Lounais-Suomen puhelinluettelo on ilmestynyt

Alueen puhelinyhtiöiden ja Fonectan julkaisema Lounais-Suomen puhelinluettelo on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Valkoisten ja Keltaisten Sivujen kirjoista koostuva luettelopaketti painaa yli kaksi kiloa. Lounais-Suomen puhelinluettelossa on 1 830 sivua, joilta löytyy lähes 270 000 puhelinnumeroa. Painosmäärä nousi viime vuodesta yli seitsemän prosenttia 263 000 kappaleeseen. Puhelinluettelolla on Lounais-Suomessa pitkät perinteet. Suomen ensimmäinen puhelinluettelo ilmestyi Turussa jo vuonna 1882. Vuodesta 1985 lähtien alueellisen luettelon nimi on ollut Lounais-Suomen puhelinluettelo. Viime vuonna Lounais-Suomen puhelinluettelon jakelu oli järjestetty ensimmäistä kertaa niin, että kaikki, jotka puhelinluettelon halusivat, myös saivat sen. Luettelon huima menekki osoitti, että jokainen luetteloa tarvitseva pystyi helposti ottamaan sen mukaansa. Lisäksi menekki osoitti suomalaisten olevan rehellistä väkeä, sillä vaikka puhelinluetteloa jaettiin ensimmäistä kertaa vapaasti, ylimääräisten luetteloiden hamstraus jäi vähäiseksi. Myös tänä vuonna jokainen kotitalous voi ottaa luettelopaketin vapaasti mukaan jakelupaikoista, jotka löytyvät myös internet-osoitteesta www.puhelinluettelo.fi/omaluettelosi/lounaissuomi.php. Puhelinluettelon jakelu yrityksiin on jo alkanut. Kotitalouksiin jakelu alkaa tänään ja päättyy kesäkuun ensimmäisen viikon lopussa. Saaristossa jakelu jatkuu heinäkuun puoleenväliin asti. Kaikille asiakkaille on tiedotettu luettelon jakelun alkamisesta ja jakelupaikoista. Yli 50 000 matkapuhelinnumeroa Matkapuhelinnumeroiden määrä Lounais-Suomen puhelinluettelossa kasvoi yli 10 prosenttia viime vuodesta. Niiden yleistyminen puhelinluetteloissa johtuu osittain siitä, että vuoden 2003 heinäkuun lopusta lähtien sama matkapuhelinnumero on kulkenut asiakkaan mukana, jos hän on vaihtanut operaattoria. Tällä hetkellä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa kuudessatoista alueellisessa puhelinluettelossa on yhteensä yli puoli miljoonaa matkapuhelinnumeroa. Fonecta ja Finnet-ryhmä julkaisevat vuosittain valtakunnallisen kuudentoista alueellisen puhelinluettelon sarjan, johon myös Lounais-Suomen puhelinluettelo kuuluu. Fonectan ja Finnet-ryhmän alueellinen puhelinluettelo on kullakin alueella käytetyin ja luetuin painettu luettelo. Lounais-Suomen puhelinluetteloa käyttää 86 prosenttia ihmisistä kotona ja 94 prosenttia työpaikalla (Lähde: TNS Gallup, Puhelinluetteloiden branditutkimus 3/2004). Lounais-Suomen puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat muun muassa 02 02 02- ja 118-numeropalvelut. Fonecta tarjoaa 118-numeropalvelun muun muassa Soneran ja Saunalahden matka- ja lankapuhelinasiakkaille sekä Aurian lankapuhelinasiakkaille. Alueen puhelinyhtiöt tarjoavat 118–numeropalvelun omille liittymäasiakkailleen. Suomessa soitetaan tänä vuonna lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Fonectan ja Finnet-ryhmän osuus on noin 75 prosenttia. Virtaset pitivät pintansa Yleisin sukunimi Lounais-Suomen puhelinluettelossa on edelleen Virtanen, yhteensä heitä on 1708. Seuraavaksi yleisimpiä ovat Laineet (1452) ja Lehtoset (1337). Varsin tasaiseen kärkikymmenikköön mahtuvat myös Laaksoset (1056), Saariset (1036), Heinoset (1033), Suomiset (1024), Tuomiset (944), Lehtiset (943) ja Salmiset (941). Ammattinimikkeiden kärkikolmikon muodostavat maanviljelijät (3797), rouvat (1883) ja opiskelijat (592). Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin. Lisätietoja: www.puhelinluettelo.fi. Fonecta Oy, aluepäällikkö Tuire Suvanto, puh. 020 442 2420 Kuva Lounais-Suomen puhelinluettelosta 2005 tiedotusvälineiden käyttöön osoitteesta www.fonecta.fi/media Fonecta Oy on Suomen suosituin yhteystietoyritys ja alan markkinajohtaja Suomessa. Se tarjoaa yhteystietopalvelut suomalaisille ajasta, paikasta, käyttötilanteesta ja viestintävälineestä riippumatta. Joka päivä asiakkaat hakevat yhteystietoja Fonectan palveluista yli 1,5 miljoonaa kertaa. Fonectan tunnetuimpia yhteystietopalveluita ovat Puhelinluettelot, 02 02 02- ja 118-numeropalvelu, Fonecta Finder, 020202.fi ja ravintolaopas.net . Viime vuonna Fonectan liikevaihto oli 112 meur, josta Suomen osuus oli 93 meur. Suomessa Fonectan palveluksessa on tällä hetkellä noin 800 ihmistä 11 paikkakunnalla. Tänä vuonna Fonectan Suomen liikevaihto nousee lähes 130 miljoonaan euroon. Fonecta-konsernilla on liiketoimintaa myös Ranskassa. www.fonecta.fi FONECTA OY, KOTIPAIKKA: HELSINKI, ELIMÄENKATU 17-19, 00510 HELSINKI, PUH. 020 442 2020, Y-TUNNUS 1755007-6, ALV REK