Uutisia Fordilta - syyskuu 2002

Uutisia Fordilta syyskuu 2002 - Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan henkilöautoja rekisteröitiin elokuussa 10 233 kappaletta. Tämä on lähes 14 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Kaiken kaikkiaan henkilöautoja on rekisteröity tammi- elokuussa 85 340 kappaletta. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna myynti kasvoi 6,6 prosenttia. Ford-merkkisiä henkilöautoja rekisteröitiin elokuussa yhteensä 873 kappaletta. Kaikkiaan Ford-henkilöautoja on myyty tammi-elokuussa 7 576 kappaletta. Tämä merkitsee 8.9 prosentin markkinaosuutta ja kolmatta sijaa markkinoilla. Mallikohtaisesti uusia Ford Focuksia rekisteröitiin elokuussa 356 kappaletta ja Ford Mondeoita 304 kappaletta. Kaikkiaan Ford Focuksia on myyty tammi-elokuussa 3 254 kappaletta ja Mondeoita puolestaan 3045 kappaletta. Ford Transit -pakettiautoja on rekisteröity tammi-elokuussa luokassaan kolmanneksi eniten eli 865 kappaletta. Transitin markkinaosuus oli 10,0 prosenttia. Pakettiautojen kokonaismyynti kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 4,4 prosenttia. Ford Transit -malliston voittokulku jatkuu maailmalla. Ensi vuoden alussa Suomen markkinoille tuleva Ford Transit Connect on jo saavuttanut ensimmäiset palkintonsa. Se voitti isobritannialaisen What Van? -lehden Van of the Year Award 2002 -palkinnon. Samalla tulokas voitti Best Light Van ja Best Security for Light Vans -palkinnot. Kevyiden kuorma-autojen luokassa Ford Transit -merkkisiä kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-elokuussa 229 kappaletta. Kaikkiaan kevytkuorma- autoja on rekisteröity 1 624 kappaletta. Kevyiden kuorma-autojen kokonaismyynti kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 12,5 prosenttia. Ford jatkaa yhä yhteisöjen suosituimpana henkilöautomerkkinä. Sen osuus markkinoista on 10,7 prosenttia. Ford-pakettiautoja yhteisöt puolestaan rekisteröivät 730 kappaletta. Tämä vastaa markkinoilla kolmatta sijaa ja 10,7 prosentin osuutta. Ford testaa Euroopassa uutta päästötöntä polttokennoautoaan Ford Focus FCV:tä . Autossa yhdistyvät maailman myydyin henkilöauto sekä viimeisin hybridi- ja polttokennotekniikka. Kiertueen myötä auto on nähtävillä Pariisin ja Birminghamin autonäyttelyissä. Ford Division ja PGA Tourin golftähti Phil Mickelson ovat tehneet yhteistyösopimuksen. "Fordilla ja minulla on paljon yhteistä, kuten sitoutuminen perheeseen ja halu voittaa", toteaa 21-kertainen PGA- osakilpailuvoittaja Mickelson. Sopimuksen myötä Mickelson osallistuu Fordin markkinointikampanjoihin. Ford puolestaan vahvistaa läsnäoloaan PGA-turnauksissa. Ford Motor Companyn uusi Venäjällä kesän alussa avattu Vsevolozhsk'n tehdas lähellä Pietaria on saanut ISO14001-ympäristösertifikaatin vaikka tuotanto ei ole vielä edes päässyt kunnolla toimintaansa. Pietarin tehdas liittyi näin 111 muun Fordin tuotantolaitoksen ja alihankkijan joukkoon, joilla kaikilla on ISO 14001. Vuonna 1998 Ford oli ensimmäinen autonvalmistaja, jonka kaikki tehtaat kuuluivat ISO 14001-piiriin. Pietarissa Ford valmistaa Ford Focusta Venäjän omille markkinoille. Tuotantokapasiteetti vuodessa on 25.000 autoa, mutta kapasiteettia on mahdollista lisätä kysynnän kasvaessä jopa 100.000 yksikköön vuodessa. Uutta 5-ovista Ford Fiestaa on myyty tammi-elokuun 2002 aikana Euroopassa 197.500 kappaletta. Luku on 22.000 kappaletta enemmän kuin vuotta aikaisemmin myytiin edellistä mallia. Myös Fiestan markkinaosuus Euroopassa on kasvanut 1.6 prosentista 1.9 prosenttiin. Ford Fusion kasvattaa Fordin pienten autojen kokoluokkaa tästä kuusta alkaen ja 3- ovinen Fiesta lokakuun lopusta. Ford Motor Company istuttaa yhteensä 30 000 kukkaa, pensasta ja puuta Ford Rouge Centerin läheisyydessä sijaitsevalle 1,6 hehtaarin suuruiselle alueelle. Istutuksen tarkoituksena on tutkia pilaantuneen maaperän puhdistamista kasvillisuuden avulla. Fordin ohella yksivuotiseen tutkimusprojektiin osallistuu Michigan State University. Lisätietoja: Oy Ford Ab, tiedotusosasto, puh. (09) 351 700, faksi (09) 374 3081 Lehdistötiedotteet ja -kuvat: www.media.ford.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00420/wkr0002.pdf