Report this content

Ford Geneven autonäyttelyssä - Uusien mallien ohella luvassa myös uutta tekniikkaa Ford on esillä Geneven autonäyttelyssä niin uusilla näyttävillä malleillaan kuin uusinta tekniikkaa edustavilla ratkaisuillaan. Näyttely ilmentää Fordin tuotestrategiaa, jonka mukaan vuoteen 2005 mennessä markkinoille tuodaan kaikkiaan 45 uutta tai uudistettua mallia. Fordin kohokohtia Geneven autonäyttelyssä ovat näyttelyssä ensiesittelynsä saava täysin uusi malli Ford Fusion sekä uusi Ford Fiesta. Mallit edustavat Fordin pienten henkilöautojen uutta sukupolvea, ja niiden myötä yhtiö uskoo parantavansa asemiaan Euroopan automarkkinoiden suurimmassa segmentissä. Uusien ja ajomukavuutta entisestään parantavien teknisten ratkaisujen kehittäminen on Fordille yhtä tärkeää kuin uudet automallit. Yhtiö esittelee Genevessä Duratec SCi (Direct Injection Spark Ignition) - moottoritekniikan, joka tulee markkinoille vuonna 2003 sekä uuden Duratorq TDCi -dieselmoottorin, joka vahvistaa Fordin jo entuudestaan kattavaa moottorivalikoimaa. Täysin uusi Ford Fusion Ford Fusion saa ensiesittelynsä Geneven autonäyttelyssä. Fusion hyödyntää muiden autosegmenttien vahvuuksia luoden pienten henkilöautojen markkinoille oman alasegmentin ensimmäisenä "urbaani monikäyttöautona". Fusionin nykyaikainen, yksilöllinen tyyli ja runsaat sisätilat sopivat moneen elämäntapaan, mutta ennen kaikkea Ford odottaa Fusionin puhuttelevan nuoria kaupunkilaisperheitä, jotka etsivät räätälöityä ratkaisua moninaisiin kuljetustarpeisiinsa. Ford Fusion tarjoaa muun muassa: - runsaat, perhe-autoa vastaavat tilat - turvallisen korin sekä käytännölliset ja mukavat sisätilat - hyvän näkyvyyden joka puolelle sekä pienen auton ketteryyden ja taloudellisuuden Ulkoisilta mitoiltaan Fusion on 4 020 mm pitkä, 1 708 mm leveä ja 1 503 mm korkea eli kookkaampi kuin luokkansa keskivertoauto. Tila jakautuu Fusionissa tasaisesti etu- ja takamatkustamon kesken. Etumatkustamossa sekä kuljettajalla että edessä istuvalla matkustajalla on erinomainen näkyvyys joka puolelle. Lisäksi autoon istuutuminen ja autosta poistuminen käyvät vaivattomasti. Takapenkillä matkustajat nauttivat Fusionin viihtyisyydestä sekä siitä, että heillä on ruhtinaallisen pääntilan lisäksi tilaa myös polville, jaloille ja hartioille. Fusionin tavaratila on 337 litraa. Takapenkkien selkämykset taittuvat suhteessa 60/40, mikä mahdollistaa myös pidempien esineiden kuljettamisen. Lisäksi erityisen pitkien esineiden kuljettamiseksi etumatkustajan penkin selkämyksen voi taittaa alas. Fusionissa on otettu huomioon myös pakkaajan ergonomia, ja tavarat voidaan lastata ja purkaa Fusionin tavaratilaan kätevästi liu'uttamalla, sillä tavaratilan lattian ja takapuskurin välillä ei ole häiritsevää reunaa. Täysin uusi Fusion tarjoaa kolme nykyaikaista moottorivaihtoehtoa: - 1,4-litrainen Duratorq TDCi -dieselmoottori edustaa Fordin uutta common-rail-tekniikkaa. Tehoja 160 Nm tarjoavassa moottorissa on 50 kW/68 hv. - Duratec 16V -bensiinimoottorista on kaksi versiota: 1,4 litran Duratec 16V -moottorissa tehoja on 58 