Foreca Oy ja Suomen Kelitieto Oy aloittivat yhteistyön

Report this content

Foreca Oy ja Suomen Kelitieto Oy aloittivat yhteistyön Foreca on tehnyt Suomen Kelitieto Oy:n kanssa kaksivuotisen sää- ja kelipalveluiden toimitus- ja yhteistyösopimuksen. Yhteistyö tuottaa asiakkaiden käyttöön teiden, katujen ja pihojen talvikunnossapitoa tehostavaa sää- ja kelipalvelua. Palvelu auttaa ennakoimaan mm. lumisadetta, liukkautta ja alijäähtynyttä vesisadetta, joten suoritettavien toimenpiteiden ajantasaisuus ja tienkäyttäjien turvallisuus paranee. Foreca on kehittänyt teiden kunnossapitohenkilöstöä varten extranet- pohjaisen sääpalvelun, jonka avulla voidaan itsenäisesti ennakoida säätilan muutoksia ja sen vaikutuksia keliin. Palvelu sisältää mm. tutkakuvia ja hyvin yksityiskohtaisia aluellisia sääkarttoja. Forecan tuottamat sääpalvelut perustuvat sen kehittämään erittäin tarkkaan ETA-säämalliin, joka pystyy ennustamaan mm. lumisateita ja lämpötiloja olennaisesti vanhempia säämalleja tarkemmin. Kesällä 2002 suoritetut vertailut osoittivat jopa 20-60 % tarkempia ennusteita sateissa. Suomen Kelitiedon kelinhallintayksikkö päivystää 24 h. Palvelun tuottamiseen käytetään Forecan toimittaman säätiedon lisäksi mm. tiehallinnon omistamaa maan kattavaa tiesääasema- ja kelikameraverkostoa. Näiden avulla pystytään tarkasti määrittelemään ennakkoon sään sekä kelin muutokset ja niiden vaikutus talvikunnossapitoon. Näin kunnossapitäjät pystyvät varaamaan oikeat resurssit oikeaan aikaan ja saavuttamaan selkeät kustannussäästöt niin henkilöstö- kuin materiaalikuluissakin. Suomen Kelitiedolta voi tilata erilaisia puhelin- ja hälytyspalveluita esim. yön aikana mahdollisesti suoritettaviksi tulevista toimenpiteistä kuten auraus-, hiekoitus- ja suolaustarpeesta. Foreca Oy Foreca Oy on Pohjoismaiden suurin yksityinen sääpalveluyritys. Yhtiö tuottaa tehokkaasti, joustavasti ja asiakaslähtöisesti korkeatasoisia ja innovatiivisia sääpalveluita kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Vuonna 1996 perustettu Foreca on saavuttanut Suomessa nopeasti vahvan aseman modernina ja luotettavana sääpalvelutoimittajana. Lisätietoja: Annette Saarinen, Myyntijohtaja, puhelin 09 6689 6434 Suomen Kelitieto Oy Suomen Kelitieto Oy on perustettu 2000 tuottamaan erikoispalveluja yleisten liikennealueiden haltijoille ja käyttäjille. Yhtiön päätuotteita ovat erilaisten säähän ja keliin liittyvien mittauslaitteiden asennukset, ylläpidot ja kehittäminen, liikennealueiden kunnossapitäjille annettava työturvallisuus- ja menetelmäkoulutus, tiestöön ja sen kunnossapitoon liittyvät erilaiset mittauspalvelut sekä Kelinhallintakeskuksen palvelut. Yksityisellä omistuspohjalla olevista yrityksistä Suomen Kelitieto Oy on saavuttanut edellä mainituilla osa-alueilla johtavan aseman Suomessa. Lisätietoja: Antti Alastalo, Toimitusjohtaja, puhelin 020 1984241 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/25/20020925BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/25/20020925BIT00040/wkr0002.pdf