Fortaco myy meriteollisuus- ja energialiiketoimintansa Kalajoella ja Sepänkylässä

Fortaco Group Holdco Oyj                              LEHDISTÖTIEDOTE   22.7.2024 klo 15.00

Fortaco Group Holdco Oyj:n tytäryritys Fortaco Oy ("Fortaco") on allekirjoittanut sopimuksen Kalajoen ja Sepänkylän meriteollisuus- ja energialiiketoimintansa myynnistä Componentalle, kansainvälisesti toimivalle teknologiayhtiölle, joka on suomalainen metallikomponenttien sopimusvalmistaja. Kauppahinta on noin 2,8 miljoonaa euroa. Yrityskauppa on osa Fortacon meriteollisuus- ja energialiiketoiminnan sekä raskaiden tuotteiden projektiliiketoiminnan strategista arviointia, josta kerrottiin 28.2.2024.

Fortacon Kalajoen & Sepänkylän liiketoimintayksikkö valmistaa teräskomponentteja meri- ja energiateollisuudelle. Rauma-Repola perusti alkuperäisen yrityksen vuonna 1974 valmistamaan laivanrakennuksessa ja meriteollisuudessa tarvittavia komponentteja. Fortaco osti liiketoiminnan vuonna 2012. Kalajoen & Sepänkylän liiketoimintayksikön liikevaihto oli noin 9,6 miljoonaa euroa ja käyttökate noin -1,6 miljoonaa euroa vuonna 2023. Tammi–kesäkuussa 2024 yksikön liikevaihto oli noin 7,0 miljoonaa euroa ja käyttökate noin 25 tuhatta euroa. Yksikkö työllistää yhteensä noin 60 henkilöä. Koko henkilöstö siirtyy Componentan palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Yksikön taloudellista kehitystä on kuvattu tarkemmin Componentan kauppaa koskevassa pörssitiedotteessa.

"Kalajoen ja Sepänkylän liiketoimintojemme myynti on seuraava askel meriteollisuus- ja energialiiketoiminnan sekä raskaiden tuotteiden projektiliiketoiminnan strategisessa arvioinnissa. Uudella omistajalla Componentalla on yli 200 vuoden kokemus metalliteollisuudesta. Uskon, että tämä on uusi hyvä koti ihmisillemme Kalajoella ja Sepänkylässä. Haluan kiittää asiakkaitamme luottamuksesta ja yhteistyöstä näiden vuosien aikana sekä Kalajoen & Sepänkylän tiimiä erinomaisesta suorituksesta. Toivotan heille menestystä jatkossakin, kun he tekevät huomisesta turvallisempaa ja parempaa", sanoo Fortacon toimitusjohtaja Lars Hellberg.

”Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme Kalajoen ja Sepänkylän kattavan osaamisen sekä nykytuotantoportfoliotamme hienosti laajentavan teknologian osaksi Componentaa. Hankittava kokonaisuus täydentää erinomaisesti Componentan kokonaistarjoamaa myös raskaamman tuotannon sopimusvalmistajana. Kaupan myötä Componenta vahvistaa selkeästi asemaansa strategisten asiakkuuksiensa suuntaan valituilla toimialoilla. Tämän liiketoimintakaupan myötä palvelutarjontamme laajentuminen mahdollistaa osaltaan merkittävän kasvun ristiinmyynnissä ja entistä paremman sekä kattavamman palvelukyvykkyyden strategisille asiakkuuksillemme”, sanoo Componentan toimitusjohtaja Sami Sivuranta.

”Fortacon liiketoimintayksikkö Kalajoki & Sepänkylä on tunnettu korkeasta laadustaan, toimitusvarmuudestaan ja tinkimättömästä ammattitaidostaan. Kalajoen nykyaikaisella hitsaustehtaallamme on paljon potentiaalia suurempiin tuotantovolyymeihin. Olen erittäin tyytyväinen, että Componentasta tulee uusi omistajamme. Componentan koneistusyksiköiden hyvä sijainti sekä laaja ja monipuolinen osaaminen mahdollistavat liiketoimintamme laajentamisen myös muille toimialoille. Tämä yrityskauppa on mielestäni win-win-ratkaisu molemmille yhtiöille”, toteaa Kalajoki & Sepänkylä liiketoimintayksikön johtaja Jyri Paavola.

Kaupan toteutuminen edellyttää joidenkin tavanomaisten ehtojen täyttymistä, ja yhtiöiden tavoitteena on toteuttaa se 1.10.2024.

Fortacon meriteollisuus- ja energialiiketoiminnan strateginen arviointi Serbiassa on edelleen kesken. Fortaco odottaa saavansa arvioinnin valmiiksi vuoden 2024 aikana.

Lars Hellberg, toimitusjohtaja

Fortaco-konserni
Fortaco on Euroopan johtava strateginen kumppani raskaiden työkoneiden ja meriteollisuuden laitevalmistajille, jolla on korkealaatuinen tuotetarjonta, kuten teknologia ja nollapäästö-ratkaisut, työkoneiden ohjaamot, hitsatut teräskomponentit sekä kokoonpanopalvelut. Fortaco Groupin liiketoimintayksiköt ja teknologiakehitys sijaitsevat useissa Euroopan maissa sekä Aasiassa ja palvelevat globaaleja asiakkaita. www.fortacogroup.com.

Componenta
Componenta on kansainvälinen teknologiayhtiö, joka on Suomen johtava konepajateollisuuden sopimusvalmistaja. Vastuullisuus ja asiakkaiden tarpeet ovat yhtiön laajan teknologiaportfolion ytimessä. Componenta valmistaa korkealaatuisia komponentteja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja kone- ja laitevalmistajia. Yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.componenta.com