Olisiko ”ilmaisten aamiaisten” aika jo ohi?

Suomessa työssään kotipaikkakuntansa ulkopuolella matkustavalle maksetaan päivärahaa. Päivärahalla työnantaja korvaa tilapäisestä työmatkasta aiheutuneita kustannuksia. Korvaukset ovat verottomia kunhan ne perustuvat todellisiin kuluihin tai viranomaisten määrittelemiin muihin arvoihin. On väistämätöntä pohtia olisiko tällaisten ”ilmaisten aamiaisten” aika jo ohi?

Verottajan sivuilla lukee seuraavasti: ”Päiväraha on korvausta tavallista suuremmista ruokailukuluista. Jos työmatkaan sisältyy ilmainen tai työnantajan kustantama ruokailu (kokopäiväraha/kaksi ateriaa), päiväraha on puolet edellä mainituista määristä”. Toisin sanoen työkseen matkustava saa täyden päivärahan vaikka ruokailee hotellin tai muun majoituskohteen aamupalan työnantajansa maksamana. Etu on merkittävä, sillä kotonahan meistä jokainen sen maksaa itse?

Suomi on saanut tuoreen uuden hallituksen, joka suurella draivilla ryhtyy tekemään Suomesta entistä kilpailukykyisempää ja tuotantoteholtaan parempaa. Kilpailukyvyssämme olemme monien erilaisten kulujen ja maksujen takia jääneet kilpailijamaittemme jalkoihin. Myös ns. normitalkoisiinkin on luvattu ryhtyä.

On väistämätöntä pohtia olisiko tällaisten ”ilmaisten aamiaisten” aika jo ohi. Onko kyse menneisyyden jäänteestä, josta tulisi luopua? Kun joistakin saavutetusta edusta kilpailukykymme kohentamiseksi on välttämätöntä luopua - tämä voisi olla järkevimmästä päästä? Samalla tarjottaisiin kullekin työkseen matkaavalle vapaus valita mitä, missä ja miten he aamupalansa syövät.

Jos edes syövät. Fazerin ”Suomalainen aamu 2014” -tutkimuksen mukaan noin 10 prosenttia suomalaisista ei syö koskaan aamupalaa. Cereal Partners Worldwiden (CPW) globaalissa tutkimuksessa vastaava luku oli 12 %. Aamupalattomuus korostuu nuorten keskuudessa, mutta myös moni keski-ikää lähestyvä jättää aamiaisen väliin.

Elämme vapaassa markkinataloudessa jossa saamme valita lähes kaiken – missä asumme, kenen kanssa aikaamme vietämme, kenelle teemme töitä, mitä olemme mieltä mistäkin asiasta, mitä puemme aamulla päälle, mihin uskomme ja mitä kaupasta ostamme. Miksemme siis saa valita työnantajan maksaman aamiaisen ja itse organisoidun välillä?

Aparthotelli -konseptimme antaa mahdollisuuden ja vapauden valita. Voit majoittua aamiaisella tai sitten ilman ja päättää mitä ja missä syöt. Jos syöt.

Kaikki tämänkaltaiset muutokset herättävät aina ja varmuudella vastarintaa. Siksi ne vaativat tekijöiltään päämäärätietoisuutta ja ennen kaikkea rohkeutta. Nyt on mielestäni rohkeiden päätösten aika.

Lisätiedot:

Sami Viitala | Product Category Manager, Aparthotels | Forenom
| +358 40 4509483 | sami.viitala@forenom.fi

Lainaukset

''On väistämätöntä pohtia olisiko tällaisten ”ilmaisten aamiaisten” aika jo ohi. Onko kyse menneisyyden jäänteestä, josta tulisi luopua?''
Sami Viitala, Forenom