Pohjois-Savon puhelinluettelo on ilmestynyt

Fonectan tiiviissä yhteistyössä Iisalmen Puhelimen, Kuopion Puhelimen, Soneran ja Suomen Keltaiset Sivut Oy:n kanssa julkaisema Pohjois-Savon puhelinluettelo on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Runsaan kilon painoisen yhteystietopaketin painosmäärä on 164 500 kappaletta. Pohjois-Savon puhelinluettelo on alueensa selvästi käytetyin ja luetuin painettu hakuteos. Sillä on 67 000 viikkokäyttäjää (Lähde: TNS Atlas 7-12/2005). Puhelinluettelolla on alueella pitkät perinteet. Ensimmäinen luettelo julkaistiin Kuopiossa vuonna 1884. Sata vuotta sitten julkaistussa Kuopion telefooni-luettelossa oli 52 sivua, mikä on noin 800 sivua vähemmän kuin Pohjois-Savon puhelinluettelossa 2007. Luettelon merkittävin uudistus viime vuodesta on, että Kuopion hakemisto on nyt nelivärinen. Kotijakelu perille asti Pohjois-Savon puhelinluettelo jaetaan postitse suoraan kotitalouksiin lähes koko 017-suuntanumeroalueella syyskuun loppuun mennessä. Yrityksille jakelusta on tiedotettu erikseen. Lisätietoa Pohjois-Savon puhelinluettelon jakelusta saa osoitteesta www.puhelinluettelo.fi. Yhä enemmän matkapuhelinnumeroita Matkapuhelinnumeroiden määrä Pohjois-Savon puhelinluettelossa kasvoi hieman viime vuodesta. Niiden yleistyminen johtuu osittain siitä, että jo yli neljän vuoden ajan sama matkapuhelinnumero on kulkenut asiakkaan mukana, jos hän on vaihtanut operaattoria. Tällä hetkellä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa kuudessatoista alueellisessa puhelinluettelossa on jo lähes 600 000 matkapuhelinnumeroa, joista yli 43 000 on Pohjois-Savon puhelinluettelossa. Pohjois-Savon puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat muun muassa 118- ja 02 02 02-numeropalvelut. Suomessa soitetaan tänä vuonna lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Fonectan ja Finnet-ryhmän osuus on noin 75 prosenttia. Korhoset pitivät pintansa Pohjois-Savon puhelinluettelon yleisin sukunimi on edelleen Korhonen, yhteensä heitä on 1205. Seuraavaksi yleisimpiä ovat Miettiset (825) ja Räsäset (656). Varsin tasaiseen kärkikymmenikköön mahtuivat myös Savolaiset (613), Laitiset (558), Rissaset (548), Huttuset (519), Koposet (509), Ruotsalaiset (501) ja Lappalaiset (464). Puhelinluettelossa esiintyvien ammattinimikkeiden kärkikolmikon muodostavat maanviljelijät (3515), eläkeläiset (683) ja autonkuljettajat (494), jotka valtasivat kolmannen sijan kirvesmiehiltä (452). Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhan luettelon voi jättää tavalliseen paperinkeräysastiaan. Lisätietoja: Fonecta Oy, aluepäällikkö Ari Hallikas, puhelin 020 442 2620