kW/80 hv ja 1,6 litran vastaavassa moottorissa 74 kW/100 hv. Täysin uusi Ford Fiesta Ford Fiesta edustaa niinikään Fordin uutta pienten henkilöautojen sukupolvea. Täysin uuden muotoilun lisäksi Fiesta tarjoaa entistä kattavamman mukavuus- ja turvavarustelun (mm. Ford Mondeosta tuttu IPS- turvajärjestelmä) sekä entistä tehokkaammat moottorivaihtoehdot. Uudessa Fiestassa on tilaa niin matkustajille kuin tavaroiden kuljettamiseen ilman, että auton ajo-ominaisuudet tai taloudellisuus kärsivät. Fiesta tarjoaa luokkansa johtavan polvi- ja pääntilan takana sekä 284 litran tavaratilan. Sinne mahtuu vaivatta esimerkiksi kokoontaitettavat lasten rattaat. Fiesta tarjoaa Ford Mondeosta tutun IPS (Intelligent Protection System) -turvajärjestelmän. Järjestelmään kuuluu vakiona muun muassa kuljettajan ja edessä matkustajan kaksoisturvatyynyt sekä sivusta päin tulevilta törmäyksiltä rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt. Turvatekniikan lisäksi Fiestassa on suurlujuusteräksinen matkustamoa suojaava turvakori, jonka muodonmuutososat sitovat ja suuntaavat törmäysenergiaa. Niinikään Fiestan turvavarusteisiin kuuluvat törmäyksessä vetäytyvät polkimet, jotka on suunniteltu vähentämään mahdollisia jalkavammoja. Valinnaisvarusteena Fiestaan saa myös A-pilarista C-pilariin ulottuvat IPS-sivuturvaverhot, jotka suojaavat etu- ja takaistuinten matkustajia päävammoilta. Uusi Fiesta tarjoaa kolme polttoainetaloudellista ja nykyaikaista moottorivaihtoehtoa, joiden polttoainetalous on lähes 10 prosenttia parempi aikaisempiin malleihin verrattuna. Vaihtoehtoja ovat: · 1,4 litran Duratorq TDCi, kompakti, kevyt, alumiinista tehty ja viimeistä teknologiaa edustava common-rail-dieselmoottori, suorituskyky 50 kW/ 68 hv ja 160 Nm · 1,4 ja 1,6 litran Duratec 16V (DOHC), tehoja moottorit tarjoavat 58 kW/ 80 hv ja 74 kW/ 100 hv sekä 127 ja 143 Nm · 1,3 litran Duratec 8V. Taloudellinen matalakitkainen moottori. Suorituskyky 50 kW/ 68 hv ja 108 Nm. Menestysmalli Ford Mondeo Vuoden 2002 myötä Ford Mondeo -perhe kasvaa ylellisellä ja urheilullisella Mondeo ST220 -mallilla sekä uudella 130 hevosvoiman TDCi- moottorivaihtoehdolla. Uutta ovat myös erilaiset tekniset ratkaisut, kuten viisinopeuksinen Durashift 5-tronic -automaattivaihteisto ja integroitu lastenturvaistuin. Mondeo ST220 on Mondeo-malliston uusin lippulaiva. Tehoja Mondeo ST220 tarjoaa 226 hevosvoimaa. Samalla auto edustaa Fordin autourheilumaailmastakin tuttua Sport Technologies -osaamista. Mondeo-malliston 90 ja 115 hevosvoiman TDdi-dieselmoottorit saavat rinnalleen 2-litraisen, nykyaikaista common-rail-tekniikka edustavan Mondeo TDCi- moottorin. Vaihtoehto tarjoaa entistä vääntävämmän ja taloudellisemman, mutta myös hiljaisemman ja pehmeämmän ajokokemuksen. Moottorin muita ominaisuuksia ovat nopea reagointi voimakkaastikin kiihdytettäessä. 