Kymen telealueen puhelinluettelot ovat ilmestyneet

Kymen Puhelin Oy:n ja Fonecta Oy:n julkaisemat Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson puhelinluettelot 2005 ovat ilmestyneet, ja niiden jakelu on alkanut. Kaikki alueen kotitaloudet saavat uuden luettelon postitse maaliskuun ensimmäisen viikon loppuun mennessä. Puhelinluetteloiden kokonaispainosmäärä nousi tänä vuonna 215 600 kappaleeseen. Yhteensä niissä on yli 160 000 puhelinnumeroa. Yritysten määrä Keltaisilla Sivuilla kasvoi lähes 1200 kappaleella. Puhelinluettelon käyttäjillä on nyt huomattavasti enemmän vaihtoehtoja, joista valita, sillä Keltaisilla Sivuilla on yhteensä yli 5100 yritystä. Kymen telealueen puhelinluetteloihin on tänä vuonna painettu ensimmäistä kertaa Suomen yleiskartta, josta löytyvät muun muassa pääteiden numerot. Puhelinluettelo jaetaan postitse jokaiseen kotitalouteen Kymen telealueella (05-suuntanumeroalueella). Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin, koska puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Matkapuhelinnumeroiden määrä kasvussa Matkapuhelinnumeroiden määrä kasvoi Kymen telealueen puhelinluetteloissa yli 10 000 kappaleella viime vuodesta. Niiden yleistyminen johtuu osittain siitä, että edellisvuoden heinäkuun lopusta lähtien sama matkapuhelinnumero on kulkenut asiakkaan mukana, jos hän vaihtaa operaattoria. Tällä hetkellä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa 16 alueellisessa puhelinluettelossa on yli puoli miljoonaa matkapuhelinnumeroa, joista lähes 42 000 on Kymen telealueen puhelinluetteloissa. Sähköposti- ja internet-osoitteiden määrä kasvoi yli 5 500 kappaleeseen. Fonecta ja Finnet-ryhmä julkaisevat vuosittain valtakunnallisen alueellisten puhelinluetteloiden sarjan. Fonectan ja Finnet-ryhmän puhelinluettelo on kullakin alueella ylivoimaisesti käytetyin ja luetuin painettu luettelo. Sitä käyttää noin 90 prosenttia ihmisistä kotona ja noin 93 prosenttia työpaikalla (Lähde: TNS Gallup, Puhelinluetteloiden branditutkimus 3/2004). Kymen telealueen puhelinluetteloihin ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat muun muassa 118- ja 02 02 02 -numeropalvelu. Suomessa soitettiin viime vuonna lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Fonectan ja Finnet-ryhmän osuus oli noin 70 prosenttia. Hämäläiset pitivät pintansa Yleisin sukunimi Kymen telealueen puhelinluetteloissa on edelleen Hämäläinen, yhteensä heitä on 572. Seuraavaksi yleisimpiä ovat Mäkelät (407) ja Seppälät (325). Kärkikymmenikköön mahtuvat myös Virtaset (312), Heikkilät (294), Niemet (287), Koskiset (286), Korhoset (285), Niemiset (276) ja Laineet (272). Ammattinimikkeiden kärkikolmikon muodostavat maanviljelijät (3503), rouvat (1130) ja teknikot (823). Lisätietoja: Fonecta Oy, aluepäällikkö Ari Hallikas, puh. 020 442 2620 Kymen Puhelin Oy, markkinointijohtaja Jouni Honkanen, puh. (05) 221 1400 www.puhelinluettelo.fi