Sisäpiiritieto: Fortaco Group ja MauserCABS yhdistävät voimansa

Fortaco Group Holdco Oyj Sisäpiiritieto 26.5.2023 klo 12.00

Fortaco Group Holdco Oyj:n kokonaan omistama konserniyhtiö on allekirjoittanut sopimuksen korkealuokkaisia turvaohjaamoja valmistavan ja kansainvälisillä markkinoilla toimivan Walter Mauser GmbH:n (”MauserCABS”) koko osakekannan ostamisesta. Yrityskaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2023 kolmannen vuosineljänneksen aikana edellyttäen, että tietyt tavanomaiset yrityskaupan täytäntöönpanon liittyvät ehdot täyttyvät, mukaan lukien rahoituksen hankinta sekä tarvittavien kilpailuviranomaisten hyväksyntä. MauserCABS raportoidaan osana Fortaco-konsernia kaupan toteutumisesta alkaen.

MauserCABS on kansainvälisesti tunnustettu, innovatiivisten ja useisiin eri käyttökohteisiin soveltuvien ajoneuvo-ohjaamoratkaisujen valmistaja. Yhtiöllä on vuosien kokemus suunnittelusta, kokoonpanosta ja huollosta. MauserCABSin toiminta on aktiivista Euroopassa ja Yhdysvalloissa. MauserCABS hoitaa laajalti ohjaamovalmistuksen arvoketjun sisäisesti ja työllistää yli 300 henkilöä Breitenaussa, Itävallassa sijaitsevalla modernilla tehtaallaan. Perheyrityksellä on yli 60 vuoden kokemus turvaohjaamojen valmistamisesta ja sen liikevaihto oli 44 miljoonaa euroa vuonna 2022.

Yrityskaupan myötä Fortaco laajentaa maantieteellistä asemaansa johtavana ohjaamoteknologian ja -valmistuksen kumppanina Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Sekä Fortacolla että MauserCABSilla on arvostettu, toisiaan täydentävä asiakasportfolio.

Fortaco kasvatti ohjaamoliiketoimintaa vuonna 2022 ja tuli strategisen allianssin myötä Buisard Cabinsin vähemmistöosakkaaksi. Fortacon ohjaamoliiketoiminnan tuotantoyksiköt sijaitsevat tänään Slovakian Holicissa, Suomen Kurikassa, Ranskan Sablé-sur-Sarthessa, sekä Intian Punessa, jossa Fortaco on mukana joint venture yhteystyössä. Yrityskaupasta saatavat merkittävimmät hyödyt Fortacolle ovat kannattavan kasvun vauhdittaminen olemalla yksi johtavista ohjaamovalmistajista markkinoilla, sekä teknologia-, hankinta- että valmistussynergiat.

Lars Hellberg, Fortaco Groupin toimitusjohtaja kommentoi

”Yrityskaupan myötä Fortaco laajentaa ohjaamoteknologian tarjontaansa Euroopassa, Intiassa ja Yhdysvalloissa. Fortacon strategiana on olla yhdessä Buisardin, MauserCABSin ja Tata AutoCompin kanssa yksi johtavista strategisista kumppaneista raskaiden työkoneiden OEM-valmistajille. Tarjoamme korkealaatuisia työkoneiden ohjaamoita, teknologian kehitystä ja korkeatasoista automatisoitua valmistusta sekä OEM-toimitusketjujen yksinkertaistamista, johon kuuluvat luotettava laatu ja oikea-aikaiset toimitukset. MauserCABS on arvostettu ohjaamovalmistaja, joka tarjoaa myös varaosien jälkimarkkinapalveluita ja teknisen suunnittelutuen. Olen iloinen aloittaessani työskentelyn erittäin kokeneen MauserCABS -tiimin kanssa.”

Martin Mauser, MauserCABSin toimitusjohtaja, kommentoi

”Olemme valmistaneet korkealaatuisia ohjaamoita asiakkaillemme ympäri maailmaa yli 60 vuoden ajan. Menestyksemme perustan muodostavat tinkimätön sitoutumisemme turvallisuuteen ja mukavuuteen, korkealaatuisten materiaalien käyttö, ammattitaito sekä ylivoimainen innovaatiotaso ja muotoilu. Pitkäaikaiset asiakkaamme arvostavat tiivistä yhteistyötä heidän kehitysosastojensa kanssa, kehitämme juuri heidän tarpeisiinsa soveltuvia, viimeisten vaatimusten mukaisia ohjaamoita. Fortaco on kumppani, jolla on samat arvot ja toimintaperiaatteet kuin MauserCABSilla. Tämä on ratkaisevan tärkeää, koska tulevaisuuden menestyksemme perustuu korkeaan asiakastyytyväisyyteen. Mauser-tiimi ja minä odotamme innolla tätä jännittävää askelta yrityksemme historiassa.”

Fortaco tarkentaa yritysoston vaikutusta vuoden 2023 taloudelliseen ohjeistukseen myöhemmin yrityskaupan toteuduttua. Yritysostolla ja maksettavalla kauppahinnalla ei odoteta olevan olennaista vaikutusta Fortaco Group Holdco Oyj:n joukkovelkakirjalainojen arvoon.

Lars Hellberg

Fortaco on strateginen kumppani raskaiden työkoneiden ja meriteollisuuden laitevalmistajille. Se tarjoaa teknologiaosaamista ja nollapäästöratkaisuja, työkoneiden ohjaamovalmistusta, asennusvalmiita teräskomponentteja sekä kokoonpanopalveluita. Teknologiakehitys- ja tuotantoyksiköt sijaitsevat useissa Euroopan maissa sekä Aasiassa ja palvelevat globaaleja asiakkaita. www.fortacogroup.com