PERUSTAN PÄÄLLE RAKENTAMINEN JATKUU

LDaaS-palveluumme liittyvä jatkuvaluonteinen liikevaihtomme kasvoi 12,7 % vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla, kun taas yksittäisistä toimeksiannoista muodostuva liikevaihtomme laski 13,7 %. Vuoden 2018 vertailukausi oli erityisen vahva, sillä siihen osui EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) myötä erityisen suuri määrä tietosuojaan liittyviä toimeksiantoja (n. 0,8 miljoonaa euroa). LDaaS-liikevaihdon tasaisesta kasvusta huolimatta kokonaisliikevaihtomme kasvoi heikosti, emmekä voi olla täysin tyytyväisiä tuloksentekokykyymme. Liikevaihdon kehityksen lisäksi alkuvuodesta tulostamme painoi vuoden 2018 lopulla toteutunut henkilöstömäärän kasvu, jolla osaltaan turvattiin LDaaS-liikevaihdon kasvu sekä liiketoiminnan operatiivinen ja kaupallinen laajentuminen Ruotsissa ja Baltiassa. Katsauskauden lopussa henkilöstömäärän kasvu tasaantui ja asiakastoimeksiannot jakaantuivat aiempaa tasaisemmin työntekijöiden kesken.

Viimeisen kahden vuoden aikana Fondia on kokenut muutoksia, jotka liittyvät voimakkaaseen liiketoiminnan ja henkilöstömäärän kasvuun sekä Jansson & Norinin yrityskauppaan. Muutoksilla on ollut vaikutusta organisaation toiminnan iskukykyyn ja siksi keskitymmekin nyt kasvuun ja tuloskunnon parantamiseen. Vastauksena voimakkaaseen henkilöstömäärän kasvuun ja kansainvälistymiseen terävöitämme entisestään johtamismalliamme ja tehostamme toimintaamme, kuitenkin säilyttäen ainutlaatuisen yrityskulttuurimme ja matalan organisaatiomme. Samankaltaisten yrityskulttuurien ja kovan työmme ansiosta myös Jansson & Norinin integraatio on edennyt hyvin. Strategiamme mukainen kansainvälistyminen etenee Ruotsin lisäksi hyvin myös Baltiassa.

Uskomme, että toimenpiteemme parantavat tuloskuntoamme ja mahdollistavat tulevaisuuden kasvun kohti asetettuja tavoitteita. Keskittymällä kuluvalla tilikaudella perusliiketoimintaamme sekä kymmeneen (10) strategiseen avainprojektiimme, luomme hyvää pohjaa tuleville vuosille. Jatkamme panostusta digitalisaatiohankkeeseemme, jossa olemme jo saaneet konkreettisia tuloksia ja joka luo meille tehokkuutta ydinliiketoimintaamme sekä avaa uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia ja skaalautuvuutta tulevaisuudessa. Haluamme jatkossakin vaalia Fondian startup-henkistä toimintatapaa, jossa testaamme matalalla kynnyksellä uutta teknologiaa ja kehitämme palvelukonsepteja ketterästi ja asiakaslähtöisesti.

Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona sekä saatavilla yhtiön internetsivuilta fondia.fi/sijoittajille.

LEHDISTÖ- JA ANALYYTIKKOTILAISUUS

Fondia julkistaa puolivuosikatsauksen tammi–kesäkuulta 2019 torstaina 29.8.2019 klo 8.30. Suomenkielinen lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään samana päivänä klo 10.00 Fondian pääkonttorilla osoitteessa Lönnrotinkatu 5, Helsinki. Katsauksen esittelee toimitusjohtaja Leena Hellfors. Esitystä voi myös seurata livestreamina osoitteessa https://www.inderes.fi/fi/videot/fondia-h119-pe-298-kello-1000-alkaen. Esityksestä taltioitu video ja esitysmateriaali julkaistaan myöhemmin osoitteessa http://www.fondia.fi/sijoittajille.

Helsingissä 29.8.2019

Fondia Oyj:n hallitus

Toimitusjohtaja Leena Hellfors

FONDIA LYHYESTI

Fondia on liikejuridiikan täyden palvelun talo, joka tarjoaa uudenlaisia palvelumalleja ja hyödyntää digitaalisia teknologioita. Fondia toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Liettuassa ja konsernin liikevaihto oli vuonna 2018 noin 20,2 miljoonaa euroa. Fondian palveluksessa on yli 160 työntekijää.