• Fortaco Group/

Fortaco Group Holdco Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024: Strategian toteuttaminen jatkuu – ydinliiketoiminnan kehittäminen ja tehokkuustoimet edistyvät suunnitelmien mukaan

Fortaco Group Holdco Oyj  |  Puolivuosikatsaus  |  26.8.2024 kello 17.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Fortaco Group Holdco Oyj:n puolivuosikatsauksesta ajalta tammi–kesäkuu 2024. Raportti on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://investors.fortacogroup.com/fi/.

Ellei toisin mainita, suluissa esitetyt vertailuluvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Taloudelliset kohokohdat: huhti–kesäkuu 2024

Raportoidut luvut

Huom: Vertailukauden luvut eivät sisällä syksyllä 2023 hankittuja MauserCABS- ja Buisard Cabins -yhtiöitä.

• Tilauskertymä oli 98,7 (92,7) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 101,0 (95,9) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate (EBITDA) ilman kertaluonteisia eriä oli 6,5 (8,7) miljoonaa euroa eli 6,5 (9,1) prosenttia liikevaihdosta.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 2,8 (7,4) miljoonaa euroa eli 2,8 (7,7) prosenttia liikevaihdosta.

Luvut ilman strategisen arvioinnin kohteena olevia liiketoimintoja

Huom: Alla esitetyt luvut perustuvat ”uuden Fortacon” liiketoimintaportfolioon eli ne eivät sisällä strategisessa tarkastelussa olevaa meriteollisuus- ja energialiiketoimintaa eivätkä raskaiden tuotteiden projektiliiketoimintaa. Vertailukauden lukuja ei esitetä, sillä MauserCABS ei raportoinut osavuosilukuja ennen Fortacon yritysostoa.

• Tilauskertymä oli 91,1 miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 92,0 miljoonaa euroa.
  • Käyttökate (EBITDA) ilman kertaluonteisia eriä oli 7,1 miljoonaa euroa eli 7,7 prosenttia liikevaihdosta.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 2,8 miljoonaa euroa eli 3,0 prosenttia liikevaihdosta.

Taloudelliset kohokohdat: tammi–kesäkuu 2024

Raportoidut luvut

• Tilauskertymä oli 208,4 (188,8) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 206,8 (192,1) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate (EBITDA) ilman kertaluonteisia eriä oli 11,1 (16,9) miljoonaa euroa eli 5,3 (8,8) prosenttia liikevaihdosta.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 6,1 (14,8) miljoonaa euroa eli 2,9 (7,7) prosenttia liikevaihdosta.

Luvut ilman strategisen arvioinnin kohteena olevia liiketoimintoja

• Tilauskertymä oli 190,5 miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 188,7 miljoonaa euroa.
  • Käyttökate (EBITDA) ilman kertaluonteisia eriä oli 12,5 miljoonaa euroa eli 6,6 prosenttia liikevaihdosta.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 7,0 miljoonaa euroa eli 3,7 prosenttia liikevaihdosta.

Keskeiset liiketoimintatapahtumat

• Helmikuussa Fortaco ilmoitti aloittaneensa strategisen arvioinnin, joka koskee yhtiön meriteollisuus- ja energialiiketoimintaa sekä raskaiden tuotteiden projektiliiketoimintaa, sillä näitä liiketoimintoja ei enää pidetä strategisina.
  • Maaliskuussa Fortaco laski onnistuneesti liikkeelle 25,0 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan ja sai 10 miljoonan euron pääomasijoituksen yhtiön omistajalta One Equity Partnersilta.
  • Toukokuussa 2024 strategisen arvioinnin ensimmäinen vaihe saatiin päätökseen, kun yhtiö ilmoitti myyvänsä Unkarin Jászberényssä sijaitsevan raskaiden tuotteiden projektiliiketoimintansa Cyclus GmbH:lle ja Ask US Management s.r.o:lle. Kauppa toteutui 28.6.2024.
  • Katsauskauden jälkeen 22.7.2024 Fortaco tiedotti allekirjoittaneensa sopimuksen Kalajoella ja Sepänkylässä sijaitsevan meriteollisuus- ja energialiiketoimintansa myynnistä Componentalle, joka on kansainvälisesti toimiva teknologiayhtiö ja suomalainen metallikomponenttien sopimusvalmistaja. Kaupan toteutuminen edellyttää joidenkin tavanomaisten ehtojen täyttymistä, ja yhtiöiden tavoitteena on toteuttaa se 1.10.2024.

