OHJEITA NOUDATTAMALLA EHKÄISTÄÄN ILOTULITEVAHINKOJA

IF VAHINKOVAKUUTUS Lehdistötiedote 29.12.2003 OHJEITA NOUDATTAMALLA EHKÄISTÄÄN ILOTULITEVAHINKOJA Ilotulitteita huolettomasti ammuskeleva juhlija on riskitekijä, joka aiheuttaa usein läheltä piti -tilanteita, sairaalahoitoa edellyttäviä silmä- ja palovammoja sekä tulipaloja. Ammuttaessa ilotulitteita on syytä käyttää silmävammoja tehokkaasti ehkäiseviä suojalaseja ja sytytyspuikkoa. Muutoinkin kannattaa noudattaa tunnon tarkasti ilotulitevalmisteiden ohjeita ikävien henkilövahinkojen välttämiseksi. Varsinaisia ilotulitteita ei saa luovuttaa alle 18-vuotiaiden käyttöön. - Uudenvuodenyön ilotuliteonnettomuus voi käydä juhlijalle kalliiksi, jos rakettien käyttöohjeita ja varotoimia ei ole noudatettu huolellisesti. Ilotulitteen ampuminen alkoholin tai huumaavan aineen vaikutuksena alaisena saattaa johtaa vakuutuksesta maksettavan korvauksen vähentämiseen tai epäämiseen, muistuttaa osastopäällikkö Rami Urho If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Yleensä tapaturmat ja vahingot johtuvat käyttövirheistä ja omatekoisista viritelmistä. Vahingon kärsinyt on tietysti oikeutettu saamaan korvausta omasta tapaturmavakuutuksesta. Mikäli henkilövahingon syynä on laiminlyönti, törkeä huolimattomuus tai tahallisuus, se voi johtaa korvauksen vähentämiseen tai epäämiseen. Ilotulitteen aiheuttamien henkilö- ja esinevahinkojen korvaaminen valmistajan tuotevastuuvakuutuksesta edellyttää, että tuotteen todetaan olleen viallinen. Ilotulitteen viallisuudesta johtuvat vahingot ovat melko harvinaisia. Kasvot ja kädet vaarassa - Vuosittain erilaiset raketit ja pommit aiheuttavat lukuisia pienempiä ja suurempia kasvo-, silmä- ja käsivammoja. Uuden vuoden humussa helposti unohtuu, että ilotulitekin on huolimattomasti käsiteltynä vaarallinen räjähde, joka tekee pahaa jälkeä kehoon osuessaan, osastopäällikkö Urho kertoo - Ilotulitteita ei koskaan saa ampua kädestä. Räjähtäneestä raketista vaurioituneesta kädestä ei taitavinkaan käsikirurgi saa entistä vastaavaa. Paraskaan tapaturmavakuutus ei tuo menetettyjen sormien tai silmien tilalle uusia. Pysyvän haitan korvauksista sekä vamman hoitokulukorvauksista tehdään omasta laiminlyönnistä johtuvissa tilanteissa huomattava vähennys, Urho kuvaa. Toinen selvästi erottuva vahinkoryhmä on raketeista syntyvät palovammat ja tulipalot. Ohjeiden mukaan ilotulitteet ammutaan aukealta paikalta ja vaarattomaan suuntaan, ei parvekkeelta eikä koskaan toisia päin. - Jos ilotulitteita ampuva juhlija laiminlyö tietoisesti normaalit varotoimet ja aiheuttaa tulipalon, niin suurta apua ei silloin ole edes kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta, joka korvaa toiselle aiheutettuja vahinkoja, Rami Urho kertoo. Pahimmassa tapauksessa korvausvastuu joudutaan kattamaan realisoimalla ilotulitteita ampuneen omaisuutta. Lisätietoja: Osastopäällikkö Rami Urho, If Vahinkovakuutus, puh. 050 424 1475 Tiedottaja Carola Bäckström, viestintä, puh. 050 371 1748 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/29/20031229BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/29/20031229BIT00170/wkr0002.pdf