96 kW/ 130 hevosvoiman TDCi:n huippuvääntö 330 Nm saavutetaan kierrosnopeudella 1 800 rpm. Durashift 5-tronic on Mondeo-malliston uusi 5-nopeuksinen automaattivaihteisto, joka on suunniteltu Mondeon ajo-ominaisuudet huomioon ottaen. Korkealuokkainen vaihteisto on saatavissa 170 hevosvoiman, 24-venttiiliseen Duratec V6 -moottorilla ja 130-hevosvoiman Duratorq TDCi -dieselmoottorilla varustettuihin Mondeo-malleihin. Mondeo-malliston uusinta turvallisuustekniikkaa edustaa myös aikaisemmin vain Ford Galaxyyn saatavana ollut integroitu lastenturvaistuin. Takapenkkiin asennettu istuin helpottaa lapsiperheiden matkustamista eikä erillisiä ja hankalia lastenistuimia tarvita. Urheilullinen Ford ST-mallisto Fordin Sport Technologies eli ST-mallisto on näyttävästi edustettuna uusien ja tehokkaiden Ford Mondeo ST220 ja Ford Focus ST170 -mallien myötä. Tehon lisäyksistä huolimatta kummankaan mallin suunnittelussa ei ole unohdettu ajoturvallisuutta. 226 hevosvoimaisella väännökkäällä 3-litraisella, 24 venttiilin Duratec ST V6 -moottorilla varustettu Mondeo ST220 vastaa vaativimpienkin kuljettajien tarpeisiin. Se kiihtyy 0-100 km/h 7,1 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 243 km/h. Sekä ulko- että sisätilojen muotoilu on toteutettu tyylikkään urheilulliseen henkeen. Sisustuksesta mainittakoon muun muassa näyttävä nahkaverhoilu. Mondeo ST220 -mallia on saatavissa kolme korivaihtoehtoa (4- ja 5-ovinen sekä wagon). Focus ST170 puolestaan vahvistaa Ford Focuksen suorituskykyistä mallistoa. Voimanlähteenä mallissa on kaksilitrainen, 130 hevosvoimaisesta Duratec-moottorista edelleen kehitetty Ford Duratec ST. Tehoja tästä 16 -venttiilisestä, nelisylinterisestä moottorista löytyy 173 hevosvoimaa (7 000 rpm), ja auto kiihtyy 0-100 km/h 8,2 sekunnissa ja sen huippunopeus on 215 km/h. Focus ST170:n vakiovarustelu on erittäin korkea, siinä on huomioitu sekä urheilulliset että kaikki mukavuusvarusteet. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa kuusinopeuksinen Durashift -vaihteisto, 17 tuuman kevytmetallivanteet sekä matalaprofiiliset renkaat, TCS- luistonestojärjestelmä, ABS-jarrut, urheilullinen jousitus sekä tasapainoinen alusta. Ford Focus ST170 on saatavana 3- ja 5-ovisena sekä myöhemmin vuonna 2002 wagon-mallina. Ford Focus Vuosi 2001 oli Ford Focukselle paras myyntivuosi sen markkinoille tulon jälkeen, ja myös toinen vuosi peräkkäin, kun Focus oli maailman ostetuin henkilöauto. Vuoden 2002 myötä tämä vuosien 2000 ja 2001 suosituin auto uudistui. Maltillisesti uudelleen muotoiltu Focus tuo mukanaan uuden 1.8- litraisen Duratorq TDCi -dieselmoottorivaihtoehdon ja parannuksia niin mukavuus- kuin turvavarusteisiin. Uutuusmallin myötä markkinoille tulevat uudet suorituskykyiset ST170 ja Focus RS -mallit. Uutta Focuksessa on niin etu- kuin takapuskureihin lisätyt suojalistat, jotka suojaavat autoa paremmin raapaisuilta ja kolhuilta. Muutoksen yhteydessä myös sivuvilkut on siirretty etupuskureista kirkaslasia olevien ajovalojen kanssa samaan konsoliin. Samalla sporttisen tyylikkäät etusumuvalot on sijoitettu ulommas, ja ne ovat nykyistä suuremmat. Muutokset näkyvät myös varustetasoissa. Focus Ambienteen kuuluvat muun muassa Ford 6000CD -audiojärjestelmä, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkötoimiset peilit ja korkeatasoinen