Päijät-Hämeen puhelinluettelo on ilmestynyt

Fonectan tiiviissä yhteistyössä Päijät-Hämeen Puhelimen, Soneran ja Suomen Keltaiset Sivut Oy:n kanssa julkaisema Päijät-Hämeen puhelinluettelo on ilmestynyt. Luettelon painosmäärä nousi kahdeksan prosenttia viime vuodesta 135 500 kappaleeseen. Puhelinluettelolla on Lahdessa pitkät perinteet. Lahden ensimmäinen puhelinluettelo julkaistiin jo vuonna 1907. Siinä oli 28 sivua. Tämänvuotisessa Päijät-Hämeen puhelinluettelossa on 794 sivua, joilta löytyy lähes 100 000 puhelinnumeroa. Päijät-Hämeen puhelinluettelo jaetaan postitse jokaiseen alueen kotitalouteen toukokuun loppuun mennessä. Yrityksille jakelusta on tiedotettu erikseen. Tarkat jakelutiedot löytyvät osoitteesta www.puhelinluettelo.fi. Luettelon alussa on info- ja hakemistosivut sekä kartat ja katuhakemisto. Päijät-Hämeen puhelinluettelon taajamakartat on toimitettu kuntien omista kartta-aineistoista, joiden tietosisällöstä kunnat myös vastaavat. Yritysten tiedot löytyvät valkoisilta sivuilta aakkosjärjestyksessä ja keltaisilta sivuilta toimialaotsikoiden alta. Keltaisten sivujen ilmoitukset löytyvät myös osoitteesta www.keltaisetsivut.fi. Melkein 25 000 matkapuhelinnumeroa Matkapuhelinnumeroiden määrä painetuissa puhelinluetteloissa on kasvussa. Niiden yleistyminen puhelinluetteloissa johtuu osittain siitä, että vuoden 2003 heinäkuun lopusta lähtien sama matkapuhelinnumero on kulkenut asiakkaan mukana, jos hän on vaihtanut operaattoria. Tällä hetkellä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa kuudessatoista alueellisessa puhelinluettelossa on yhteensä lähes 600 000 matkapuhelinnumeroa. Niistä lähes 25 000 on Päijät-Hämeen puhelinluettelossa. Päijät-Hämeen puhelinluettelo on alueen käytetyin painettu hakuteos. Sillä on 52 000 viikkokäyttäjää, mikä on yli 30 prosenttia alueen yli 10-vuotiaista ihmisistä (lähde: TNS Gallupin Atlas-tutkimuksen hakemistopalveluiden käyttö -osio 7-9/2005). Päijät-Hämeen puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat muun muassa Fonectan 02 02 02- ja 118-numeropalvelut. Suomessa soitetaan tänä vuonna lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Fonectan ja Finnet-ryhmän osuus on noin 75 prosenttia. Virtaset pitivät pintansa Yleisin sukunimi Päijät-Hämeen puhelinluettelossa on edelleen Virtanen, yhteensä heitä on 561. Seuraavaksi yleisimpiä ovat Niemiset (494) ja kolmanneksi nousseet Järviset (478). Varsin tasaiseen kärkikymmenikköön mahtuvat myös Lehtiset (475), Saariset (359), Mäkiset (336), Mäkelät (336), Rantaset (325), Heinoset (312) ja Laineet (304). Ammattinimikkeiden kärkikolmikon muodostavat maanviljelijät (1478), autonkuljettajat (466) ja rouvat (377). Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin. Lisätietoja: www.puhelinluettelo.fi. Fonecta Oy, aluepäällikkö Ari Hallikas, puh. 020 442 2620