Vaasan telealueen puhelinluettelot ovat ilmestyneet

Alajärven Puhelinosuuskunnan, Fonecta Oy:n, Kokkolan Puhelin Oy:n, Pietarsaaren Seudun Puhelin Oy:n ja Vaasan Läänin Puhelin Oy:n julkaisemat Vaasan telealueen puhelinluettelot ovat ilmestyneet, ja niiden jakelu on alkanut.

Vaasan telealueen puhelinluettelot ovat alueensa selvästi käytetyimpiä ja luetuimpia painettuja hakuteoksia. Niillä on yhteensä 108 000 viikkokäyttäjää (Lähde: TNS Atlas 7-12/2005). Puhelinluetteloiden painosmäärä on viime vuodesta kasvanut ja on tänä vuonna 234 000 kappaletta.

Puhelinluetteloilla on alueella pitkät perinteet. Ensimmäinen puhelinluettelo julkaistiin Vaasassa vuonna 1898, Pietarsaaressa 1900 ja Kokkolassa 1907.

Vapaasti mukaan jakelupaikoista

Viimevuotiseen tapaan jokainen kotitalous voi ottaa puhelinluettelon vapaasti mukaan jakelupaikoista, jotka löytyvät julkaisijoiden omille asiakkailleen lähettämästä jakelutiedotteesta. Lisätietoa luetteloiden jakelusta ja kaikki jakelupaikat löytyvät osoitteesta www.puhelinluettelo.fi.

Lähes 77 000 matkapuhelinnumeroa

Matkapuhelinnumeroita on Vaasan telealueen puhelinluetteloissa erittäin paljon. Niiden yleistyminen puhelinluetteloissa johtuu osittain siitä, että jo yli kolmen vuoden ajan sama matkapuhelinnumero on kulkenut asiakkaan mukana, jos hän on vaihtanut operaattoria. Tällä hetkellä Finnet-ryhmän ja Fonectan julkaisemissa kuudessatoista alueellisessa puhelinluettelossa on jo noin 600 000 matkapuhelinnumeroa, joista lähes 77 000 on Vaasan telealueen puhelinluetteloissa.

Vaasan telealueen puhelinluetteloihin ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös valtakunnallisista numeropalveluista, joita ovat muun muassa 118- ja 02 02 02-numeropalvelut. Suomessa soitetaan tänä vuonna lähes 50 miljoonaa kotimaan numeropalvelupuhelua, joista Finnet-ryhmän ja Fonectan osuus on noin 75 prosenttia. Keltaisten sivujen ilmoitukset löytyvät myös osoitteesta www.keltaisetsivut.fi

Mäkelät pitivät pintansa

Yleisin sukunimi Vaasan telealueen puhelinluetteloissa on edelleen Mäkelä, yhteensä heitä on 647. Seuraavaksi yleisimpiä ovat Niemet (601) ja Hakalat (491). Varsin tasaiseen kärkikymmenikköön mahtuivat myös Luomat (465), Salot (455), Ojalat (452), Hautalat (448), Harjut (446), Saaret (444) ja Mäenpäät (443). Ruotsinkielisten sukunimien kärjessä ovat Nygårdit (306), perässään Norrgårdit (202) ja Backit (174). Ammattinimikkeiden kärkikolmikon muodostavat maanviljelijät (8145), autonkuljettajat (838) ja kirvesmiehet (667).

Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhan luettelon voi jättää tavalliseen paperinkeräysastiaan.

Lisätietoja: www.puhelinluettelo.fi

Alajärven Puhelinosuuskunta, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Saija Ylinen, puh. 557 0125
Fonecta Oy, tuotepäällikkö Kimmo Röynä, puh. 020 442 2202
Kokkolan Puhelin Oy, osastopäällikkö Henrik Wallis, puh. 833 5259