Kodinkoneillakin voi säästää energiaa

Report this content

Fortum Markets Oy Tiedote Helmikuu 2004 Kodinkoneillakin voi säästää energiaa Fortum alentaa kestosopimusasiakkaiden sähkön hintaa huhtikuun alusta noin 11 prosentilla. Myös uusien määräaikaisten sopimusten hinnat ovat alentuneet talven aikana, sillä niiden hinta perustuu sopimuksen tekohetken markkinahintaan. Tämän hetken markkinatilanne mahdollistaa hinnan alentamisen. Asiakas voi vaikuttaa sähkölaskunsa loppusummaan myös omilla kulutustottumuksillaan. Sähkölasku koostuu sähkön myyntiosuudesta, siirtomaksusta ja sähkö- ja arvonlisäverosta. Myyntiosuus, siirtomaksu ja verot muodostavat kukin noin kolmanneksen sähkölaskusta. Kuluttaja voi siis vaikuttaa sähkölaskuunsa omalla kulutuksellaan. Säästäminen - tai kulutustottumusten muuttaminen - kannattaa, sillä energian käyttö kasvaa Suomessa vuosittain noin 1-2 prosenttia. Säästöä syntyy helposti muuttamalla kulutustapoja, ja silti asumistaso ja - mukavuus säilyvät ennallaan. Ohessa Fortumin energian säästövinkkejä kodinkoneiden energiakulutuksen vähentämiseksi. Kolmannen ja viimeisen viikolla 10 ilmestyvän tiedotteen säästövinkit käsittelevät vapaa-aikaan liittyviä säästömahdollisuuksia. Säästövinkit ovat vapaaseen käyttöön. Fortum on Pohjoismaiden ja Itämeren alueen johtavia energiayhtiöitä ja Pohjoismaiden toiseksi suurin sähköyhtiö. Fortumilla on noin 1,3 miljoonaa pohjoismaista sähköasiakasta. Lisätiedot: Timo Liiri Asiakkuuspäällikkö Fortum Markets Oy PL 100, 00048 Fortum Puh. 010 453 6461, 050 453 6461 Timo.liiri@fortum.com Fortumin yksityisasiakkaiden oma kotisivu: www.kotienergia.com Tietoa sähkömarkkinoista ja hinnoittelusta: www.fortum.fi/corporation.asp Säästöä sähkön kulutukseen: "Yhteinen kukkaro meillä kaikilla" Sähkönkulutus on merkittävä kotitalouden menoerä. Energialaskusta noin kolmannes on sähkönkulutusta, puolet lämmitystä ja noin 20 prosenttia veden lämmitystä. Sähkölaskuaan voi verrata keskimääräiseen kerrostalossa asuvaan kolmihenkiseen perheeseen, joka maksaa noin 220 euroa vuodessa kodinkoneiden sähkönkulutuksesta ja valaisusta. Perusasioita Kylmälaitteet ja lämpimät koneet (liedet ja patterit) ja laitteet sijoitetaan toisistaan erilleen siten, että niiden ympärille jää tilaa ilmakierrolle. Vapaaseen tilaan sijoitetut koneet kuluttavat vähemmän sähköä kuin toisiaan lähelle ahdetut. Valaisimet kuluttavat sähköä paljon vähemmän, jos niihin vaihdetaan energiaa säästävät lamput. Myös ulkovalaistus voidaan tehdä energialampuilla. Energialamput kuluttavat noin 80% vähemmän sähköä kuin tavalliset hehkulamput, ja vastaavasti energialamppu kestää kauemmin kuin tavallinen hehkulamppu. Loistelamppu antaa valoa 4-6-kertaisen määrän valoa samalla sähkönkulutuksella kuin hehkulamppu. Valot kannattaa sammuttaa aina, jos huoneessa ei oleskella. - Vaalea seinä heijastaa valoa paremmin kuin tumma! Keittiössä Kylmälaitteissa yksi lisäaste lisää energiankäyttöä noin viisi prosenttia. Jääviileäkaapin suosituslämpötila on 10 astetta, jääkaapin viisi ja pakastimen -18. Pakastin pitäisi sulattaa kerran vuodessa, mieluiten syksyllä, koska se muodostaa kesällä jäätä. Sulatuksen yhteydessä kannattaa myös imuroida pölyt pakastimen takaosasta. Siivouksen ajaksi pakasteet voi kääräistä sanomalehtipaperiin, joka eristää hyvin. Siisti ja täysi pakastin kuluttaa vähemmän kuin likainen ja puoliksi täytetty. Pakasteet kannattaa esisulattaa jääkaapissa, jolloin ruuan laatu säilyy ja jääkaappi kuluttaa vähemmän energiaa. Kylmälaitteiden kalusteiden tiivisteet on myös tarkistettava. Jos ne ovat hapertuneet tai rikkinäiset, energiaa karkaa. Kun kylmäkalusteet alkavat hurista ja käydä kovaäänisesti, on aika hankkia uudet kalusteet. Mitä uudempi kodinkone, sitä vähemmän se kuluttaa. Ruuanvalmistukseen käytettävästä energiasta voi säästää. Kattilankansi voi säästää jopa 80% energiaa. Tasapohjainen ja puhdas kattila kuumenee vähemmällä kuin rosoinen: vain 0,5 millimetrin epätasaisuus kuluttaa energiaa 25% enemmän. Keittolevyn