Avainluvut

12,3

4,2

Taloudellinen asema

Sijoitetun pääoman tuotto % (ROCE)

Omavaraisuusaste

Nettovelka

51,3

51,3

91,2

Nettovelkaantumisaste

Nettovelka / edellisen 12 kk käyttökate (EBITDA) ennen kertaluonteisia eriä

1,9x

1,9x

3.7x

5,6x

*Luvut sisältävät MauserCABSin luvut syyskuusta 2023 alkaen ja Buisard Cabinsin luvut 24.10.2023 alkaen.

Ohjeistus vuodelle 2024

Fortaco ei julkaise tulosohjeistusta tilikaudelle 2024.

Toimitusjohtaja Lars Hellbergin kommentit

Olen tyytyväinen Fortacon suoritukseen vuoden toisella neljänneksellä. Vaimeana jatkuneesta markkinakysynnästä huolimatta liikevaihtomme kasvoi 5,3 prosenttia 101,0 (95,9) miljoonaan euroon syksyllä 2023 toteutettujen MauserCABS- ja Buisard Cabins -yritysostojen ansiosta. Myös strategiset hankkeet ja toiminnan tehostamistoimet tuottivat edelleen tulosta, ja suhteellinen kannattavuus parani. Toisella vuosineljänneksellä käyttökate (EBITDA) ilman kertaluonteisia eriä oli 6,5 miljoonaa euroa eli 6,5 prosenttia liikevaihdosta, kun se oli tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 4,0 prosenttia liikevaihdosta. Käyttökatteemme (EBITDA) ilman kertaluonteisia eriä oli 7,1 miljoonaa euroa eli 7,7 prosenttia liikevaihdosta pois lukien strategisen arvioinnin kohteena olevat meriteollisuus- ja energialiiketoiminta sekä raskaiden tuotteiden projektiliiketoiminta. Tilauskertymä oli 98,7 miljoonaa euroa, mikä heijastaa pehmeää markkinatilannetta.

Strateginen arviointi jatkui – Suomen meriteollisuus- ja energialiiketoiminnalle ja Unkarin raskaalle projektiliiketoiminnalle löytyi uusi koti

Helmikuussa 2024 julkistettu meriteollisuus- ja energialiiketoimintamme sekä raskaiden tuotteiden projektiliiketoimintamme strateginen arviointi jatkui suunnitellusti. Toukokuussa ilmoitimme myyvämme Unkarissa sijaitsevan raskaiden tuotteiden projektiliiketoimintamme (Fortaco Zrt.) Cyclus GmbH:lle ja Ask US Management s.r.o:lle. Kauppa toteutui kesäkuussa. Liiketoiminta jatkaa uuden omistajan alaisuudessa nimellä Steel Component Partners.

Katsauskauden jälkeen heinäkuussa ilmoitimme myyvämme Kalajoella ja Sepänkylässä sijaitsevan meriteollisuus- ja energialiiketoimintamme Componentalle. Arvioimme kaupan toteutuvan lokakuussa 2024. Serbian meriteollisuus- ja energialiiketoimintaamme koskeva strateginen arviointi on käynnissä. Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Serban toiminnoissa on saavutettu merkittävä käänne. Liiketoiminta on saavuttanut nollatuloksen ja meneillään on useita keskusteluita uusien asiakkaiden kanssa, jotka tarvitsevat teknologiaa ja valmistusta jota liiketoimintamme Serbiassa tarjoaa.

Olemme edelleen sitoutuneita strategiaamme ja arvioimme jatkuvasti yritysjärjestelymahdollisuuksia liiketoimintamme laajentamiseksi. Strategiamme mukaisesti aiomme tulevaisuudessa tarjota saman liiketoimintaportfolion sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa.

