If myy meri- ja energialiiketoiminnan 30 MUSD (26 MEUR) norjalaiselle Assuranceforeningen Gardille If Skadeförsäkring AB (publ) on sopinut Meri- & Energia -liiketoiminnan myymisestä Gard Marine & Energy -yhtiölle. Tämän uuden yhtiön omistavat If ja norjalainen vakuutustenhoitoyhtiö Assuranceforeningen Gard. Kauppahinta on 30 MUSD (26 MEUR). Kaupan myötä If selkeyttää toimintaansa ja vähentää riskejään meri- ja energiavakuutuksessa. Kaupalla vapautetaan pääomaa ja lisätään If-konsernin vastuunkantokykyä noin 3,5 prosenttiyksiköllä. Uuden yhtiön oma pääoma on noin 190 USD (160 MEUR). Ifin pääomalisäys siitä on 80 MUSD (70 MEUR). Lisäksi If merkitsee noin 15 MUSD (13 MEUR) pääomalainan uuteen yhtiöön. Ifin omistusosuus on alkuvaiheessa 42 prosenttia, mutta omistusta pienennetään asteittain Assuranceforeningen Gardin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti. Omistus sisällytetään rahoitussijoituksena If-konsernin osakesalkkuun. Kauppa edellyttää viranomaisten hyväksyntää. "Keskitymme nyt ydinliiketoiminnassamme Pohjoismaihin ja Baltiaan ja varmistamme myynnillä vakuutuskantamme vakauden", sanoo Ifin konsernijohtaja Torbjörn Magnusson. "Kauppa tuo myös etuja meri- ja energiavakuutusasiakkaillemme, joiden edellytykset hyödyntää Gardin asiantuntijaosaamista paranevat", Magnusson jatkaa. Ifin Storebrandista, Vestasta ja Sammosta periytyvää meri- ja energiavakuutuskantaa on hallinnoinut norjalainen Gard Services AS. Liiketoiminnan osuus Ifin vakuutuskannasta on noin viisi (5) prosenttia. Vakuutusmaksutulo oli 280 MEUR vuonna 2002. Vakuutustekninen tulos vuoden 2003 ensimmäiseltä kuudelta kuukaudelta oli -8 MEUR ja yhdistetty kulusuhde 116,6 prosenttia. Meri- ja energiavakuutusmarkkinat ovat erikoistuneet ja niillä toimii enää joitakin kansainvälisiä vakuuttajia. Uudesta yhtiöstä tulee yksi alan markkinajohtajista, jonka pääomittamisella varmistetaan sen A- luokitus johtavalta luokituslaitokselta. Torbjörn Magnusson, konserni- ja toimitusjohtaja +46 8 788 11 07 Caroline Rosén, IR-johtaja + 46 70 589 00 37 Anja Talasmo, viestintäpäällikkö, Suomi, +358 10 514 4027 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT01050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT01050/wkr0002.pdf