VEDEN JA RAEKUUROJEN AIHEUTTAMAT VAHINGOT AJONEUVOILLE

IF VAHINKOVAKUUTUSYHTIÖ OY TIEDOTUSVÄLINEILLE 4.8.2004 VEDEN JA RAEKUUROJEN AIHEUTTAMAT VAHINGOT AJONEUVOILLE Tulvaveden läpi ajaminen voi tulla kalliiksi Vapaaehtoisesta autovakuutuksesta korvataan autolle vedestä aiheutuneita vahinkoja rajoitetusti. Vedestä johtuva vahinko korvataan Ifin täyskaskovakuutuksesta, jos ajoneuvon ollessa paikallaan vesi nousee autotallissa, kadulla tai satamassa äkillisesti ja ennalta arvaamattomasti. - Näissäkin tilanteissa otetaan huomioon mahdollisuudet vahingon estämiseksi esimerkiksi siirtää ajoneuvo hinaamalla turvaan, kertoo korvauspäällikkö Matti Reini If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Myös raekuuron aiheuttamat vahingot ajoneuvon maalipinnalle ovat korvattavia täyskaskovakuutuksesta, jolloin vakuutuksesta maksettava korvaus vähentää bonusta. Veden aiheuttama vahinko, joka on syntynyt ajettaessa veden peittämällä tiellä tai alueella, ei ole vakuutusehtojen mukaan korvattava. - Vahinko aiheutuu yleensä ajoradalla syvään veteen ajettaessa, kun moottorin ilmanotto imaisee vettä moottoriin. Myös sähköjärjestelmä voi vioittua ja pysäyttää matkanteon. Erityisen varovainen kannattaa olla rautatie- ja muiden siltojen alituskohdissa, Matti Reini toteaa. - Liikenteessä tilanteet ja olosuhteet vaihtelevat ja vettä voi olla ajotiellä yllättävän paljon. Sadekelillä ajaminen on normaalia eikä sitä vakuutusehdoissakaan kielletä. Haluamme kuitenkin muistuttaa asiakkaan vastuusta riskiä ottaessaan, jotta ikäviltä vahinkokokemuksilta vältytään, Reini lisää. - Moottorivian korjaaminen voi maksaa autosta ja viasta riippuen jopa 3000-5000 euroa. Kun vettä havaitaan runsaasti tie- tai katuosuudella, kannattaa pysähtyä ajoissa ja etsiä toinen reitti. Edellä ajaneen onnistuminen ei takaa sitä, että oma auto selviää kastumisesta. Veden määrä ja tulvavesien aiheuttamat tien pinnan muutokset voivat olla hyvin yllättäviä, Reini sanoo. Myöskään avoimeksi jääneestä ikkunasta tai ovesta ajoneuvoon päässeestä sadevedestä aiheutunut kastuminen ei ole korvattava vahinko. If korvaa autopalveluvakuutuksestaan hinauksen, kun ajoneuvon matka on keskeytynyt esimerkiksi kosteuden tai kastumisen aiheuttamaan tekniseen vikaan. Hinaus korvataan, vaikka ajoneuvolle aiheutunutta vahinkoa ei kuulu korvata perusvakuutuksesta. Lisätiedot: Korvauspäällikkö Matti Reini, If, puh. 010 514 1167, 050 424 1167 Viestintäpäällikkö Anja Talasmo, If, puh 010 514 4027, 0500 507 793 www.if.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/04/20040804BIT00150/wkr0001.pdf