UUTISIA FORDILTA Maaliskuu 2002

Report this content

UUTISIA FORDILTA Maaliskuu 2002 Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan uusia henkilöautoja rekisteröitiin helmikuussa 8 456 kappaletta. Kaiken kaikkiaan tammi- helmikuussa henkilöautoja on rekisteröity 20 590 kappaletta. Tämä on 1,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Ford-merkkisiä henkilöautoja rekisteröitiin tammi-helmikuussa kaikkiaan 1 923 kappaletta. Luku vastaa 9,3 prosentin osuutta ja kolmatta sijaa markkinoilla. Viime vuoteen verrattuna Ford-autojen myynti kasvoi 2,7 prosenttia. Uusia Ford Focuksia rekisteröitiin helmikuussa 400 kappaletta. Focus oli toiseksi myydyin auto, ja sen osuus markkinoista oli 4,7 prosenttia. Kaikkiaan Ford Focuksia on rekisteröity tammi-helmikuussa 824 kappaletta. Ford Mondeoita rekisteröitiin helmikuussa 329 kappaletta. Tammi- helmikuussa myytiin Ford Mondeoita 730 kappaletta. Viime vuoteen verrattuna Mondeoiden myynti kasvoi 20,5 prosenttia. Ford Transit -pakettiautoja rekisteröitiin tammi-helmikuussa kolmanneksi eniten eli 224 kappaletta. Fordin osuus pakettiautomarkkinoista oli 9,6 prosenttia. Yhteensä pakettiautoja rekisteröitiin tammi-helmikuussa 2 330 kappaletta. Pakettiautojen myynti kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 1,8 prosenttia. Kevyiden kuorma-autojen luokassa Ford Transit -merkkisiä kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-helmikuussa 55 kappaletta. Kaikkiaan kevytkuorma- autoja rekisteröitiin tammi-helmikuussa 383 kappaletta. Yhteisöt rekisteröivät Ford-henkilöautoja tammi-helmikuussa 757 kappaletta. Ford oli toiseksi suosituin henkilöautomerkki, ja sen markkinaosuus oli 10,1 prosenttia. Ford-pakettiautoja yhteisöt rekisteröivät 191 kappaletta. Tämä vastaa markkinoilla kolmatta sijaa ja 10,6 prosentin osuutta. Fordin uusin tulokas StreetKa vauhdittaa yhden tämän hetken kuumimman laulajatähden Kylie Minoguen kevätkiertuetta "Fever". Kiertue antaa mahdollisuuden tutustua StreetKahan ennenkuin se tulee myyntiin vuoden 2003 alussa. StreetKa edustaa roadster-tyyppisiä autoja. Sen virtaviivainen ja tyylikäs muotoilu on Fordin Ghia Design Studion käsialaa. Auton virallinen julkistamistilaisuus on syksyllä pidettävässä Pariisin autonäyttelyssä. Maailmanlaajuisten myyntitilastojen mukaan Ford Focus jatkaa jo toista vuotta peräkkäin maailman suosituimpana automallina. Yhteensä vuonna 2001 Ford Focuksia myytiin 895 700 kappaletta. Focuksen voittoisaa saavutusta siivittävät menestys maailman suurimmilla automarkkinoilla Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Volkswagen Golf oli tilastojen toinen. Toyota Corolla ja Peugeot 206 jakoivat puolestaan kolmannen sijan. Ford on mukana huhtikuun lopussa järjestettävässä Ison-Britannian kaupallisten ajoneuvojen näyttelyssä kattavalla mallistolla. Mukana on muun muassa Transit Connect, josta esillä on sekä lyhyen että pitkän akselivälin mallit. Lisäksi mukana näyttelyssä ovat neljä uutta mallia: 12- ja 17-paikkaiset minibussit, 6-paikkainen jatko-ohjaamollinen Transit sekä lyhyellä akselinvälillä varustettu nestekaasukäyttöinen LPG- Transit. Täysin uuden Ford Fiestan markkinoilletulo on ennakkotiedoista poiketan aikaistunut. Uusi Fiesta saapuu Suomeen jo kesäkuussa 2002. Aikaistamisen teki mahdolliseksi se, että Ford päätti lisätä tuotantoaan niin, että uusi Fiesta saadaan samoihin aikoihin kaikkiin Euroopan maihin. Ford Fiesta edustaa Fordin uutta pienten henkilöautojen sukupolvea. Täysin uuden muotoilun lisäksi Fiesta tarjoaa entistä kattavamman mukavuus- ja turvavarustelun sekä entistä tehokkaammat moottorivaihdoehdot. Ford pitää edelleen toista sijaa MM-rallin valmistajien sarjassa Kataloniassa, Espanjassa ajetun kolmannen osakilpailun jälkeen. Kaikkiaan Fordilla on koossa 25 pistettä. Kuljettajien sarjassa Fordia edustaa viidettä sijaa pitävät Carlos Sainz ja Luis Moya. Sainzille Espanjan kisa oli kaikkiaan 155. MM-sarjassa. Kisan myötä hän on kaikkien aikojen kokenein kuljettaja ja ohittaa näin tilastoissa nelinkertaisen MM-rallivoittajan Juha Kankkusen. Sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Kyproksella 19.-21. huhtikuuta. Lisätiedot: Oyj Ford Abp, tiedotusosasto, puh. (09) 351 700, faksi (09) 374 3081 Lehdistötiedotteet ja -kuvat: www.media.ford.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/26/20020326BIT00750/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/26/20020326BIT00750/wkr0002.pdf