tulisi olla samankokoinen kuin kattilan, sillä sentin heitto kuluttaa jo 20% enemmän sähköä. Vähäinenkin vedensäästö ruuanlaitossa säästää energiaa. Tarpeeton uunin esilämmitys vie turhaan energiaa. Uunin voi myös laittaa pois päältä vähän ennen ruuan kypsymistä, sillä jälkilämpö riittää loppukypsennykseen. Kiertoilmauunia ei tarvitse lainkaan esilämmitystä ja se paistaa 30 °C alemmassa lämpötilassa kuin tavallinen uuni. Mikroaaltouunin käytössä voi säästää, jos lämmittää kerralla 3-4 annosta. Suuret määrät kannattaa lämmittää uunissa. Taloudellisin vedenlämmittäjä on vedenkeitin. Liesituulettimen järkevä käyttö säästää myös. Jos ulkona on nollalämpötila, liesituuletin luovuttaa lämmintä ilmaa noin 2kWh verran tunnissa. Pyykinpesukone täytetään kokonaan ja vaatteet lingotaan kunnolla, jolloin kuivatus on nopeata. Ulkokuivatus on ilmaista! Kuivauskaapin käyttö on kuluttavin tapa vaatteiden kuivatukseen. - Astianpesukone täytetään myös kokonaan, eikä astioita esipestä juoksevassa vedessä. Ruuantähteet karistetaan irti, ja koneen luukku pidetään suljettuna, jolloin loput ruuantähteet eivät kuivu kiinni. Asuinhuoneissa Kaikki kotien televisiot, videot, tietokoneet, kirjoittimet ja stereolaitteet kuluttavat vuodessa yhtä paljon energiaa kuin 60 sähkölämmitteistä taloa. Laitteiden energiankulutusta voidaan säännellä irrottamalla johdot ja sammuttamalla laitteet pääkatkaisijasta aina kun se on mahdollista. Jakorasia, jossa on sisäänrakennettu virranjakaja voi olla tehokas energiansäästäjä. Vesisänky kuluttaa vähemmän pedattuna. Vesisängyn kohtuullinen kulutus on 1,5 kWh vuorokaudessa, jolloin vuosikulutus on 550 kWh. Kulutuksen seuranta Kilowattitunti mittaa sähkön, lämmön ja muun energian kulutusta. Kilowattitunti on käytetty, kun yhden kilowatin tehoista laitetta on käytetty tunnin ajan. Sähkölaitteessa on tieto laitteen tehosta. Kulutus lasketaan kaavalla: Teho x käyttöaika = kWh. Esimerkkejä energiankulutuksesta: - Jääkaappi-pakastin 1,7 kWh/vrk - Sähköliesi 1-2 kWh/vrk - Televisio 0,05 kWh/tunti - Kotitietokone 0,2 kWh/tunti - Hehkulamppu 40W 0,04kWh/tunti - Kiuas 8,0 kWh/tunti Energiamerkit EU-maissa on määritelty kodinkoneiden ja sähkölaitteiden yhtenäiset energiamerkinnät, joiden avulla voidaan vertailla laitteiden energiankulutusta. Merkintöjen mukaisesti laitteet on jaoteltu seitsemään ryhmään A-G. Laitteen energialuokka määräytyy sen mukaisesti, mikä sen kulutus on verrattuna EU-maiden keskitasoon. A-luokassa kulutus on 45% vähemmän, B-luokassa 25-45%, C-luokassa 10-25% ja D-luokassa 0-10%. G-luokassa kulutus on noin 25% enemmän kuin EU- maissa keskimäärin. Energiamerkissä on selvitys kulutuksesta kilowattitunteina. Kylmälaitteissa ilmoitetaan vuotuinen kulutus, pesukoneissa ohjelmaa kohden ja astianpesukoneessa perusteena on kylmään veteen liitetyn koneen perusohjelma ja pyykinpesukoneissa 60 asteen pesuohjelmaa. Suomen markkinoilla olevista kylmäsäilytyslaitteista noin 40% on A- luokkaa ja lähes 40% B-luokkaa. A-luokan tuotteita erotellaan toisistaan plus-merkeillä, ja kylmälaitteiden energiamerkinnöissä otetaan käyttöön tehokkuusluokat A+ ja A++ viimeistään 31.12.2004. Energiamerkin avulla voi vertailla energiankulutusta, mutta käytännössä siihen vaikuttaa lisäksi kuluttajan oma käyttötapa: laitteen sijoitus, laitteen täyttöaste jne. Fortumissa on laskettu, että asuntojen lämpökuormasta keskimäärin 70% hyödyntyy sisäisestä lämpökuormasta. Eli energiatehokkaat kodinkoneet lisäävät lämmitysenergian käyttöä, mutta silti kodinkoneiden energiansäästö on taloudellisesti kannattavaa. Sauna Sopivin saunomislämpötila on 80 astetta. Sata-asteiseksi lämmitetty sauna kuluttaa 20-30% enemmän sähköä. Saunominen kannattaa keskittää, sillä alkulämmitys kuluttaa energiaa enemmän kuin lämpimän ylläpito. www.kotienergia.com www.fortum.fi http://home.fortum.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/18/20040218BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/18/20040218BIT00570/wkr0002.pdf