verhoilu. Sporttisessa Focus Trend -mallissa on Ambiente-mallin varusteiden lisäksi urheilulliset etuistuimet ja jousitus, etusumuvalot sekä nahkaverhoiltu ohjauspyörä. Vauhdikasta ilmettä Focus Trendiin luovat lisäksi erikoisverhoilu sekä yksityiskohtien metallinväriset Titanium-koristeet. Ylellinen ja edustava Focus Ghia -malli tarjoaa Ambiente-varusteiden lisäksi ilmastoinnin, 15-tuumaiset alumiinivanteet, sähkötoimiset etu- ja takasivuikkunat, nahkaisen ohjauspyörän, kuljettajan istuimen sähkökäyttöisen korkeudensäädön, korinväriset sivulistat ja ovenkahvat sekä ajotietokoneen monitoiminäytöllä. Lisäksi varustetasoon kuuluu tyylikäs verhoilu. Focus-malliston kattavan vakiovarustuksen lisäksi Focus 2002 -malleihin on tarjolla laaja valinnaisvarusteiden valikoima. Siihen kuuluvat muun muassa automaattinen ilmastointi (ATC), Xenon-ajovalot (Trend, Ghia ja ST170) sekä automaattivaihteisto (2,0i-moottorivaihtoehto), kuuden CD:n audiojärjestelmä sekä kattoluukku. Valinnaisvarusteisiin kuuluu myös Interior Versatility Package (IVP), jonka myötä Focuksen sisätiloista tulee entistäkin toimivammat. IVP-pakettiin kuuluu muun muassa etumatkustajan eteenpäin taitettava tuolin selkämys, jota taitettuna voi käyttää vaikka työpöytänä ja 40/20/40-suhteessa taitettavat takaistuinten selkänojat, jotka puolestaan helpottavat tilojen muuttamista tarpeen mukaan. Uusi Focus-mallisto tarjoaa suorituskykyisen Focus ST:n lisäksi Focus RS:n, jonka suunnittelun esikuvana on ollut MM-rallisarjassa mainetta niittänyt Ford Focus RS WRC. Tehoja 220 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 300 Nm tarjoava, kaksilitraisella Duratec RS-moottorilla varustettu malli kiihtyy 0-100 km/h 6,7 sekunnissa. Huippunopeus on 225 km/h. Vielä tänä vuonna markkinoille tulevaa mallia valmistetaan vain rajoitettu erä. Ford Focus on saavuttanut monia arvostettuja voittoja ja titteleitä ensiesittelystään alkaen. Sen viimeisimpiä meriittejä on, kun Saksan teollisuuden johtava viranomaistaho TÜV, joka kontrolloi ja hyväksyy teollisuus- ja kuluttajatuotteiden laatustandardit, julisti Focuksen vuoden 2002 autoraportissaan luotettavimmaksi automalliksi 1-3 vuotta vanhojen autojen luokassa. Ford Focus on ensimmäinen saksalaisvalmisteinen auto, joka on voittanut tämän testin vuoden 1987 jälkeen. Saksan TÜV:n kattavassa analyysissa vertaillaan yhteensä 107 eri valmistajan Saksan markkinoilla olevaa automallia. Tutkituista Ford Focuksista 92,7 prosenttia oli täysin virheettömiä. Toinen osoitus saksalaisten asiakkaiden tyytyväisyydestä Ford Focukseen on "Schwacke's Automobile Index", joka kertoo käytettyjen autojen jälleenmyyntiarvosta. Kolme vuotta Focuksen lanseerauksen jälkeen (lokakuu 1998) Focus oli marraskuun 2001 indeksilistauksen toisella sijalla hinnallaan, joka oli 67,06 prosenttia alkuperäisestä myyntiarvosta. Focus jäi vain neljä prosenttia listan ensimmäiseksi sijoittuneesta Volkswagen Golfista. Focuksen menestys on peilautunut myös Ison-Britannian markkinoille, jossa automyyjät ovat nimenneet Ford Focuksen käytettyjen autojen suosikikseen ja jolla on