Investointeja tulevan kilpailukyvyn varmistamiseksi

Strategiset laajennushankkeet tehtaillamme Virossa, Slovakiassa ja Puolassa ovat jatkuneet suunnitellusti. Viron Narvassa olemme lisänneet 8 000 neliömetriä lattiapinta-alaa sekä ottaneet käyttöön alan parhaat tuotantolaitteet tavoitteenamme saada uusia asiakkaita ja kasvattaa markkinaosuuttamme ja volyymia nykyisten asiakkaiden kanssa. Slovakiassa tehtaan laajennuksen rakentaminen oli katsauskauden lopussa lähes valmis, ja toisella vuosipuoliskolla saapuva robottihitsauslinja palvelee sekä uusia että nykyisiä asiakkaita. Gliwicen alueella Puolassa rakenteilla olevan uuden tehtaan arvioidaan aloittavan tuotannon vuoden kolmannen neljänneksen aikana. Näiden investointien avuilla varmistamme, että pystymme säilyttämään erinomaisen toimitusvarmuutemme ja että meillä on tarvittava kapasiteetti asiakkaidemme tarpeiden täyttämiseksi markkinoiden aikanaan elpyessä. Arvioimme, että nämä investoinnit, kapasiteetin ja kustannusten sopeuttaminen sekä hinnankorotukset vaikuttavat positiivisesti konsernin kannattavuuteen pitkällä aikavälillä.

Vastuullisuuden kehittäminen jatkui

Vastuullisuustyömme jatkui toisella vuosineljänneksellä. Laajensimme Zero Emissions -tuotevalikoimaamme tavoitteenamme toimittaa integroituja ratkaisuja laajentamalla tarjontaamme integroituun lämmönhallintaan (integrated thermal management, ITM). Tavoitteenamme on tarjota lämmönhallintaa ohjaamoiden lisäksi myös ajoneuvojen sähköistysjärjestelmiin, kuten akkuihin ja muihin osajärjestelmiin. Valmistauduimme CSRD-raportointiin. Viimeistelimme kaksoisolennaisuusarvioinnin, teimme nykytilan arvioinnin ymmärtääksemme kehitystarpeet ja aloitimme varmennusprosessin valmistelun. Päivitämme myös käytäntöjämme ja prosessien dokumentaatiota sekä kehitämme riskienhallintaa ja valvontaa.

Luottavaisin mielin kohti vuoden 2024 toista puoliskoa

Arvioimme kokonaiskysynnän pysyvän vaimeana myös vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Tietyissä markkinasegmenteissä, kuten kaivos-, puolustusväline- ja metsäteollisuudessa, kysyntä on kuitenkin jatkunut hyvällä tasolla. Vuoden 2024 toisella puoliskolla jatkamme markkina- ja asiakasnäkymien seuraamista ja teemme tiivistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa auttaaksemme heitä kasvattamaan liiketoimintaansa. Olemme edelleen täysin sitoutuneita vakaaseen taloudelliseen kehitykseen myös vuonna 2024, keskitymme edelleen kannattavuuden parantamiseen käynnissä olevien strategisten hankkeiden avulla.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Fortaco tiedotti 22.7.2024 allekirjoittaneensa sopimuksen Kalajoen ja Sepänkylän meriteollisuus- ja energialiiketoimintojensa myynnistä Componentalle. Kauppahinta on noin 2,8 miljoonaa euroa. Kauppa on osa Fortacon meri- ja energiateollisuuden sekä raskaiden tuotteiden projektiliiketoiminnan strategista arviointia, josta tiedotettiin 28.2.2024. Kaupan toteutuminen edellyttää joidenkin tavanomaisten ehtojen täyttymistä, ja yhtiöiden tavoitteena on toteuttaa se 1.10.2024.

Taloudellinen tiedottaminen vuonna 2024

Fortaco julkaisee osavuosikatsauksen tammi–syyskuulta 2024 torstaina 28.11.2024.

Fortaco Group Holdco Oyj

Lars Hellberg
lars.hellberg@fortacogroup.com

Kimmo Raunio