Fonecta Suomen suurin hakemistopalveluyritys

Fonecta Suomen suurin hakemistopalveluyritys Fonecta Group -konsernin Pro forma liikevaihto oli 91,3 miljoonaa euroa, josta Suomen osuus oli 78,2 miljoonaa euroa yhtiön ensimmäisellä tilikaudella 1.4.2002 - 31.3.2003. Liikevaihto kasvoi 22 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Konsernin tilikauden tulos oli 3,2 miljoonaa euroa. Fonectalla on liiketoimintaa pääasiassa Suomessa ja Ranskassa. Sen palveluksessa oli tilikauden aikana keskimäärin 977 henkilöä, joista 593 Suomessa. "Kun vielä noin vuosi sitten Suomen hakemistopalveluliiketoimintaa hallitsivat noin kahdeksankymmenen prosentin markkinaosuudella teleoperaattorit, niin tällä hetkellä ala on keskittynyt yhtä selvästi hakemistopalveluihin erikoistuneille yrityksille. Tilikauden aikana Fonecta vahvisti asemaansa Suomen johtavana hakemistopalveluyrityksenä ja kasvatti etumatkaansa maailman edistyksellisimpänä hakemistopalveluiden tarjoajana", kertoo toimitusjohtaja Heikki Jämsänen Fonecta Oy:stä. Puhelinluettelo - vuosittainen bestseller Suomessa julkaistaan vuosittain kuusitoista alueellista puhelinluetteloa, joista Fonecta on jokaisessa mukana yhtenä julkaisijana. Alueellisten puhelinluetteloiden kokonaispainosmäärä oli noin kolme miljoona kappaletta. Tilikauden aikana Fonecta hankki Turun Puhelin Oy:n, Loimaan Seudun Puhelin Oy:n, Kestel Oy:n ja Riihimäen Puhelin Oy:n painettujen puhelinluetteloiden liiketoiminnat. Tärkeimpiä alueellisten puhelinluetteloiden uudistuksia olivat Turun, Tampereen ja Helsingin yrityshakemistojen julkaiseminen ensimmäistä kertaa nelivärisinä. Matkapuhelinnumeroiden sekä www- ja sähköpostiosoitteiden määrä kasvoi huomattavasti kaikissa vuoden aikana ilmestyneissä alueellisissa puhelinluetteloissa. Puhelinluettelo on ylivoimaisesti suosituin painettu hakemistopalvelu, josta yhteystietoja haetaan lähes 400 miljoonaa kertaa vuodessa (IROResearch, Puhelinluetteloiden tutkimus, helmikuu 2002). Fonecta vastasi yli 25 miljoonaan puheluun kotimaan numeropalveluissa Suomessa soitettiin kotimaan numeropalveluihin vuoden 2002 aikana lähes 50 miljoonaa puhelua, joista Fonectan osuus oli yli puolet. Fonecta tarjoaa 118 numeropalvelua Soneran lanka- ja matkapuhelinasiakkaille sekä 02 02 02 numeropalvelua kaikille suomalaisille puhelimen käyttäjille. Ensimmäisenä palveluntarjoajana Suomessa ja Euroopassa Fonecta lähettää 02 02 02-numeropalvelusta kartat, ajo-ohjeet ja lähimmät palveluntarjoajat kuvaviestinä matkapuhelimeen. Fonecta lanseerasi myös automaattisen, puheentunnistusteknologiaan perustuvan numeropalvelun 02 02 00. Palvelu on ensimmäisiä puheentunnistusteknologiaan perustuvia numeropalveluita maailmassa. Sähköiset hakemistopalvelut jatkoivat voimakasta kasvua Fonectan laaja yhteistyökumppaniverkosto sähköisissä hakemistopalveluissa (internet, sms, wap, MMS) vauhditti koko alan kasvua ja kehitystä Suomessa. Asiakkaat käyttävät Fonectan sähköisiä hakemistopalveluita yli kahdeksan miljoonaa kertaa kuukaudessa. Fonecta Finder on yksi suosituimmista ja arvostetuimmista suomalaisista www-palveluista. Yhteystietohakemistoista Fonecta Finder on paras niin käyttömäärillä kuin yleisarvosanallakin arvioituna (Taloustutkimuksen WWW-Feedback 2/2002 -tutkimus). Huhtikuussa 2002 Fonecta Oy ja Findexa Oy solmivat yhteistyösopimuksen, joka koskee muun muassa yhtiöiden sähköisten hakemistopalveluiden markkinointia ja myyntiä Suomessa. Cisco Systems Finland Oy ja Fonecta toteuttivat Fonecta Finder - palvelun Ciscon IP (Internet Protocol) -puhelimiin. Toteutus on ensimmäisiä tapauksia maailmassa, kun IP-puhelimeen on liitetty hakemistopalvelu. Fonectan Soneran matkapuhelinasiakkaille toteuttamat matkapuhelinten paikannusteknologiaan perustuva Etsin-palvelu sekä Finder-palvelu olivat näkyvästi esillä, kun Sonera toi markkinoille kolmannen sukupolven matkaviestinpalveluita. Fonectan toteuttama Zed Finder -palvelu vahvisti asemaansa johtavana tekstiviestipohjaisena hakemistopalveluna Suomessa. Fonecta ja Novo yhdistivät osaamisensa asiakashallinnan ja markkinoinnin tukipalveluiden tarjoajina. Samalla Fonecta lanseerasi ProFinder - palvelun, joka on ammattikäyttöön tarkoitettu asiakasrekisterin päivityspalvelu. Kohti monimediaa "Fonectalla on aina tarjolla asiakkaalle sopiva hakemistopalvelu ajasta, paikasta, viestintävälineestä ja käyttötilanteesta riippumatta. Vuoden aikana laajensimme hakemistopalveluiden tarjontaamme merkittävästi palveluihin, joita muualta ei saa. Tavoitteemme on jatkossakin tarjota jokaisessa tuoteryhmässä hakemistopalvelua, jota asiakkaat käyttävät eniten, ja johon he ovat tyytyväisempiä kuin kilpaileviin palveluihin. Arvioimme liikevaihdon kasvavan 15 prosenttia tänä vuonna. Kasvupotentiaalia on kaikissa hakemistopalveluissamme sekä palvelujen käyttömäärissä että mediatilaratkaisujen myynnissä", päättää toimitusjohtaja Jämsänen. Lisätietoja: Heikki Jämsänen, toimitusjohtaja, Fonecta Oy Puhelin: 020 442 2100 tai 0400 405099 Sähköposti: heikki.jamsanen@fonecta.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/27/20030527BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/27/20030527BIT00090/wkr0002.pdf