Uudistunut Lounais-Suomen Puhelinluettelo on ilmestynyt

Fonectan yhdessä Härkätien Puhelimen, Kemiön Puhelimen, Paraisten Puhelimen ja Vakka-Suomen Puhelimen kanssa julkaisema Lounais-Suomen Puhelinluettelo vuodelle 2008 on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Luettelo sisältää alueen puhelinnumerot sekä paljon tarpeellista hyötytietoa. Puhelinluettelot jaetaan nyt ensimmäistä kertaan suoraa kotiin Turun kaupungin alueella 30.5.mennessä. Muualla Lounais-Suomen alueella on perinteiseen tapaan jaettu jakelutiedote, missä on kerrottu puhelinluettelon noutopaikat. Jakelutiedotetta ei tarvitse ottaa mukaan luetteloa noudettaessa.

Puhelinluettelolla on Lounais-Suomen alueella pitkät perinteet. Suomen ensimmäinen puhelinyhtiö perustettiin Turkuun vuonna 1882, ja ensimmäinen Puhelinluettelo julkaistiin samana vuonna. Nykyisin Puhelinluettelo on Suomen käytetyin hakemistopalvelu. Vuoden aikana painetuilla Puhelinluetteloilla on Suomessa noin 3,4 miljoonaa erillistä käyttäjää, mikä on noin 75 prosenttia suomalaisista (TNS Atlas 1-12/2007).

Luetteloa on uudistettu käyttäjiä kuunnellen

Lounais-Suomen Puhelinluettelon ilmettä ja ulkoasua on uudistettu käyttäjien toiveiden mukaisesti. Uudistettu luettelo on ulkoasultaan valkoinen. Turun yritys- ja kotihakemistojen sekä Keltaisten Sivujen hakemistojen reunaan on lisätty tietojen löytämistä helpottamaan aakkoskirjaimen mukaan kulkeva reunapalkki. Keltaisille Sivuille on tuotu opassivuja, joilta löytyy yleishyödyllistä tietoa otsikoista: Apteekkeja, Autokorjaamoja, Eläinklinikoita, Fysikaalisia hoitoja ja hoitolaitoksia, Hammaslääkäreitä, Kampaamoja, Sähköasennusliikkeitä ja Öljylämmitystä. Karttasivuilta löytyy nyt myös ilmakuva Turun keskusta-alueesta.

Yritykset ja kotinumerot ovat totutusti Valkoisilla Sivuilla aakkosjärjestyksessä. Keltaisilta Sivuilta löytyy alueen palveluntarjoajien ilmoituksia tuotteista ja palveluista.

Alueen yritysten, kuntien ja muiden yhteisöjen Valkoisille Sivuille ilmoittamat tiedot löytyvät nyt myös internetistä osoitteesta www.02.fi. Myös Keltaisten Sivujen ilmoitukset löytyvät 02.fi-palvelusta sekä tuttuun tapaan osoitteesta www.keltaisetsivut.fi. Lisäksi Lounais-Suomen Puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät Fonectan valtakunnallisista 02 02 02 ja 118 Numeropalveluista.

Virtaset yhä ykköspaikalla

Yleisin sukunimi Lounais-Suomen Puhelinluettelossa on edelleen Virtanen, heitä on luettelossa yhteensä 1367. Muut mitalisijat menevät Laineille ja Lehtosille. Tasaisen kärkikymmenikön täydentävät Laaksoset, Suomiset, Heinoset, Saariset, Lehtiset, Tuomiset ja Salmiset. Ammattinimikkeiden kolmen kärjen muodostavat viime vuoden tapaan maanviljelijät, rouvat ja autonkuljettajat.

Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Fonectan Lounais-Suomen Puhelinluettelo on painettu kokonaan UPM valmistamalle luettelopaperille, joka tehdään 40-prosenttisesti kierrätyskuidusta ja 60-prosenttisesti sahoilta tulevasta jätehakkeesta, joka muuten joutuisi kaatopaikalle. Vanhat luettelot toivotaan jätettävän tavallisiin paperinkeräysastioihin, jolloin ne voidaan käyttää uudelleen raaka-aineena paperin tekemiseen.

Fonecta Oy, tuotehallintajohtaja Ari Hallikas, puh. 020 442 2620, ari.hallikas@fonecta.com

Lounais-Suomen Puhelinluettelo 2008 numeroina

Painosmäärä 281 300
Puhelinnumeroita 207 354
Matkapuhelinnumeroita 46 450

Yleisimmät sukunimet:

Virtanen 1367
Laine 1134
Lehtonen 1065
Laaksonen 870
Suominen 834
Heinonen 820
Saarinen 811
Lehtinen 767
Tuominen 746
Salminen 745

Yleisimmät ammattinimikkeet:

maanviljelijä 3252
rouva 1354
autonkuljettaja 421

Muuta mielenkiintoista vuoden 2008 Lounais-Suomen Puhelinluettelosta

Internet-osoitteessa www.puhelinluettelo.fi/palaute voi käydä antamassa palautetta Puhelinluettelosta. Palautteen perusteella luetteloa kehitetään palvelemaan käyttäjiään entistäkin paremmin. Kaikkien palautetta antaneiden kesken arvotaan 200 euron lahjakortti voittajan valitsemaan Keltaisilta Sivuilta löytyvään yritykseen. Kyselyyn voi vastata 31.8.2008 asti osoitteessa www.puhelinluettelo.fi/palaute. Arvonta suoritetaan viikolla 37.

Luettelosta löytyy myös etuseteleitä, joita käyttämällä saa rahanarvoisia etuja.