yksi luokkansa parhaimmista jälleenmyyntiarvoista. CAP Used Car Confidence Indeksin mukaan suurin osa Ison-Britannian automyyjistä on sanonut, että Focus on heidän myyntivarastonsa suosikkiauto. Isossa-Britanniassa Ford Focuksella on Fordin malleista paras ja perheautosegmentissä toiseksi paras vaihtoarvo VW Golfin jälkeen. Ford Focuksia kuitenkin myydään kaksi kertaa enemmän kuin VW Golfeja. Vuonna 2001 Ford Focuksia myytiin maailmanlaajuisesti 895 700 kappaletta. Euroopassa Focuksia myytiin kaikkiaan 568 000 autoa. Myynti kasvoi 5,7 prosenttia vuoteen 2000 verrattuna. Kaikkiaan Focuksia on tuotettu yli 2,5 miljoonaa kappaletta sen jälkeen, kun se tuli markkinoille lokakuussa 1998. TDCi-mallisto edustaa Fordin nykyaikaista dieseltekniikkaa Ford Focus oli Fordin ensimmäinen auto, jonka moottorivalikoimaan tuli vuonna 2001 common-rail-dieseltekniikkaa edustava Duratorq TDCi - moottori. Vuoden 2002 myötä TDCi-moottoreita on saatavana myös muihin Fordin malleihin, kuten Mondeoon ja täysin uuteen Ford Fiestaan. Myöhemmin vuonna 2002 myös Ford Transit sekä Ford Transit Connect saavat omat TDCi-moottorivaihtoehdot. Moottorivalikoiman laajeneminen osoittaa Fordin sitoutuneisuutta dieselmoottoritekniikan kehittämiseen sekä halua vastata eurooppalaisten kuluttajien tarpeisiin tarjoamalla yhä kehittyneempiä ja taloudellisempia moottorivaihtoehtoja. Merkkinä sitoutumisesta dieseltekniikan kehittämiseksi on myös yhtiön päätös valjastaa Isossa- Britanniassa sijaitseva Dagenhamin moottoritehdas Ford Motor Companyn uudeksi dieseltekniikan kehittämiskeskukseksi. Ford on alan ensimmäisiä autonvalmistajia, jolla on tarjota toisen sukupolven common-rail-tekniikkalla varustettuja moottoreita. Uuden Fiestan myötä Fordin TDCi-moottorivalikoima kasvaa entisestään tarjoten nyt TDCi-vaihtoehdon 1,4 litrasta aina 2,0 litraan. Fiestan nykyaikainen 1,4 litran Duratorq TDCi -moottori tarjoaa pienestä koostaan huolimatta tehoja 68 hevosvoimaa ja vääntöä 160 Nm. Moottori on lisäksi yksi luokkansa taloudellisimmista voimanlähteistä, sillä sen kulutus sadalla kilometrillä on vain 4,3 litraa. Moottorin CO2-päästöt ovat vastaavasti alhaiset, 114 g/km. Myös Euroopan Fordin tavara-automallistoon on tulossa TDCi- moottorivaihtoehdot. Euroopan myydyin keskikokoluokan etuvetoinen Ford Transit saa valikoimiinsa 125 hevosvoimaa tehoja tarjoavan Duratorq TDCi -moottorin. Myös uusi pienempään kokoluokkaan kuuluva Transit Connect saa oman TDCi-vaihtoehdon. Ford Duratec SCi -moottorit Euroopan Ford aloittaa vuonna 2003 uuden sukupolven Direct-Injection Spark-Ignition (DISI) -bensiinimoottoreiden valmistuksen. Uuden moottoriperheen nimi on Duratec SCi, jonka SCi tulee sanoista "Smart Charge injection". Uusissa kehittyneissä bensiinimoottoreissa yhdistyvät dieseltekniikasta tuttu suoraruiskutus sekä parantunut suorituskyky ja alhainen polttoaineenkulutus. Moottoriperheeseen kuuluu myös joitakin turboahdettuja versioita, joista Geneven autonäyttelyssä on esillä 1,1 litran kolmisylinterinen moottori. Duratec SCi -moottori on suunniteltu tarjoamaan ison moottorin