If VAHINKOVAKUUTUS TIEDOTE 30.1.2004 Vapaa-aikana sattuneet liukastumisvammat korvataan vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksesta Joka vuosi arviolta 70 000 suomalaista liukastuu niin pahasti, että joutuu käymään lääkärissä vammojensa takia. Työssä ja työmatkalla sattuneita tapaturmia korvataan työnantajan ottaman lakisääteisen tapaturmavakuutuksen perusteella. Mutta jos vapaa- aikana kaatuu ja murtaa esimerkiksi lonkkaluunsa, tapaturma voi aiheuttaa runsaasti hoitokuluja, mikä pienentää helposti toimeentuloa. Kotiäidillä, eläkeläisellä tai opiskelijalla ei ole lakisääteisen tapaturmavakuutuksen antamaa turvaa. "Kotona ja vapaa-ajalla sattuneet vahingot syntyvät suurelta osin omalla tai perheen riskillä. Perheen toimeentulon turvaaminen ympäri vuorokauden voimassa olevalla vapaaehtoisella tapaturmavakuutuksella on ensiarvoisen tärkeää", sanoo henkilövakuutusten asiantuntija Sanna Sädevirta If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Vakuutus turvaa toimeentulon Vaikka Kelan maksama sairauspäiväraha kasvaa vuosiansioiden mukana, sen suhteellinen osuus palkasta pienenee ansiotason kasvaessa. Sädevirran mukaan vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksesta maksettavien päivärahojen, pysyvän haitan ja kuolemantapauskorvausten korvausmääriin eivät vaikuta mahdolliset muiden vapaaehtoisten tai lakisääteisten vakuutusten perusteella maksettavat korvaukset. Tapaturman aiheuttamia vammoja ovat esimerkiksi murtumat, venähdykset, revähdykset ja haavat. Vapaaehtoinen tapaturmavakuutus täydentää Kelan sairausvakuutusta muutenkin kuin päivärahoissa. Se korvaa hoidon myös yksityisellä lääkäriasemalla. Ifin Tapaturmavakuutus päättyy vakuutetun täytettyä 75 vuotta. Varsinkin talvella sattuu runsaasti vapaa-ajan tapaturmia. Tällä hetkellä kodin ja vapaa-ajan tapaturmat vievät noin kaksi kolmasosaa kaikkien tapaturmien aiheuttamista kokonaiskustannuksista. Vuosittain koti- ja vapaa-ajan tapaturmat aiheuttavat yhteiskunnalle 400 - 500 miljoonan euron kustannukset. Lisätiedot ja yhteydet: If, viestintä, Anja Talasmo, puh. 010 514 4027, 0500 507 793, anja.talasmo@if.fi www.if.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/30/20040130BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/30/20040130BIT00210/wkr0002.pdf