Lohjan Puhelimen luetteloliiketoiminta Fonectalle

Fonecta Oy ja Lohjan Puhelin Oy ovat tehneet liiketoimintakaupan, jossa Fonecta hankki Lohjan Puhelimen osuuden Uudenmaan puhelinluettelosta ja 118-numeropalvelusta. Kauppaan kuului myös Lohjan Puhelimen julkaisema Omaosa, joka on Lohjan, Karkkilan, Vihdin, Nummi-Pusulan, Siuntion ja Inkoon alueella ilmestyvä paikallinen puhelinluettelo. Kesäkuussa ilmestyvän Uudenmaan puhelinluettelon tietosisältö ja jakelu kattaa koko 019-suuntanumeroalueen (Lohja, Hyvinkää, Loviisa, Porvoo, Riihimäki, Hanko, Karjaa ja Tammisaari). Viime tammikuussa Fonecta hankki Loviisan Puhelimen osuuden Uudenmaan puhelinluettelosta. Yhteistyö Fonectan ja Lohjan Puhelimen välillä jatkuu tiiviinä liiketoimintakaupan jälkeenkin. Lähitulevaisuudessa yritykset aikovat syventää ja laajentaa yhteistyötään sekä painetuissa puhelinluetteloissa että sähköisissä yhteystietopalveluissa. ”Asiakkailta liiketoimintakauppa ei edellytä mitään toimenpiteitä. Palvelemme nyt myös Lohjan Puhelimen asiakkaita Uudenmaan puhelinluetteloon 2006 liittyvissä asioissa”, kertoo toimitusjohtaja Heikki Jämsänen Fonecta Oy:stä. Puhelinluettelolla on Lohjalla pitkät perinteet. Ensimmäinen puhelinluettelo Lohjalla julkaistiin vuonna 1921. Vuodesta 1977 lähtien Lohjan yhteystiedot ovat olleet osana Uudenmaan puhelinluetteloa. "Päädyimme luetteloliiketoimintamme myyntiin, koska se ei varsinaisesti ole yhtiömme ydinliiketoimintaa. Halusimme yhdistää voimamme ja osaamisemme todellisen ammattilaisen kanssa varmistaaksemme palvelun jatkossakin painetun luettelon osalta. Luetteloliiketoiminta elää murroskauttaan, kilpailu kiristyy ja johtaa liiketoiminnan keskittymiseen alaan erikoistuneille yrityksille", toteaa toimitusjohtaja Jyrki Välkkynen Lohjan Puhelin Oy:stä. Vuonna 2004 Uudenmaan puhelinluettelossa oli 1180 sivua, ja se painoi reilusti yli kilon. Tänä vuonna luettelon painosmäärä nousee yli 140 000 kappaleeseen. Kesäkuussa käynnistyvä Uudenmaan puhelinluettelon jakelu järjestetään niin, että kaikki, jotka puhelinluettelon haluavat, myös saavat sen. Uudenmaan puhelinluettelo kuuluu Fonectan ja Finnet-ryhmän vuosittain julkaisemaan kuudentoista alueellisen puhelinluettelon sarjaan. Puhelinluettelo on kullakin alueella käytetyin ja luetuin painettu luettelo. Sitä käyttää noin 90 prosenttia ihmisistä kotona ja noin 93 prosenttia työpaikalla (Lähde: TNS Gallup, Puhelinluetteloiden branditutkimus 3/2004). Uudenmaan puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat muun muassa 02 02 02- ja 118 -numeropalvelut. Fonecta tarjoaa 118-numeropalvelun muun muassa Soneran ja Saunalahden matka- ja lankapuhelinasiakkaille sekä nyt myös Lohjan Puhelimen lankapuhelinasiakkaille. Tänä vuonna Suomessa soitetaan lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Fonectan ja Finnet-ryhmän osuus on noin 75 prosenttia. Lisätietoja: Fonecta Oy, toimitusjohtaja Heikki Jämsänen, puhelin 020 442 2100 Lohjan Puhelin Oy, toimitusjohtaja Jyrki Välkkynen, puhelin (019) 31471 Fonecta Oy on Suomen suosituin yhteystietoyritys ja alan markkinajohtaja Suomessa. Se tarjoaa yhteystietopalvelut suomalaisille ajasta, paikasta, käyttötilanteesta ja viestintävälineestä riippumatta. Joka päivä asiakkaat hakevat yhteystietoja Fonectan palveluista yli 1,5 miljoonaa kertaa. Fonectan tunnetuimpia yhteystietopalveluita ovat Puhelinluettelot, Inoa toimiala- ja yrityshakemisto, 02 02 02- ja 118-numeropalvelu, Fonecta Finder, 020202.fi, inoa.fi ja ravintolaopas.net. Viime vuonna Fonectan liikevaihto oli 112 meur, josta Suomen osuus oli 93 meur. Suomessa Fonectan palveluksessa on tällä hetkellä noin 800 ihmistä 11 paikkakunnalla. Tänä vuonna Fonectan Suomen liikevaihto nousee lähes 130 miljoonaan euroon. Fonecta-konsernilla on liiketoimintaa myös Ranskassa. www.fonecta.fi Lohjan Puhelin Oy Finnetiin kuuluva Lohjan Puhelin Oy on voimakkaasti kehittyvä itsenäinen ja samalla paikallinen puhelinyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen kustannus-tehokkaita tietoliikenneyhteyksiä ja -ratkaisuja Uudellamaalla. Vuonna 2003 liikevaihtomme oli noin 13,6 M€ ja se syntyi 95 henkilön voimin. www.lohjanpuhelin.fiFinnet on suomalainen tietoliikenneryhmä, johon kuuluu mm. 37 puhelinyhtiötä, Finnet Oy tytäryhtiöineen ja Finnet-liitto ry. Ryhmän yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2004 oli miljardi euroa. Finnetin päämarkkina-alue on Suomi. Finnet Oy on konserni, johon kuuluvat Finnetin valtakunnallisesti toimivat yritykset, kuten DNA Finland Oy, Finnet Verkot Oy sekä pääkaupunkiseudun puhelinyhtiö Finnet Com Oy. Finnet Oy -konsernin liikevaihto vuonna 2004 oli 351 miljoonaa euroa. www.finnet.fi FONECTA OY, KOTIPAIKKA: HELSINKI, ELIMÄENKATU 17-19, 00510 HELSINKI, PUH. 020 442 2020, Y-TUNNUS 1755007-6, ALV REK