Pohjois-Karjalan puhelinluettelo 2005 on ilmestynyt

Fonecta Oy:n ja Savonlinnan Puhelin Oy:n julkaisema Pohjois-Karjalan puhelinluettelo 2005 on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Fonecta on Soneran, TikkaComin ja Telekarelian liittymäasiakkaiden Pohjois-Karjalan puhelinluettelon virallinen julkaisija. Alueen ylivoimaisesti suosituimman ja luetuimman painetun luettelon painosmäärä nousi lähes 15 prosenttia 110 000 kappaleeseen. Painosmäärä kasvoi huomattavasti, koska aiemmista vuosista poiketen jokainen kotitalous voi ottaa puhelinluettelon jakelupaikoista mukaan vapaasti ilman noutokorttia. Alueen puhelinyhtiöt ovat tiedottaneet jakelusta, ja jakelupaikat löytyvät internetistä osoitteesta www.puhelinluettelo.fi. Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin. Matkapuhelinnumeroiden määrä painetuissa puhelinluetteloissa on kasvussa. Niiden yleistyminen puhelinluetteloissa johtuu osittain siitä, että viime vuoden heinäkuun lopusta lähtien sama matkapuhelinnumero on kulkenut asiakkaan mukana, jos hän vaihtaa operaattoria. Tällä hetkellä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa 16 alueellisessa puhelinluettelossa on yli puoli miljoonaa matkapuhelinnumeroa, joista yli 18 000 on Pohjois-Karjalan uudessa puhelinluettelossa. Uudessa luettelossa sähköposti- ja internet-osoitteiden määrä kasvoi yli 3 000 kappaleeseen. Pohjois-Karjalan puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat muun muassa 118 ja 02 02 02 numeropalvelu. Suomessa soitettiin viime vuonna lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Fonectan ja Finnet-ryhmän osuus oli noin 75 prosenttia. Fonecta ja Finnet-ryhmät julkaisevat vuosittain valtakunnallisen alueellisten puhelinluetteloiden sarjan. Pohjois-Karjalan puhelinluettelo on vuoden 2005 luettelosarjan kolmas luettelo. Fonectan ja Finnet-ryhmän puhelinluettelo on kullakin alueella ylivoimaisesti käytetyin ja luetuin painettu luettelo. Sitä käyttää noin 90 prosenttia ihmisistä kotona ja noin 93 prosenttia työpaikalla (Lähde: Puhelinluetteloiden branditutkimus 3/2004). Turuset pitivät pintansa Yleisin sukunimi Pohjois-Karjalan puhelinluettelossa on edelleen Turunen, yhteensä heitä on 914. Seuraavaksi yleisimpiä ovat Hirvoset (658) sekä Nevalaiset (499), jotka pudottivat Korhoset (426) neljänsiksi. Kärkikymmenikköön mahtuivat myös Kettuset (409), Ikoset (397), Kinnuset (362), Mustoset (347), Räsäset (346) ja Tanskaset (311). Ammattinimikkeiden kärkikolmikon muodostavat maanviljelijät (2657), eläkeläiset (650) ja kirvesmiehet (399). Lisätietoja: www.puhelinluettelo.fi Fonecta Oy, aluepäällikkö Ari Hallikas, puhelin 020 442 2620 Fonecta Oy on Suomen suosituin yhteystietoyritys ja alan markkinajohtaja Suomessa. Se tarjoaa yhteystietopalvelut suomalaisille ajasta, paikasta, käyttötilanteesta ja viestintävälineestä riippumatta. Joka päivä asiakkaat hakevat yhteystietoja Fonectan palveluista yli 1,5 miljoonaa kertaa. Fonectan tunnetuimpia yhteystietopalveluita ovat Puhelinluettelot, 02 02 02 ja 118 numeropalvelu, Fonecta Finder, 020202.fi ja Ravintolaopas.net. Viime tilikaudella Fonectan liikevaihto oli 103 meur, josta Suomen osuus oli 86 meur. Fonecta-konsernilla on liiketoimintaa myös Ranskassa. Konsernin palveluksessa on yli 1 000 henkilöä, joista noin puolet Suomessa. www.fonecta.fi FONECTA OY, KOTIPAIKKA: HELSINKI, ELIMÄENKATU 17-19, 00510 HELSINKI, PUH. 020 442 2020, Y-TUNNUS 1755007-6, ALV REK