Vaasan telealueen Puhelinluettelot ovat ilmestyneet

Alajärven Puhelinosuuskunnan, Fonecta Oy:n, Kokkolan Puhelin Oy:n, Pietarsaaren Seudun Puhelin Oy:n ja Vaasan Läänin Puhelin Oy:n julkaisemat vuoden 2006 Puhelinluettelot ovat ilmestyneet ja niiden jakelu on alkanut. Puhelinluettelolla on alueella pitkät perinteet. Ensimmäinen puhelinluettelo julkaistiin Vaasassa jo vuonna 1898. Nyt julkaistun Puhelinluettelon kokonaispainosmäärä on tänä vuonna 230 000 kappaletta, ja luetteloista löytyy yhteensä yli 270 000 puhelinnumeroa. Eniten matkapuhelinnumeroita Vaasan telealueen Puhelinluetteloissa on jo yli 77 000 matkapuhelinnumeroa. Niiden määrä on suurempi kuin yhdessäkään toisessa Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemassa alueellisessa puhelinluettelossa tai muussa suomalaisessa painetussa hakuteoksessa. Matkapuhelinnumeroiden määrä on kaikissa alueellisissa Puhelinluetteloissa kasvussa. Niiden yleistyminen johtuu osittain siitä, että vuoden 2004 heinäkuun lopusta lähtien sama matkapuhelinnumero on kulkenut asiakkaan mukana, jos hän on vaihtanut operaattoria. Tällä hetkellä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa kuudessatoista alueellisessa puhelinluettelossa on yhteensä yli puoli miljoonaa matkapuhelinnumeroa. Entistä vapaampi jakelu Luetteloiden jakelu on nyt järjestetty niin, että kaikki, jotka puhelinluettelon haluavat, myös saavat sen ilman noutokorttia. Julkaisijat ovat tiedottaneet luettelon jakelusta ja jakelupaikoista omille asiakkailleen, ja kaikki jakelupaikat löytyvät myös osoitteesta www.puhelinluettelo.fi sekä julkaisijoiden kotisivuilta. Viime vuoden tapaan luettelo on yksiosainen. Siitä julkaistaan kaksi eri versiota, VAA Etelä-Pohjanmaan Puhelinluettelo sekä VAA Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan Puhelinluettelo. Kummassakin luettelossa on samansisältöiset johdanto- ja karttasivut sekä Keltaiset Sivut, ja Valkoisilla Sivuilla ovat esillä koko 06-alueen yritykset, laitokset, virastot sekä oman maakunnan yksityishenkilöiden puhelinnumerot. Puhelinluetteloihin ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat esimerkiksi 118- ja 02 02 02 -numeropalvelut. Suomessa soitetaan tänä vuonna lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Fonectan ja Finnet-ryhmän osuus on noin 75 prosenttia. Mäkelät pitivät pintansa Yleisin sukunimi 06-alueen Puhelinluetteloissa on edelleen Mäkelä, yhteensä heitä on 693. Seuraavaksi yleisimpiä ovat Niemet (626) ja Hakalat (518). Ruotsinkielisten sukunimien kärjessä ovat Nygårdit (304), perässään Norrgårdit (204) ja Nylundit (201). Ammattinimikkeiden kärkikolmikon muodostavat maanviljelijät (7576), kirvesmiehet (718) ja autonkuljettajat (537). Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin. Lisätietoja: www.puhelinluettelo.fi Alajärven Puhelinosuuskunta, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Saija Ylinen, puh. 557 0125 Fonecta Oy, aluepäällikkö Tuire Suvanto, puh. 020 442 2420 Kokkolan Puhelin Oy, osastopäällikkö Henrik Wallis, puh. 833 5259 Pietarsaaren Seudun Puhelin Oy, luettelotoimittaja Carina Lindström, puh. 786 8229 Vaasan Läänin Puhelin Oy, viestintäpäällikkö Tiina Nieminen, puh. 411 3480