Jyväskylän paikallinen puhelinluettelo on ilmestynyt

Fonectan tiiviissä yhteistyössä Elisan, Soneran ja Suomen Keltaiset Sivut Oy:n kanssa julkaisema Jyväskylän paikallinen puhelinluettelo 2007 on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Luettelon painosmäärä on 80 400 kappaletta. Puhelinluettelolla on Jyväskylässä pitkät perinteet. Ensimmäinen luettelo julkaistiin jo vuonna 1901. Siinä oli 32 sivua, mikä on noin 200 sivua vähemmän kuin Jyväskylän paikallisessa puhelinluettelossa 2007. Jyväskylän paikallinen puhelinluettelo jaetaan postitse suoraan kaikkiin kotitalouksiin ja yrityksiin Jyväskylän, Jyväskylän maalaiskunnan, Laukaan ja Muuramen alueella syyskuun loppuun mennessä. Luetteloita jaetaan myös alueen hotelleihin ja majoitusliikkeisiin huonelukumäärän mukaan. Vuosittain uudistuva hakuteos Jyväskylän puhelinluettelo on paikallinen hakuteos, joka palvelee Jyväskylän ja sen lähialueiden asukkaita sekä siellä työskenteleviä ja vierailevia ihmisiä. Karttasivujen alussa on uutuutena Suomen maantiekartta, josta selviää esimerkiksi välimatkat Jyväskylästä Suomen suurimpiin kaupunkeihin. Heti karttojen jälkeen ovat keltaiset sivut, joilta löytyvät muun muassa ravintolat jaoteltuina omiin ryhmiinsä, mikä auttaa ihmisiä löytämään helpommin omaan makuun ja tarpeeseen sopivan ravintolan. Koko luettelo on nyt myös nelivärinen. Yli 10 000 matkapuhelinnumeroa Jyväskylän paikallisessa puhelinluettelossa on jo yli 10 000 matkapuhelinnumeroa. Niiden määrä kasvoi viime vuodesta lähes kymmenen prosenttia. Matkapuhelinnumeroiden yleistyminen puhelinluetteloissa johtuu osittain siitä, että jo yli neljän vuoden ajan sama matkapuhelinnumero on kulkenut asiakkaan mukana, jos hän on vaihtanut operaattoria. Tällä hetkellä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa kuudessatoista alueellisessa puhelinluettelossa on jo lähes 600 000 matkapuhelinnumeroa. Niemiset pitivät pintansa Jyväskylän paikallisen puhelinluettelon yleisin sukunimi on edelleen Nieminen, yhteensä heitä on 221. Seuraavaksi yleisimpiä ovat Mäkiset (206) ja Ahoset (170). Varsin tasaiseen kärkikymmenikköön mahtuivat myös Manniset (169), Hämäläiset (166), Lahtiset (161), Laitiset (156), Oksaset (150), Hänniset (146) ja Salmiset (137). Puhelinluettelossa esiintyvien ammattinimikkeiden kärkikolmikon muodostavat rouvat (198), maanviljelijät (185) ja autonkuljettajat (76). Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhan luettelon voi jättää tavalliseen paperinkeräysastiaan. Lisätietoja: Fonecta Oy, aluepäällikkö Tuire Suvanto, puhelin 020 442 2420