Salon seudun puhelinluettelot Fonectalle

Salon Seudun Puhelin on tehnyt liiketoimintakaupan, jossa se myi osuutensa Lounais-Suomen puhelinluettelosta, Salon seudulla jaettavan paikallisen puhelinluettelon ja 118-numeropalveluliiketoiminnan Fonecta Oy:lle. ”Luetteloliiketoiminta on muuttumassa voimakkaasti kohti medialiiketoimintaa, joka ei ole puhelinyhtiön ydinliiketoimintaa. Alan kilpailusta tulee valtakunnallista, jolloin paikallisen toimijan edellytykset heikkenevät. Kaupan seurauksena asiakkaamme saavat entiseen tapaan luettelot puhelinnumero- ja palvelutietoineen ammattitaitoisesti toimitettuina. Puhelinyhtiö keskittyy hyvien tietoliikennepalvelujen tuottamiseen”, toteaa toimitusjohtaja Esko Miikkulainen Salon Seudun Puhelimesta. ”Yhteystietopalveluista on tulossa yhä selvemmin alaan erikoistuneiden yritysten liiketoimintaa. Painettujen puhelinluetteloiden liiketoiminta, kuten muidenkin yhteystietopalveluiden tarjoaminen, vaatii erityisosaamista muun muassa sisällöntuotannosta ja mediamyynnistä. Ne eivät välttämättä ole kaikkien puhelinyhtiöiden ydinosaamisalueita”, sanoo toimitusjohtaja Heikki Jämsänen Fonecta Oy:stä. Puhelinluettelolla on Salossa vuosikymmenien perinteet. Ensimmäinen Salon puhelinluettelo ilmestyi vuonna 1925. Vuodesta 1985 lähtien Salon puhelintilaajatiedot ovat olleet osana Lounais-Suomen puhelinluetteloa. Lisäksi tiedot on julkaistu omassa paikallisluettelossa. Lounais-Suomen puhelinluettelo kuuluu Fonectan ja Finnet-ryhmän vuosittain julkaisemaan valtakunnalliseen kuudentoista alueellisen puhelinluettelon sarjaan. Aiemmin Fonecta on hankkinut Aurian ja Lounetin osuudet Lounais-Suomen puhelinluettelosta. Fonecta palvelee nyt myös Salon Seudun Puhelimen asiakkaita Lounais-Suomen puhelinluetteloon ja paikallisluetteloon liittyvissä asioissa. Lounais-Suomen puhelinluetteloa käyttää 86 prosenttia alueen asukkaista kotona ja 94 prosenttia työpaikalla. (Lähde: TNS Gallup, Puhelinluetteloiden branditutkimus 3/2004). Tänä vuonna Lounais-Suomen puhelinluettelon painosmäärä on 263 000 kappaletta, ja sen jakelu alkaa tänään. Salon paikallisluettelo jaettiin viime viikolla. Fonectan ja Finnet-ryhmän puhelinyhtiöiden yhteistyö jatkuu tiiviinä liiketoimintakauppojen jälkeenkin. Yritykset aikovat syventää ja laajentaa yhteistyötään sekä painetuissa puhelinluetteloissa että sähköisissä yhteystietopalveluissa. Lisätietoja: Salon Seudun Puhelin Oy, toimitusjohtaja Esko Miikkulainen, puhelin 044 773 3400 Fonecta Oy, toimitusjohtaja Heikki Jämsänen, puhelin 020 442 2100 Fonecta Oy on Suomen suosituin yhteystietoyritys ja alan markkinajohtaja Suomessa. Se tarjoaa yhteystietopalvelut suomalaisille ajasta, paikasta, käyttötilanteesta ja viestintävälineestä riippumatta. Joka päivä asiakkaat hakevat yhteystietoja Fonectan palveluista yli 1,5 miljoonaa kertaa. Fonectan tunnetuimpia yhteystietopalveluita ovat Puhelinluettelot, 02 02 02- ja 118-numeropalvelu, Fonecta Finder, 020202.fi ja ravintolaopas.net . Viime vuonna Fonectan liikevaihto oli 112 meur, josta Suomen osuus oli 93 meur. Suomessa Fonectan palveluksessa on tällä hetkellä noin 800 ihmistä 11 paikkakunnalla. Tänä vuonna Fonectan Suomen liikevaihto nousee lähes 130 miljoonaan euroon. Fonecta-konsernilla on liiketoimintaa myös Ranskassa. www.fonecta.fi FONECTA OY, KOTIPAIKKA: HELSINKI, ELIMÄENKATU 17-19, 00510 HELSINKI, PUH. 020 442 2020, Y-TUNNUS 1755007-6, ALV REK Salon Seudun Puhelin Oy (SSP) on alueensa johtava telepalvelujen tuottaja. Konsernin liikevaihto on noin 34 M€ ja henkilöstö noin 125. SSP on keskisuuri Finnet-yhtiö. SSP konserni toimii voimakkaasti kehittyvällä Salon talousalueella. Tarjoamme uusinta tietoliikennetekniikkaa sekä monipuolista ja ammattitaitoista palvelua alueen ihmisten ja yritysten hyödyksi. Liikevaihtomme on noin 34 M€ ja henkilökuntamme 125 henkeä. SSP on yksi Finnet-yhtiöistä. Finnet on suomalainen tietoliikenneryhmä, johon kuuluu mm. 37 puhelinyhtiötä, Finnet Oy tytäryhtiöineen ja Finnet-liitto ry. Ryhmän yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2004 oli 1 001 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 5100 henkilöä. Finnetin päämarkkina-alue on Suomi.