Lapin puhelinluettelo on ilmestynyt

Fonectan tiiviissä yhteistyössä Soneran ja Suomen Keltaiset Sivut Oy:n kanssa julkaisema Lapin puhelinluettelo 2007 on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Luettelon painosmäärä on tänä vuonna 125 000 kappaletta.

Lapin puhelinluettelo jaetaan postitse suoraan jokaiseen ilmestymisalueen kotitalouteen 6.7. mennessä. Tarkemmat jakelutiedot löytyvät osoitteesta www.puhelinluettelo.fi.

Puhelinluettelolla on Lapissa pitkät perinteet. Ensimmäinen puhelinluettelo ilmestyi Kemissä vuonna 1910, Rovaniemellä 1947 ja Torniossa 1948. Vuodesta 1977 lähtien alueiden puhelintilaajatiedot ovat olleet Lapin puhelinluettelossa. Kuivaniemeläisten tiedot julkaistaan tänä vuonna lokakuussa ilmestyvässä Oulu-Koillismaan puhelinluettelossa. Tämä johtuu siitä, että Kuivaniemi yhdistyi Iin kuntaan, ja koko kunta kootaan nyt samaan luetteloon.

Puhelinluettelo tavoittaa vuodessa noin 3,5 miljoonaa suomalaista eli 77 prosenttia väestöstä. Lapin puhelinluettelo on selkeästi julkaisualueensa käytetyin painettu hakuteos. Sillä on 28 000 viikkokäyttäjää. (Lähteet: TNS Atlas 1–12/2006 ja Puhelinluettelo Atlas 2006, TNS Gallup Oy).

Yhteystiedot myös verkossa ja numeropalveluissa

Lapin puhelinluettelossa on noin 69 000 puhelinnumeroa, joista noin 29 000 on matkapuhelinnumeroita. Yhteensä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa 16 alueellisessa puhelinluettelossa on tällä hetkellä lähes 600 000 matkapuhelinnumeroa.

Valkoisten sivujen yritysten ja julkishallinnon tiedot löytyvät nyt myös verkosta osoitteesta www.puhelinluettelo.fi. Keltaisten sivujen ilmoitukset ovat perinteiseen tapaan internetissä osoitteessa www.keltaisetsivut.fi.

Lapin puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös Fonectan ylläpitämistä valtakunnallisista numeropalveluista 02 02 02 ja 118. Fonectan osuus Suomessa soitettavista kotimaan numeropalvelupuheluista on noin 67 %, mikä on yhteensä noin 30 miljoonaa puhelua.

Niemelät pitivät pintansa

Lapin puhelinluettelon yleisin sukunimi on viime vuoden tapaan Niemelä, heitä on yhteensä 170. Toisiksi eniten on Heikkilöitä (163), ja kolmantena ovat Kankaat (158). Melko tasaiseen kärkikymmenikköön mahtuivat myös Karjalaiset (149), Ollilat (139), Salmelat (135), Määtät (122), Alatalot (120), Korhoset (115) ja Leinoset (109). Ammattinimikkeiden kärkiviisikon muodostavat maanviljelijät (983), kirvesmiehet (457), autoilijat (376), eläkeläiset (358) ja poromiehet (309).

Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin.

Fonecta Oy, liiketoimintapäällikkö Ari Hallikas, puh. 020 442 2620
www.puhelinluettelo.fi