Uudistunut Jyväskylän puhelinluettelo on ilmestynyt

Fonecta Oy:n julkaisema Jyväskylän paikallinen puhelinluettelo 2008 on ilmestynyt. Luettelo sisältää Jyväskylän, Jyväskylän maalaiskunnan, Laukaan ja Muuramen puhelinnumerot.

Luettelon jakelu alkaa lokakuun alussa viikolla 40. Posti jakaa Jyväskylän paikallisen puhelinluettelon suoraan kaikkiin alueen kotitalouksiin ja yrityksiin lokakuun puoleen väliin mennessä.

Puhelinluettelolla on Jyväskylässä pitkät perinteet. Seudun ensimmäinen puhelinluettelo ilmestyi jo vuonna 1901. Siinä oli 32 sivua.

Puhelinluettelo on edelleen käytetyin hakemistopalvelu. 12 kuukauden elinkaarensa aikana painetuilla puhelinluetteloilla on Suomessa 3,5 miljoonaa erillistä käyttäjää, mikä on lähes 80 prosenttia väestöstä (TNS Atlas 1-12/2006).

Luettelon ilmettä ja sisältöä uudistettiin käyttäjien toiveita kuunnellen

Jyväskylän paikallisen puhelinluettelon ilmettä ja sisältöä on uudistettu käyttäjien toiveiden mukaisesti. Eri väreillä merkityt osiot helpottavat ja nopeuttavat tiedon löytämistä. Kansiliepeen pikahakemistoon on koottu alueen sairaanhoitopalvelujen yhteystiedot. Samasta paikasta löytyvät myös hätänumerot. Luettelon alkusivuilta löytyvät karttasivujen lisäksi seudun tietopaketti, joissa on tietoa vapaa-ajan tarjonnasta sekä hyödyllistä tietoa arkipäivän tarpeisiin ja ajankohtaisiin aiheisiin.

Yritykset ja kotinumerot löytyvät perinteiseen tapaan Valkoisilta Sivuilta aakkosjärjestyksessä. Keltaisilla Sivuilla on alueen palveluntarjoajien ilmoituksia tuotteista ja palveluista.

Niemiset pitivät pintansa

Yleisin sukunimi Jyväskylän paikallisessa puhelinluettelossa on edelleen Nieminen, heitä on yhteensä 186. Kärkikolmikkoon kuuluvat viime vuoden tapaan myös Mäkiset ja Ahoset. Lahtiset kirivät tänä vuonna kaksi sijaa ylöspäin neljänsiksi. Kärkikymmenikön täydentävät Hämäläiset, Oksaset, Laitiset, Manniset, Hänniset ja Salmiset. Ammattinimikkeiden sarjassa mitalisijat menevät rouville, maanviljelijöille ja autoilijoille.

Pakkausmuovista luovuttiin

Puhelinluettelo on nyt entistäkin ympäristöystävällisempi tuote. Jyväskylän puhelinluettelo jaetaan nyt ilman pakkausmuovia, mikä vähentää jätteen määrää. Luettelopaperin materiaali on 40 % kierrätyskuitua ja 60 % sahoilta tulevaa jätehaketta, joka muuten joutuisi kaatopaikalle. Puhelinluetteloihin käytettävä kotimainen puuraaka-aine on peräisin lähialueilta.
Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin, jolloin raaka-aineet voidaan käyttää taas uudelleen paperin tekemiseen.