Ystävänpäivä rikkoi ennätyksiä Fonectan palveluissa

Ystäviä muistettiin ahkerasti viime lauantaina 14.2. Näin voi päätellä yhteystieto- ja mediayhtiö Fonecta Oy:n palveluiden käyttömääristä ystävänpäivänä.

Fonectan 16400-mobiilipalvelun kautta tehdyt haut tuplaantuivat 14.2. normaaliin lauantaihin verrattuna, kun suomalaiset etsivät ystävien numeroita sekä selvittivät saapuneiden viestien lähettäjiä. 02 02 02 Numeropalvelun sekä Fonecta Finder –internetpalvelun kautta tehtiin yhteystietohakuja viidennes enemmän kuin tavallisesti. Fonectan palveluita käytetään päivittäin yli 2 miljoonaa kertaa.

Fonectan 02.fi-palvelussa lähestyvä ystävänpäivä näkyi jo keskiviikkona 11.2., jolloin oli ystävänpäiväkorttien viimeinen lähetyspäivä. 02.fi-palvelun kautta tehtiin kuluvan vuoden ennätysmäärä hakuja, lähes 40% normaalikeskiviikkoa enemmän. Ystävänpäivänä lähetetään kortteja toiseksi eniten joulun jälkeen.

Suomessa ystävänpäivänä juhlitaan nimensä mukaisesti ystävyyttä kuin taas useissa maissa helmikuun 14. päivä on rakkauden juhla. Ystävänpäivän nimi liittyy monissa kielissä pyhään Valentinukseen, joka oli eräänlainen ”rakkauden marttyyri”. Suomeen ystävänpäivä tuli 1980-luvulla Amerikasta, mutta juhlan juuret ovat eurooppalaisessa kansanperinteessä ja pyhimystarustossa.

liiketoimintajohtaja Lauri Kangaslahti, puh. 020 442 2302, lauri.kangaslahti@fonecta.com