Fortaco myy raskaiden tuotteiden projektiliiketoimintansa Unkarissa

Fortaco Group Holdco Oyj  |  LEHDISTÖTIEDOTE 10.5.2024

Fortaco on allekirjoittanut sopimuksen Unkarin Jászberényssä sijaitsevan raskaiden tuotteiden projektiliiketoimintansa myynnistä Cyclus GmbH:lle (50 %) ja Ask US Management s.r.o.:lle (50 %). Nykyinen toimitusjohtaja Uwe Sträter jatkaa yhtiön toimitusjohtajana ja yhtenä omistajista. Kauppa on osa Fortacon meriteollisuus- ja energialiiketoiminnan sekä raskaiden tuotteiden projektiliiketoiminnan strategista arviointia, josta kerrottiin 28.2.2024.

Yhtiön tarjonta kattaa teräskomponenttien koko valmistusprosessin, materiaalien esikäsittelyn, hitsauksen, koneistuksen ja maalauksen erikoislujiin teräsrakenteisiin raskaiden työkoneiden laitevalmistajille, esimerkiksi kaivostoimintaan ja rakennuskoneteollisuuteen sekä meri- ja energiateollisuuteen. Alkuperäinen yritys, Apritógépgyár, perustettiin vuonna 1951 ja Fortaco osti yhtiön vuonna 2013. Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli 23 miljoonaa euroa ja liiketoiminta oli tappiollista. Yhtiön palveluksessa on 250 henkilöä.

"Raskaiden tuotteiden projektiliiketoiminnan myynti Unkarissa on ensimmäinen askel strategisessa arvioinnissamme, josta kerroimme 28.2. tänä vuonna. Olen iloinen, että olemme löytäneet liiketoiminnalle hyvän uuden kodin. Olen varma, että uusilla omistajilla on kyky laajentaa liiketoimintaa Fortacon strategisen off-highway-teollisuuden ulkopuolelle. Vastuullisena omistajana Fortaco on sopinut uusien omistajien kanssa rahoitusjärjestelystä, joka varmistaa liiketoiminnan jatkumisen sujuvasti. Toivotan kaikkea hyvää Jászberényn tiimille ja uusille omistajille", sanoo Fortacon toimitusjohtaja Lars Hellberg.

"Fortaco Zrt. on tunnettu korkealaatuisista tuotteistaan sekä lahjakkaista ja ammattitaitoisista työntekijöistään. Olen erittäin tyytyväinen Fortacon kanssa tekemäämme kauppaan, jossa yhdistyvät kokenut omistajarakenne ja vakaa taloudellinen pohja liiketoiminnan kehittämiseksi. Tämä mahdollistaa tuoteportfoliomme ja liiketoimintamme laajentamisen myös perinteisen asiakaskuntamme ulkopuolelle”, sanoo Uwe Sträter, toimitusjohtaja.

Kauppa edellyttää Fortacon joukkovelkakirjalainanhaltijoiden hyväksyntää ja eräiden tavanomaisten sopimusehtojen toteutumista, ja sen odotetaan toteutuvan kesäkuun 2024 loppuun mennessä.

Fortaco odottaa saavansa meriteollisuus- ja energialiiketoimintojensa strategisen arvioinnin päätökseen vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana.

Lars Hellberg, toimitusjohtaja
lars.hellberg@fortacogroup.com

Fortaco-konserni
Fortaco on Euroopan johtava strateginen kumppani raskaiden työkoneiden ja meriteollisuuden laitevalmistajille, jolla on korkealaatuinen tuotetarjonta, kuten teknologia ja nollapäästö-ratkaisut, työkoneiden ohjaamot, hitsatut teräskomponentit sekä kokoonpanopalvelut. Fortaco Groupin liiketoimintayksiköt ja teknologiakehitys sijaitsevat useissa Euroopan maissa sekä Aasiassa ja palvelevat globaaleja asiakkaita. www.fortacogroup.com.