Fonectan uusi Pirkanmaan Puhelinluettelo – kaikki kontaktit kilon paketissa

Fonectan julkaisema Pirkanmaan Puhelinluettelo 2010 on ilmestynyt. Posti jakaa luettelon kaikkiin alueen kotitalouksiin ja yrityksiin 4.1.2010–12.2.2010 välisenä aikana. Fonectan uusi luettelo on yksiosainen – kaikki yhteystiedot ovat samassa 1,1 kilon painoisessa kirjassa. Uudistuneet 64-sivuiset karttasivut ovat aikaisempaa laajemmat, ja aakkosellisesta toimialahakemistosta yritysten rivitiedot löytyvät nyt paikkakunnittain jaoteltuna. Puhelinluettelosta löytyy nyt myös tapahtumakalenteri: ensi vuonna eivät siis jää väliin yleisurheilun Tähtien kisat tai Tampereen kalamarkkinatkaan. Suositut etusetelit ovat luettelon lopussa. Ilmoitus Puhelinluettelossa maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin Fonectan Puhelinluettelojen yritysten rivitiedot ja ilmoitukset löytyvät myös muista Fonectan palveluista, muun muassa internetosoitteesta 02.fi sekä Fonectan valtakunnallisista 02 02 02 ja 118 Numeropalveluista. Tiedot ovat yritys- ja yhteystietoja tarvitsevien kuluttajien saatavilla joka päivä 24 tuntia vuorokaudessa ajasta ja paikasta riippumatta, mikä tehostaa luettelossa ilmoittavien yritysten myyntiä. Esimerkiksi tamperelaisen Muuttopalvelu Kuljetus J-P Mäenpään ilmoitus Fonectan viimevuotisessa Pirkanmaan Puhelinluettelossa on ehtinyt tuottaa alle vuodessa jo 240 yhteydenottoa muuttoavun tarpeessa olevilta kansalaisilta. Yrittäjä Jari-Pekka Mäenpää arvioi, että luetteloilmoituksen perusteella soittaneista kuluttajista noin puolet olisi päätynyt hänen kuljetusyrityksensä asiakkaiksi. – Puhelinluettelo on pk-yrityksille tärkeä mainoskanava. Joka kotiin ja toimistoon jaettuna se tavoittaa kaikki potentiaaliset asiakkaat. Ilmoitus on myös kannattava investointi. Yksi lyhyen matkan muuttoasiakas tuottaa meille keskimäärin 300–350 euroa, joten saavuttamamme soittajamäärä on maksanut luetteloilmoituksemme takaisin moninkertaisesti, Mäenpää kertoo. Vuoden aikana painetuilla puhelinluetteloilla on Suomessa 3,1 miljoonaa erillistä käyttäjää, mikä on noin 70 prosenttia suomalaisista (TNS Atlas 1–12/2008). Fonectan Taloustutkimus Oy:llä teettämän tutkimuksen mukaan puhelinluettelo on pienyritysten eniten käyttämä markkinakanava. Luottamus puhelinluetteloa kohtaan on kova, sillä tutkimuksen mukaan sen käyttö markkinakanavana näyttää myös olevan kasvussa. Fonectan Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen Ramboll Finlandin loppuvuonna 2008 toteuttaman tutkimuksen mukaan Fonectan Puhelinluettelo kuluttaa vähän luonnonvaroja verrattuna moniin kotitaloustoimiin ja liikenteeseen. Esimerkiksi henkilöautolla yksin tehty matka moottoritietä pitkin Helsingistä Hämeenlinnaan kuluttaa noin 67 kertaa enemmän uusiutumattomia luonnonvaroja kuin keskivertopuhelinluettelon tuotanto ja kuljetukset. UPM:n valmistamalle luettelopaperille painettu Fonectan Puhelinluettelo on kokonaan kierrätyskelpoinen.