Miljoonas Ford Ka valmistui Fordin Valencian tehtaalta, Espanjassa

Miljoonas Ford Ka valmistui Fordin Valencian tehtaalta, Espanjassa Fordin omaleimaista New Edge Design -muotoilua edustava, vuonna 1996 markkinoille tullut Ford Ka on yhä yksi suosituimmista pienen kokoluokan henkilöautoista. Merkkinä suosiosta on miljoonas Ford Ka, joka valmistui kesäkuussa Fordin Valencian tehtaalta, Espanjassa. Pariisin Motor Show'ssa kuusi vuotta sitten ensiesittelynsä saanut Ford Ka erosi muista omaleimaisella muotoilullaan. Kan iättömän trendikäs ilme saa yhä päät kääntymään puoleensa. Koko Ford-mallistoa ajatellen Ka on viitoittanut tien aikaisemmin muita automalleja suosineiden sydämiin. Kaikkiaan 65 prosentille uuden Kan hankkineille Ka oli heidän ensimmäinen Ford-auto. Ka oli Ford-automalliston ensimmäinen, jossa toteutettiin yhtiön uutta, käytännöllistä, mutta pirteää New Edge Design -muotoilua. Sen moderni- ilmeinen sisustus ja kokoluokassaan suurimpia oleva tavaratila ovat miellyttäneet Kan valinneita autoilijoita. Lisäksi varsinkin ruuhka- Euroopan autoilijoita ovat ilahduttaneet Kan käsiteltävyys, vaivaton pysäköiminen ja taloudellisuus. Ka on saanut oman nimikkoklubinsa Isossa- Britanniassa, Turkissa, Japanissa ja Hollannissa. Ka on myös inspiroinut taiteilijoita. Isobritannialainen taiteilija Rob Scott järjesti tila- taidetta ja automuotoilua yhdistäneen, eri yökerhoja ja liikkeitä kiertäneen Ka Aquarium -näyttelyn. Saksalainen taitelija HA Schult puolestaan kuvitti maalaten 50 Kata World Globe -näyttelyynsä. Ka on saanut myös useita palkintoja ja kunniamainintoja. Mm. American Industrial Design Excellence Award ja European Award for Auto Design edustavat Kan saamia kansainvälisiä automuotoilun palkintoja. Myös useat autolehdet ovat palkinneet Kan. Isossa-Britanniassa ilmestyvä What Car - lehti on palkinnut Kan jo kuutena vuotena peräkkäin "Best Budget Car" -tittelillä. Varsinaisena markkinoille tulovuotenaan 1997 Ford Kata myytiin yksistään Saksassa 60 000 kappaletta, ja suosio jatkuu edelleen. Viime vuonna viidellä Euroopan suurimmilla automarkkinoilla myytiin lähes 136 000 Kata. Ka mukana autourheilussa FordRallye Sport -tiimin kisa-Ka perustuu tavalliseen, sarjavalmisteiseen Kahan. Kalle omistettu Ford Racing Rally Ka Championship -kisa on kasvattanut suosiotaan. Ison-Britannian lisäksi kisaa ajetaan nyt myös Espanjassa. Sarja tarjoaa urallaan alussa oleville rallikuljettajille mahdollisuuden näyttää kykynsä mahdollisimman alhaisin kuluin. Lisää sporttisuutta kaipaavalle Isossa-Britanniassa on myynnissä myös Racing Ka -varustepaketti, johon kuuluu muun muassa Ford Racing Sparco -etuistuimet. Uutta ilmettä erikoismalleilla Piristystä ja ylellisyyttä kaipaaville kattava Ka-mallisto on tarjonnut ja tulee tarjoamaan Limited Editions -erikoismalleja, joissa yksityiskohtia on hiottu ja joissa on tarjolla ylimääräistä luksusta. Tähän mennessä Fordin suunnittelijat ovat valmistaneet jo yli 20 eritavoin räätälöityä Ka-mallia milloin jonkun yrityksen, tuotemerkin tai taiteilijan inspiroimana. Suomessa olemme mm. saaneet tutustua Color ja Elegance -erikoismalleihin. Ensi vuodeksi alati uudistuva mallisto tarjoaa nuorekkaan ja urheilullisen katseen vangitsijan, StreetKan. Lisätietoja: OyjFord Ab, tiedotusosasto, puh. (09) 351 700, faksi (09) 374 3081 Lehdistökuvat ja -tiedotteet: www.media.ford.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/20/20020620BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/20/20020620BIT00010/wkr0002.pdf