suorituskyvyn polttoainetaloudellisuutta kuitenkaan uhraamatta. Turboahdin mahdollistaa väännön hyödyntämisen entistä laajemmin. Lisäksi moottorin venttiilien muuttuva ajoitus parantaa polttoainetaloudellisuutta ja vähentää päästöjen määrää. Tarkempaa tietoa moottoreista annetaan lähempänä niiden esittelyä. Fordin vahvat kaupunkimaasturit ja pick-upit Fordin kaupunkimaastureita ja pick-upeja edustavat Geneven autonäyttelyssä jykevät Ford Maverick ja Ford Ranger. Ford Maverickin urheilullinen ulkonäkö ja suorituskyky vetoavat varsinkin nuorempiin ostajiin. Monikäyttöisessä Maverickissa yhdistyvät sekä vahva runko että ajo-ominaisuudet, joita Mavericikin uusi ControlTrac IItm -järjestelmä osaltaan tukee. Järjestelmä siirtää tarvittaessa automaattisesti ja huomaamatta voiman etupyöriltä takapyörille etupyörien alkaessa sutia. ControlTrac tekee autosta myös taloudellisemman järjestelmän tasapainottaessaan voiman jakautumista. Maastossa ajettaessa kuljettaja voi lisäksi kytkeä päälle nelivedon. Maverickin kaikkien pyörien erillisripustus sekä hienosäädetty hammastanko-ohjaus tekevät autosta varman ajettavan niin kaupungissa kuin vaativissa maasto-olosuhteissa. Maverickin moottorivaihtoehdot ovat 2,0 litran rivimoottori ja 3,0 litran V6 -moottori. Maverick on myös varsin vetokykyinen, V6- moottorilla varustetun mallin vetokyky on 1 700 kiloa, mikä vastaa pienen veneen painoa. Maverick tarjoaa luokkansa suurimmat sisätilat. Tilaa on viidelle aikuiselle (takana on jalkatilaa 925 mm). Takaistuimien selkänojat voi taittaa alas 60/40-suhteessa. Kaikkiaan Maverickin vetoisuus on 1 830 litraa. Takavetoinen Ford Ranger puolestaan tarjoaa entistä väännökkäämmän 2,5 litran Duratorq Turbodiesel -moottorin. Uusi välijäähdytteinen 12- venttiilinen Duratorq WLT Turbodiesel -moottori tuo takavetoiseen Rangeriin tehoja 84 hevosvoimaa (62 kW) kierrosnopeudella 4000 rpm, kun aikaisempi moottoriversio tarjosi 78 hevosvoimaa (57 kW) kierrosnopeudella 4100 rpm. Myös vääntövoima on kasvanut 168 Nm:stä (2500 rpm) 195 Nm:iin (2000 rpm). Uusi moottori on siten entistä suorituskykyisempi, taloudellisempi ja miellyttävämpi ajaa. Pakokaasujen kierrätysjärjestelmällä varustettu WLT-moottori täyttää EC Stage 3 - määräykset. Nelivetoisissa Rangereissa voimanlähteenä on niinikään 2,5 litran Duratorq WLT Turbodiesel -moottori. Sen maksimiteho on 109 hevosvoimaa (80 kW) kierrosnopeudella 3 500 rpm:n ja huippuvääntö 266 Nm 2 000 rpm. Tultuaan markkinoille vuonna 1999 Ford Ranger on ollut eurooppalaisten pick-up-ostajien suosiossa ja muun muassa Ison-Britannian markkinoiden johtava malli vuonna 2000. Vuonna 2001 Ford Rangereita myytiin Euroopassa ennätykselliset 10 734 kappaletta, mikä merkitsi Rangerille neljättä sijaa segmentissään. Tämä oli omiaan myös nostamaan Fordin osuutta (8,6 prosenttia vuonna 2001) kevyiden ja keskikokoisten tavara- autojen luokassa. Lisätietoja: Oyj Ford Abp, tiedotusosasto, puh. (09) 351 700, faksi (09) 374 3081 Lehdistökuvat ja -tiedotteet: www.media.ford.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT00190/wkr0002.pdf