Uudistunut Itä-Hämeen Puhelinluettelo on ilmestynyt

Fonecta Oy:n julkaisema Itä-Hämeen paikallinen Puhelinluettelo 2008 on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Posti jakaa Itä-Hämeen Puhelinluettelon suoraan kaikkiin Hartolan, Heinolan ja Sysmän kotitalouksiin ja yrityksiin 19.1. mennessä.

Puhelinluettelolla on alueella pitkät perinteet. Heinolan ensimmäinen puhelinluettelo julkaistiin vuonna 1920. Siinä oli 14 sivua. Tämänvuotisessa Itä-Hämeen luettelossa sivuja on 176.

Puhelinluettelo on Suomen käytetyin hakemistopalvelu. Vuoden aikana painetuilla Puhelinluetteloilla on Suomessa noin 3,5 miljoonaa erillistä käyttäjää, mikä on lähes 80 prosenttia suomalaisista (TNS Atlas 1-12/2006).

Luettelon ilmettä ja sisältöä uudistettiin käyttäjien toiveita kuunnellen

Itä-Hämeen paikallisen Puhelinluettelon ilmettä ja sisältöä on uudistettu käyttäjien toiveiden mukaisesti. Luettelon kokoa on muutettu A4:ää pienemmäksi. Vuoden 2008 luettelo on kooltaan 165 mm x 245 mm. Eri väreillä merkityt osiot helpottavat ja nopeuttavat tiedon löytämistä luettelosta. Kansiliepeen pikahakemistoon on koottu alueen sairaanhoitopalvelujen yhteystiedot. Samasta paikasta löytyvät myös hätänumerot. Karttasivuille on lisätty koko luetteloalueen yleiskartta ja katuhakemisto. Karttojen lisäksi luettelon alkusivuilta löytyy tietoa alueen vapaa-ajan tarjonnasta ja arkipäivän tarpeisiin liittyvää hyötytietoa.

Yritykset ja kotinumerot löytyvät perinteiseen tapaan Valkoisilta Sivuilta aakkosjärjestyksessä. Kotinumerot julkaistaan luettelossa maksutta ja siten, että tietokannasta on poimittu Hartolan, Heinolan tai Sysmän kunnissa olevan liittymien perustieto. Keltaisilla Sivuilla on alueen palveluntarjoajien ilmoituksia tuotteista ja palveluista.

Virtaset pitivät pintansa

Yleisin sukunimi Itä-Hämeen Puhelinluettelossa on edelleen Virtanen, heitä on luettelossa yhteensä 113. Kärkikolmikkoon kuuluvat viime vuoden tapaan myös Lehtiset ja Järviset. Kärkikymmenikön täydentävät Nurmiset, Niemiset, Saloset, Saariset, Rantaset, Mäkiset ja Heinoset. Ammattinimikkeiden sarjassa mitalisijat menevät maanviljelijöille, autoilijoille ja autonkuljettajille.

Muovitus on vaihdettu vyötteeseen

Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Luettelopaperin materiaali on valmistettu kokonaan kierrätyskuidusta ja sahoilta tulevasta jätehakkeesta. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin. Lisäksi Itä-Hämeen Puhelinluettelot jaetaan nyt ilman muovikelmua, mikä vähentää pakkausjätteen määrää. Muovitus on korvattu vyötteellä, jossa on myös kyselykortti luettelon käyttäjille.

Fonecta Oy, liiketoimintapäällikkö Tuire Suvanto, puhelin 020 442 2420

autoilija 49
autonkuljettaja 43

Muuta mielenkiintoista Itä-Hämeen Puhelinluettelosta