Fonectan uudessa Vaasan telealueen Puhelinluettelossa kattavat karttasivut

Fonectan julkaisema Vaasan telealueen Puhelinluettelo 2010 on ilmestynyt. Posti jakaa luettelon jokaiseen luetteloalueen kotitalouteen ja yritykseen 8.12. mennessä. Luettelon painos on 260 000. Fonectan Vaasan telealueen Puhelinluettelon sisältö ja alue ovat alueensa kattavimmat. Luetteloalueeseen kuuluvat seuraavat kunnat: Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Halsua, Himanka, Ilmajoki, Isojoki, Isokyrö, Jalasjärvi, Kannus, Karijoki, Kaskinen, Kauhajoki, Kauhava, Kaustinen, Kokkola, Korsnäs, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuortane, Kurikka, Laihia, Lappajärvi, Lapua, Lestijärvi, Luoto, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Oravainen, Pedersöre, Perho, Pietarsaari, Seinäjoki, Soini, Teuva, Toholampi, Töysä, Uusikaarlepyy, Vaasa, Veteli, Vimpeli, Vähäkyrö, Vöyri-Maksamaa ja Ähtäri. Luetteloa kehitetty yhä kattavammaksi ja helppokäyttöisemmäksi Luettelon uudistuneet karttasivut ovat kattavimmat kautta aikain. Lähes sadan sivun taajamakartasto sisältää nyt myös Evijärven, Halsuan, Himangan, Isojoen, Kannuksen, Karijoen, Korsnäsin, Kruunupyyn, Kuortaneen, Lappajärven, Lestijärven, Luodon, Pedersören, Perhon, Soinin, Toholammin, Töysän, Vetelin ja Vimpelin kartat. Karttasivujen alussa on 4-sivuinen indeksikartasto, ja koko alueen kartat ovat nyt ensimmäistä kertaa yhtenäiset. Taajamakartoilla esiintyvistä kadun- ja tiennimistä löytyy erillinen hakemisto postinumeroineen. Kartat ovat Logica Suomi Oy:n toimittamat ja ne pohjautuvat sekä Logican omaan että Maanmittauslaitoksen kartta-aineistoon. Keltaisilla Sivuilla yritysten rivitiedot on ryhmitelty toimialaotsikoiden alle paikkakunnittain, mikä helpottaa entisestään oikean palvelun tai tuotteen löytämistä. Keltaisten Sivujen rivitietoihin on lisätty vihreitä karttaviitteitä, joiden avulla yrityksen toimipaikan sijainti löytyy kätevästi luettelon kartastosta. Valkoisten Sivujen alussa ovat yrityshakemistot ja viimeisenä koko alueen kattava kotinumerohakemisto. Kannen reunapalkissa on hakemiston värikoodi, jota seuraamalla Valkoisten Sivujen hakemistot löytyvät luettelosta helposti. Kotihakemistoa on kehitetty saadun asiakaspalautteen perusteella. Sukunimi on selkeästi vahvennettu, jolloin oikean yhteystiedon löytäminen on helppoa. Auttavat Puhelimet löytyvät nyt jokaisesta Valkoisten Sivujen yrityshakemistosta aakkostuskohdasta Auttava Puhelin. Myös alkusivut ovat uudistuneet: ensiapuohjeet ja katuhakemistosivujen jälkeen löytyvä vuosikalenteri ja liputusohjeet auttavat käyttäjää monessa arjen tilanteessa. Vuoden aikana painetuilla puhelinluetteloilla on Suomessa 3,1 miljoonaa erillistä käyttäjää, mikä on noin 70 prosenttia suomalaisista (TNS Atlas 1–12/2008). Lisäksi Fonectan Puhelinluettelojen Valkoisten Sivujen tiedot ja Keltaisten Sivujen ilmoitukset löytyvät internetosoitteesta 02.fi sekä Fonectan valtakunnallisista 02 02 02 ja 118 Numeropalveluista. Näin tiedot ovat käyttäjien saatavilla 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Ympäristöystävällinen Fonectan Puhelinluettelo – käytä koko vuosi ja kierrätä Ramboll Finland Oy selvitti loppuvuodesta 2008 Puhelinluettelon ympäristövaikutuksia ja materiaalinkulutusta. Tutkimuksen mukaan Fonectan Puhelinluettelo kuluttaa vähän luonnonvaroja verrattuna muun muassa moniin kotitaloustoimiin ja liikenteeseen. Puhelinluettelo on käytössä koko vuoden, eikä yksittäinen tiedonhakukerta lisää ympäristökuormitusta kuten esimerkiksi sähköisistä hakukoneista tehdyt haut. Rambollin tutkimuksen mukaan esimerkiksi henkilöautolla yksin tehty matka moottoritietä pitkin Helsingistä Hämeenlinnaan (mukaan lukien ajoneuvo, infrastruktuuri ja polttoaine) kuluttaa noin 67 kertaa enemmän uusiutumattomia luonnonvaroja, 6,6 kertaa enemmän vettä ja 42 kertaa enemmän ilmaa kuin yhden keskivertopuhelinluettelon tuotanto ja kuljetukset. Fonectan Puhelinluettelo on kierrätyskelpoinen painotuote. Se on painettu UPM:n valmistamalle luettelopaperille, jolle on myönnetty EU-kukka-logo. Vanha luettelo kannattaa jättää paperinkeräyspisteeseen, jolloin se voidaan hyödyntää uudelleen paperin raaka-aineena. Lisätietoja: Fonecta Oy, tuotehallintajohtaja Ari Hallikas, puh. 020 442 2620, ari.hallikas@fonecta.com