Uutisia Fordilta

Report this content

Uutisia Fordilta Huhtikuu 2002 Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan henkilöautomyynti nousi maaliskuussa 9 520 autoon. Kaiken kaikkiaan tammi-maaliskuussa henkilöautoja on rekisteröity 30 110. Tämä on maaliskuun noususta huolimatta 2,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Ford-merkkisiä henkilöautoja rekisteröitiin tammi-maaliskuussa 2 719 kappaletta. Luku vastaa 9,0 prosentin osuutta ja kolmatta sijaa markkinoilla. Uusia Ford Focuksia rekisteröitiin maaliskuussa 374 kappaletta. Focus oli neljänneksi myydyin auto ja sen osuus markkinoista 3,9 prosenttia. Euroopan laajuisesti Ford Focus teki myyntihistoriaa maaliskuussa: se myi kaikkiaan 69 517 autoa. Ford Mondeoita rekisteröitiin maalikuussa 315 kappaletta. Luku vastaa 3,3 prosentin osuutta markkinoilla. Kaikkiaan tammi-maaliskuussa Mondeoita on rekisteröity 1 045 kappaletta. Ford Transit -pakettiautoja rekisteröitiin tammi-maaliskuussa kolmanneksi eniten eli 347 kappaletta. Fordin osuus pakettiautomarkkinoista oli 10,3 prosenttia. Yhteensä pakettiautoja rekisteröitiin ensimmäisen neljänneksellä 3 370 kappaletta. Kevyiden kuorma-autojen luokassa Ford Transit -merkkisiä kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-maaliskuussa 88 kappaletta. Kaikkiaan kevytkuorma- autoja on rekisteröity vuoden alusta maaliskuuhun mennessä 1 279 kappaletta. Ford jatkoi maaliskuun myötä menestystään yhteisöjen yhtenä suosituimpana automerkkinä. Kaikkiaan yhteisöt ovat rekisteröineet tammi- maaliskuussa Ford-henkilöautoja 1 041 kappaletta. Ford on toiseksi suosituin henkilöautomerkki, ja sen osuus markkinoista on 9,4 prosenttia. Ford-pakettiautoja yhteisöt rekisteröivät 294 kappaletta. Tämä vastaa markkinoilla kolmatta sijaa ja 11,2 prosentin osuutta. Mondeo jatkaa menestystään maailmalla. Se voitti saksalaisen Auto motor und sport -lehden huhtikuun käyttäjätestin. Lehden raati kiitteli Mondeota muun muassa erinomaisesta ajettavuudesta ja käsiteltävyydestä. Testin muita autoja olivat Opel Vectra, VW Passat ja Renault Laguna. Fordin Saarlouisin tehdas Saksassa saavutti maaliskuun 26. päivänä 2 miljoonan Ford Focuksen tuotantorajan. Saarlouisin tehdas on yksi tuottoisimmista tehtaista Euroopassa. Ford Focuksia valmistuu joka päivä 1 830 kappaleen vauhdilla 6 400 työntekijän voimin, jotka työskentelevät kolmessa vuorossa. Tehtaan vuoden 2001 Focus-kokonaistuotanto ylsi ennätykselliseen 408 405 kappaleeseen, josta vientiin suuntautui lähes 77 prosenttia. Ford Focuksia valmistetaan myös Espanjan Valenciassa, Mexicon Hemosillossa, Argentiinan Pachecossa ja USA:n Waynessa. Ford Motor Company Limited ja BT ovat solmineet Fordin historian suurimman yksittäisen autotilaussopimuksen. Kolmivuotisen sopimuksen myötä Ford toimittaa brittiläiselle teleyhtiölle sekä lyhyellä että pitkällä akselivälillä ja dieselmoottorilla varustettuja Ford Transiteja. BT:n autokanta on kaikkiaan 22 000 autoa. Ford Motor Company ja näyttelijä-ohjaaja Christopher Reeve kampanjoivat yhdessä Ford Mobility Motoring -ohjelman puolesta. Kampanjan myötä muun muassa liikuntaesteisillä on mahdollisuus tutustua Fordin autoihin ja apuvälineisiin, jotka on suunniteltu kohderyhmää varten. Ford julkistaa rintasyövästä tiedottavan kampanjan. Kampanjaa vauhdittavat muotisuunnittelija Kate Spaden suunnittelema rintanauha sekä kuuluisuudet, kuten laulaja Sheryl Crow ja näyttelijät Cuba Gooding Jr. ja Susan Sarandon. Ford Motor Companyn lasten matkustamisen turvallisuuteen huomiota kiinnittävän Boost America -kampanjan myötä on jaettu jo 750 000 turvaistuinta. Viime vuoden toukokuussa alkaneen kampanjan tavoitteena on jakaa miljoona turvaistuinta vähätuloisille perheille ja samalla kiinnittää ylipäätään perheiden huomio lasten autossa matkustamisen turvallisuuteen. Kampanja jatkuu kesäkuuhun asti. Ford Rallye Sport -tiimi taistelee yhä tiiviisti MM-rallimestaruudesta viidennen Kyproksella ajetun osakilpailun jälkeen. Ford-tiimin Colin McRae ja Nicky Grist taistelivat itsensä kisan kuudenneksi Markko Märtinin ja kartturinsa Michael Parkin ollessa kahdeksansia. Carlos Sainz ja Luis Moya olivat puolestaan sijalla 11 perässään suomalainen Ford RS:llä ajava yksityistiimi Janne Tuohino ja Petri Vihavainen. Seuraava kisa ajetaan Argentiinassa 17.- 19. toukokuuta. Lisätiedot: Oyj Ford Abp, tiedotusosasto, puh. (09) 351 700, faksi (09) 374 3081 Lehdistötiedotteet ja -kuvat: www.media.ford.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/25/20020425BIT00580/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/25/20020425BIT00580/wkr0002.pdf