Uudistunut Kymenlaakson Puhelinluettelo on ilmestynyt

Kotkassa on julkaistu puhelinluetteloja jo sadan vuoden ajan

Fonectan julkaisema Kymenlaakson Puhelinluettelo vuodelle 2008 on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Puhelinluettelo sisältää alueen puhelinnumerot sekä paljon tarpeellista hyötytietoa.

Kymenlaakson Puhelinluettelo jaetaan suoraan perille kaikkiin seudun kotitalouksiin 14.3.2008 mennessä. Jos Puhelinluettelo ei mahdu postiluukusta tai -laatikosta, sinne pudotetaan jakelutiedote, josta selviävät luettelon jakelupaikat.

Puhelinluettelolla on alueella pitkät perinteet. Kotkassa ensimmäinen puhelinluettelo julkaistiin jo vuonna 1908 ja Kouvolassakin vuonna 1919. Nykyisin Puhelinluettelo on Suomen käytetyin hakemistopalvelu. Vuoden aikana painetuilla Puhelinluetteloilla on Suomessa noin 3,4 miljoonaa erillistä käyttäjää, mikä on lähes 75 prosenttia kaikista suomalaisista (lähde: TNS Atlas 1-12/2007).

Luetteloa uudistettiin käyttäjiä kuunnellen

Kymenlaakson Puhelinluettelon ilmettä ja ulkoasua on uudistettu käyttäjien toiveiden mukaisesti. Valkoisten ja Keltaisten Sivujen reunaan on esimerkiksi lisätty tietojen löytämistä helpottamaan aakkoskirjaimen mukaan kulkeva reunapalkki.

Yritykset ja kotinumerot ovat totutusti Valkoisilla Sivuilla aakkosjärjestyksessä. Keltaisilta Sivuilta löytyy alueen palveluntarjoajien ilmoituksia tuotteista ja palveluista.

Kymenlaakson yritysten, kuntien ja muiden yhteisöjen Valkoisille Sivuille ilmoittamat tiedot löytyvät nyt myös internetistä osoitteesta www.puhelinluettelo.fi. Keltaisten Sivujen ilmoitukset puolestaan ovat tuttuun tapaan nähtävillä myös osoitteessa www.keltaisetsivut.fi. Lisäksi Puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät Fonectan valtakunnallisista 02 02 02 ja 118 Numeropalveluista.

Hämäläiset yhä Kymen telealueen ykkösiä

Koko Kymen telealueen eli Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson yleisin Puhelinluetteloissa esiintyvä sukunimi on edelleen Hämäläinen. Heitä on luetteloissa yhteensä 402. Muut mitalisijat menevät Mäkelöille ja Seppälöille. Tasaisen kärkikymmenikön täydentävät Virtaset, Peltolat, Korhoset, Niemiset, Heikkilät, Anttilat ja Tiaiset. Ammattinimikkeiden kolmen kärjen muodostavat maanviljelijät, rouvat ja teknikot.

Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Yhtäkään puuta ei kaadeta Fonectan Alueellisia Puhelinluetteloita varten, sillä luettelopaperi tehdään 40-prosenttisesti kierrätyskuidusta ja 60-prosenttisesti sahoilta tulevasta jätehakkeesta, joka muuten joutuisi kaatopaikalle. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin.

Fonecta Oy, tuotehallintajohtaja Ari Hallikas, puh. 020 442 2620, ari.hallikas@fonecta.com

Puhelinluettelo numeroina

Kymenlaakson Puhelinluettelon painosmäärä 123 500
Puhelinnumeroita Kymenlaakson luettelossa, kpl 70 565
Matkapuhelinnumeroita Kymenlaakson luettelossa, kpl 23 394

Yleisimmät sukunimet Kymen Telealueen – eli Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson – Puhelinluetteloissa:

Hämäläinen 402
Mäkelä 243
Seppälä 226
Virtanen 178
Peltola 171
Korhonen 167
Nieminen 166
Heikkilä 165
Anttila 135
Tiainen 135

Yleisimmät ammattinimikkeet Kymen Telealueen Puhelinluetteloissa:

maanviljelijä 2535
rouva 735
teknikko 491

Muuta mielenkiintoista vuoden 2008 Kymen Telealueen Puhelinluetteloista:

Internet-osoitteessa www.puhelinluettelo.fi/palaute voi käydä antamassa palautetta puhelinluettelosta. Palautteen perusteella luetteloa kehitetään palvelemaan käyttäjiään entistäkin paremmin. Kaikkien palautetta antaneiden kesken arvotaan 200 euron lahjakortti voittajan valitsemaan Keltaisilta Sivuilta löytyvään yritykseen. Palautekyselyyn voi vastata 30.4.2008 asti. Lahjakortin arvonta suoritetaan viikolla 19.

Puhelinluetteloon on koottu hyödyllinen infopaketti kierrätyksestä, josta löytyy tietoa jätteiden lajittelusta ja alueen hyötyjätteiden vastaanottopisteet.

Keltaisille Sivuille on apteekkeja-, autokorjaamoja-, eläinlääkäreitä-, fysikaalista hoitoa ja hoitolaitoksia-, hammaslääkäreitä-, kampaamoja-, sähköasennusliikkeitä- ja öljylämmitystä-otsikoiden alkuun lisätty uudet opassivut, joiden sisältö on tehty yhdessä sivuilla mainittujen yhteistyökumppaneiden kanssa.

Luettelon ulkoasu on muuttunut sinisestä valkoiseksi ja se sisältää paljon etuseteleitä, joita käyttämällä saa rahanarvoisia etuja.